تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده کماکان پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری سطح مقاومت ۹۴٫۴۴۱ را تاچ کند و چنانچه این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود موجب تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۹۵٫۲۵ می شود.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۹۷٫۸۷۱ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷) به ۹۱٫۰۱۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) تشکیل شده است.

بررسی امواج الیوت ویو نشان می دهد که قیمت شاخص دلار آمریکا در موج افزایشی C قرار دارد که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۰۱۱ می باشد و در این موج قادر است خود را تا سطوح مقاومت ۹۵٫۰۵۴ و ۹۶٫۶۳۵ بالا بکشاند که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی قرار دارند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر دیده می شود قیمت شاخص دلار آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص همانند پیش بینی این هفته روند افزایشی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند.

از سوی دیگر هر موقع این شاخص روند کاهشی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۹۳٫۴۷۳ منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۹۲٫۶۳ می شود.

امروز بانک فدرال رزرو آمریکا در آخرین نشست شورای سیاستگذاری و تعیین نرخ بهره بانکی (FOMC) خود در سال جاری چشم انداز آینده را تعیین خواهد نمود. انتظار می رود همچنان نرخ بهره بانکی آمریکا با یک مرحله افزایش از %۱٫۲۵ به %۱٫۵۰ افزایش یابد.

لحن بیانیه و کنفرانس خبری رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا نیز که بازار بیشتر به آن خواهد پرداخت مورد توجه معامله گران قرار خواهد گرفت. فردا همچنین بانک های مرکزی انگلیس و اروپا تشکیل جلسه خواهند داد و پیش بینی می کنیم، بانک مرکزی انگلیس و اروپا روز پنجشنبه بدون اعمال تغییر در میزان نرخ بهره، به ترتیب رقم فعلی %۰٫۵ و %۰٫۰ را بار دیگر تثبیت نمایند.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص بهای مصرف کننده (CPI) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد که تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند و این دو  مهمترین شاخصهای تعیین کننده میزان تورم آمریکا بشمار می روند.

پیش بینی می شود امروز شاخص قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) در ماه نوامبر %۰٫۴ و سالیانه %۲٫۲ افزایش یابد و شاخص خالص قیمت مصرف کنندگان ماهیانه %۰٫۲ و سالیانه %۱٫۸ افزایش داشته باشد.در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی دلار آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در سایر تحولات در بازارهای جهانی بیت کوین این روزها همچنان سلطان مطلق بازار است. ارز رمزی که سیستم کنترل کننده متمرکز ندارد و توسط هیچ سازمان، مؤسسه یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود این روزها آن هم نه با قدمهایی آهسته که با پرشهایی حیرت انگیز در حال قوی شدن به سوی سطح روانی ۲۰۰۰۰ دلار است که حقیقتا جالب توجه است.

بیت کوین یک نوآوری اینترنتی و یک شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً دیجیتال را بوجود آورده است. نوآوری بودن بیتکوین به این معناست که خالقان آن توانسته ‌اند آنرا در مدت کوتاهی از یک ایده به یک واقعیت اثرگذار بر دنیای اقتصاد و مراکز سیاست پژوهی مبدل کنند و در چندسال گذشته ارزش بیت کوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار به نزدیکی هفده هزار دلار افزایش یافته ‌است.

بنابراین فضای بازار ارزهای رمزی مخصوصا بیت کوین همانند روزها ، هفته ها و ماههای گذشته است و قیمت آن در یک روند صعودی به سوی سطح روانی بیست هزار دلار قرار دارد. همانطور که در چارت بعدی مشاهده می شود امروز برای قیمت بین کوین پیش بینی می شود قیمت آن دوباره سطح مقاومت ۱۷۵۹۴ را لمس کند و چنانچه این سطح مقاومت شکسته شود موجب تقویت بیشتر قیمت آن به سطح مقاومت ۱۸۰۹۷ خواهد شد.

براساس آن چیزی که در چارت بعدی دیده می شود این سطوح مقاومت بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج افزایشی (۳) یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۰۱۱ قرار دارند. از آنجایی که این موج دو جزء و مولفه خود را تکمیل کرده است هم اکنون در موج سوم یعنی موج ۳ قرار گرفته است که این موج معمولا از نوسانات شدیدتری برخوردار است و براحتی می تواند قیمت بیت کوین را به بالای سطح ۱۷۵۹۴ برساند.

لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به نزدیکی سطح حمایت ۱۶۵۸۹ خواهد بود و تنها شکست آن منجر به برگشت قیمت بیت کوین به سطوح حمایت ۱۶۲۶۵ و ۱۵۹۶۷ دلار خواهد شد که در چارت بعدی مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی هر بیت کوین به دلار آمریکا