تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به سطح مقاومت ۱۲۶۲ افزایش یابد و چنانچه این سطح مقاومت شکسته شود موجب تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۱۲۷۶ می شود که در چارت پایین مشاهده می شود.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) قرار دارند.

از منظر تحلیل تکنیکال سه کندل استیک روزانه از روز ۱۱ دسامبر تا ۱۳ دسامبر یک الگوی ستاره صبحگاهی را بوجود آورده است که نشانگر معکوس شدن روند نزولی و تقویت بیشتر قیمت اونس طلا است. در حرکت نزولی سطح حمایت ۱۲۵۰ بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی قرار دارد که اگر شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح ۱۲۳۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی) می شود.

قیمت جهانی اونس طلا پس از عدم تغییر چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال آینده به بالاترین نرخهای یک هفته گذشته افزایش یافته است و برای امروز احتمال افزایش قیمت زیاد است. امروز عمده توجهات بازار به بانک های مرکزی سوئیس ، انگلیس و اروپا معطوف شده است و انتظار می رود تغییری در میزان نرخ بهره آنها اعمال نشود.

از سوی دیگر موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر نیز به ۸۴۴٫۲۸۷ تن افزایش یافت. در تقویم اقتصادی امروز در سشن آمریکا شاخص مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۳۹۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۳۶۰۰۰) دیده می شود اما مهمتر از همه شاخص خرده فروشی آمریکا اعلام می شود که انتظار می رود در ماه نوامبر از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۳ افزایش یابد و شاخص خالص خرده فروشی آمریکا از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۷ افزایش یابد. این مسئله برای کشورهایی مثل آمریکا که اقتصادی بر پایه مصرف کننده دارند دو چندان است.

دیشب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) مطابق انتظارات نرخ بهره بانکی خود را از %۱٫۲۵ به %۱٫۵۰ افزایش داد. ایوانس و کاشکاری با تصمیم بانک مرکزی آمریکا در مورد نرخ بهره مخالفت کردند که این خبر از شب گذشته به تقویت قیمت جهانی طلا کمک کرده است.

در واقع ترکیب آرای بانک مرکزی آمریکا ۷ نفر موافق و ۲ نفر مخالف افزایش نرخ بهره بود. براساس پیش بینی نرخ های بهره آتی در سال آینده سه پله دیگر نرخ بهره افزایش خواهد یافت که همانند پیش بینی جلسه ماه سپتامبر بود. جدید ترین پیش بینی بانک مرکزی آمریکا رشد سریع اقتصادی و کاهش سریع نرخ بیکاری آمریکا را نشان می دهد. از نظر بانک مرکزی آمریکا فعالیت اقتصادی و دستاوردهای شغلی این کشور قوی بوده است. تورم آمریکا در سال جاری کاهش یافته است اما هنوز انتظار می رود که در طی سالیان متمادی به هدف %۲ برسد.

در بیانیه دیشب بانک مرکزی آمریکا تکرار کرد که فعالیت های اقتصادی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و این عبارت که نرخ تورم ملایم است از بیانیه خود حذف کرد اما همچنان اعلام کرد که نرخ تورم در سال جاری کاهش یافته است. از نظر بانک مرکزی آمریکا طوفان های اخیر چشم انداز اقتصادی این کشور را تحت تاثیر قرار نمی دهند و شرایط بازار کار قوی باقی مانده است و در مجموع تغییری در سیاست های پولی خود اعمال نکرد.

در واقع بانک مرکزی آمریکا علیرغم پیش بینی رشد کوتاه مدت اقتصادی، تغییری در چشم انداز نرخ بهره خود برای سال های آینده اعمال نکرد. براساس پیش بینی نرخ بهره آتی بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ سه مرحله دیگر افزایش خواهد یافت قبل از اینکه در بلند مدت به سطح %۲٫۸ برسد و این پیش بینی نسبت به ماه سپتامبر تغییری را نشان نمی دهد.

بانک مرکزی آمریکا پیش بینی کرد که نرخ تولیدات ناخالص داخلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ به میزان %۲٫۵ افزایش یابد که بیشتر از پیش بینی %۲٫۱ در ماه سپتامبر است و این در حالی است که برای نرخ بیکاری در سال آینده پیش بینی کرد به %۳٫۹ کاهش یابد و این رقم در مقایسه با پیش بینی %۴٫۱ در ماه سپتامبر پایین تر است.

در مورد نرخ تورم نیز پیش بینی کرد که یک سال دیگر پایین هدف مورد نظر %۲٫۰۰ باقی بماند که این مساله یک نگرانی برای بانک مرکزی آمریکا محسوب می شود و از نظر بانک مرکزی آمریکا هیچ دلیلی برای تسریع روند پیش بینی شده افزایش نرخ بهره وجود ندارد و این موضوع با توجه به تضعیف ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی و افت نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا، به شروع حرکت صعودی قیمت جهانی اونس طلا به سطح ۱۲۶۲ اشاره دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا