تحلیل و پیش بینی چشم انداز قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در هفته جاری

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری از سطح مقاومت ۹۴٫۰۷۷ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۹۵٫۰۵۴ افزایش یابد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۰۱۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) می باشد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر دیده می شود قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود.

بطوری که هر موقع این شاخص همانند پیش بینی این هفته روند افزایشی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند و هر موقع این شاخص روند کاهشی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

به باور ما در میان مدت قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در این موج از قدرت و پتانسیل خوبی برای رسیدن به سطح مقاومت ۹۶٫۶۳۵ برخوردار است. لازم به ذکر است در حرکت اصلاحی و نزولی سطح حمایت قیمت بر روی ۹۳٫۴۷۳ دیده می شود که تنها شکست و تثبیت کندل روزانه پایین آن منجر به کاهش قیمت به سطح حمایت بعدی ۹۲٫۴۹۶ می شود.

در اواخر معاملات روز جمعه سناتورهای جمهوری خواه برای حل اختلاف نظرها در مورد طرح اصلاح نظام مالیاتی آمریکا تلاش کردند و هم سناتور کورکر از ایالت تنسی و هم سناتور مارکو روبیو از ایالت فلوریدا اعلام کردند به این لایحه رای مثبت خواهند داد که با انتشار این خبر قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا با افزایش روبرو شد.

جمهوری‌ خواهان از میان ۱۰۰ کرسی مجلس سنا ۵۲ کرسی را در اختیار دارند و برای تصویب طرح‌های خود نباید بیش از ۲ مخالف در میان هم حزبی‌های خود داشته باشند. با این اصلاحات، مالیات شرکت‌های آمریکایی از نرخ ۳۵ درصد کنونی به ۲۱ درصد کاهش می یابد (در نسخه های پیشین نرخ ۲۰ درصد اعلام شده بود) و حداکثر نرخ مالیات بر درآمد از ۳۹٫۶ درصد به ۳۷ درصد کاهش خواهد یافت.

لازم به ذکر است جلسه رأی گیری نهایی در هر یک از دو مجلس (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) درباره لایحه اصلاح مالیاتی آمریکا که از مهمترین وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا است فردا برگزار خواهد شد.

سه سناتور جمهوری‌خواه برای شکست این لایحه کافی است چرا که تعداد جمهوری‌خواهان نسبت به دموکرات‌ها در مجلس سنا ۵۲ به ۴۸ به نفع جمهوری ‌خواهان است. هنوز سه نماینده جمهوری‌خواه پشتیبانی خود را از این لایحه اعلام نکرده‌اند: سوزان کالینز، جف فلیک و مایک لی.

از این رو نوسانات این هفته بازار بی تردید تحت تاثیر اخبار مربوط به تصویب یا عدم تصویب نهایی طرح مالیاتی ترامپ تا پیش از تعطیلات کریسمس و شاخص های مجوز ساختمان سازی، فروش خانه های موجود، شاخص تولیدات ناخالص داخلی نهایی ، سفارشات کالاهای بادوام ، شاخص خالص تعدیل هزینه مصرف شخصی، فروش خانه های نوساز و شاخص بازبینی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا خواهد بود.

در نمودار بعدی امروز برای قیمت جهانی بیت کوین پیش بینی می کنیم قیمت آن دوباره سطح حمایت ۱۷۸۶۱ دلار را تاچ کند و اگر این سطح حمایت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۱۷۳۰۴ می شود. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی C قرار دارند.

از منظر تحلیل تکنیکال این موج کوتاه تر از موج قبلی A بوده است و این ارتباط به کاهش تمایلات صعودی قیمت بیت کوین اشاره دارد. واگرایی کاهشی قیمت در اندیکاتور روزانه RSI تاییدی در جهت خسته شدن رالی افزایشی قیمت است. هر چند هنوز خیلی زود است که بگویم روند صعودی قیمت وارونه یا معکوس شده است اما برای امروز قیمت بیت کوین مدتی در پایین سطح مقاومت ۱۹۶۱۲ در نوسان خواهد بود که در چارت روزانه مشاهده می فرمائید. لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۱۹۶۱۲ در چارت موجب تقویت قیمت آن به سطوح ۲۰۲۲۵ و ۲۰۳۴۱ دلار خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی هر بیت کوین به دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی هر بیت کوین به دلار آمریکا