تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده هنوز پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری از سطح مقاومت ۹۴٫۰۷۷ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۹۵٫۰۵۴ افزایش یابد.

همانطور که در چارت پایین به روشنی دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۰۱۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) می باشد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر دیده می شود قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود.

بطوری که هر موقع این شاخص همانند پیش بینی این هفته روند افزایشی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند و هر موقع این شاخص روند کاهشی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

به باور ما در میان مدت قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در این موج از قدرت و پتانسیل خوبی برای رسیدن به سطح مقاومت ۹۶٫۶۳۵ برخوردار است. لازم به ذکر است در حرکت اصلاحی و نزولی سطح حمایت قیمت بر روی ۹۳٫۴۷۳ دیده می شود که تنها شکست و تثبیت کندل روزانه پایین آن منجر به کاهش قیمت به سطح حمایت بعدی ۹۲٫۴۹۶ می شود.

از منظر تحلیل بنیادی و فاندامنتال با افزایش خوش بینی ها نسبت به تصویب لایحه مالیاتی آمریکا شاخص های سهام بین الملل روندی صعودی داشتند و رکورد تاریخی شاخص ها در بازار سهام آمریکا عمدتا متاثر از انتظارها برای تصویب لایحه اصلاح مالیاتی در آمریکا بوده است. انتظار می‌رود اصلاحات مالیاتی در آمریکا منجر به افزایش سود شرکت‌ها ، اقدام شرکت‌ها برای بازخرید سهامشان و افزایش پرداخت سود سهام نقدی به سهامداران شود.

سنای آمریکا طرح اصلاحات مالیاتی خود را پس از ساعت‌ها رایزنی و رای‌گیری درباره مواد الحاقی، با ۵۱ رای موافق در برابر ۴۹ رای مخالف تصویب کرد. مجلس نمایندگان آمریکا نیز لایحه مالیاتی خاص خود را تصویب کرد. طرح‌های اصلاحات مالیاتی مصوبه سنا و مجلس نمایندگان، باید در قالب طرح واحدی تنظیم شود و قبل از امضا از سوی ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و قانونی شدن، دوباره به تصویب دو مجلس یاد شده برسد.

انتظار می‌رود که امروز این لایحه در کنگره آمریکا به رای نهایی گذاشته شود. دولت ترامپ و جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۷ نتوانستند لایحه مهمی را تصویب کنند. از این رو، دولت قصد دارد با نهایی کردن طرح مالیاتی مصوبه مهمی را در کارنامه خود ثبت کند.

در سایر تحولات مصاحبه تلفی آقای نیل کاشکاری رئیس بانک فدرال ‌رزرو مینیا‌پولیس آمریکا با وال استریت ژورنال مبنی بر آنکه افزایش نرخ بهره منجر به رکود اقتصادی خواهد شد و تورم برای مدت زمانی طولانی در سطوح پایین باقی خواهد ماند مقداری باعث اصلاح ارزش دلار آمریکا در بازارها شده است و سرمایه گذاران در حال بررسی تاثیرات احتمالی تصویب طرح اصلاح نظام مالیاتی آمریکا هستند و در شرایط فعلی نگرانی ها از تبعات نهایی طرح اصلاح مالیاتی بر رشد اقتصادی آمریکا به اصلاح شاخص دلار آمریکا به نزدیکی سطح حمایت ۹۳٫۴۷۳ منجر شده است.

تصویب متن نهایی طرح اصلاح نظام مالیاتی آمریکا با حمایت دو سناتور دیگر (مایکل لی و سوزان کالینز) تا حد زیادی در بازارها لحاظ شده است اما برآورد تاثیر این طرح بر اقتصاد آمریکا از شب گذشته کمی منجر به کاهش و حرکت اصلاحی ارزش دلار آمریکا شده است.

از این رو نوسانات این هفته بازار بی تردید تحت تاثیر اخبار مربوط به تصویب یا عدم تصویب نهایی طرح مالیاتی ترامپ تا پیش از تعطیلات کریسمس و شاخص های مجوز ساختمان سازی، فروش خانه های موجود، شاخص تولیدات ناخالص داخلی نهایی ، سفارشات کالاهای بادوام ، شاخص خالص تعدیل هزینه مصرف شخصی، فروش خانه های نوساز و شاخص بازبینی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا