تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده همچنان پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری از سطح مقاومت ۹۴٫۰۷۷ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۹۵٫۰۵۴ افزایش یابد.

همانطور که در چارت پایین به روشنی دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۰۱۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) می باشد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر دیده می شود قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود.

بطوری که هر موقع این شاخص همانند پیش بینی این هفته روند افزایشی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند و هر موقع این شاخص روند کاهشی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

به باور ما در میان مدت قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در این موج از قدرت و پتانسیل خوبی برای رسیدن به سطح مقاومت ۹۶٫۶۳۵ برخوردار است. لازم به ذکر است در حرکت اصلاحی و نزولی سطح حمایت قیمت بر روی ۹۳٫۴۷۳ دیده می شود که تنها شکست و تثبیت کندل روزانه پایین آن منجر به کاهش قیمت به سطح حمایت بعدی ۹۲٫۴۹۶ می شود.

از منظر تحلیل بنیادی و فاندامنتال لایحه اصلاح قانون مالیات آمریکا شب گذشته در مجلس نمایندگان و امروز در مجلس سنای این کشور تصویب شد. شب گذشته لایحه مالیات در مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۲۷ رای موافق در برابر ۲۰۳ رای مخالف به تصویب رسید‌. ۱۲ نفر از مخالفان از حزب جمهوری خواه بودند که در هر دو مجلس نمایندگان و سنا اکثریت دارند.

امروز در مجلس سنا نیز ۵۱ سناتور به آن رای مثبت و ۴۸ سناتور رای منفی دادند و قرار شد برای تصویب نهایی این طرح دوباره به مجلس نمایندگان ارسال شود. یکی از اهداف این مصوبه، پایین آوردن نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌های بزرگ است که از ۳۵ درصد به ۲۱ درصد کاهش پیدا می‌کند. قرار است در صورت تصویب نهایی طرح مالیاتی در مجلس نمایندگان ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بامداد روز پنجشنبه سخنرانی کند.

نوسانات این هفته بازار بی تردید تحت تاثیر اخبار مربوط به تصویب یا عدم تصویب نهایی طرح مالیاتی ترامپ تا پیش از تعطیلات کریسمس و شاخص های فروش خانه های موجود، شاخص تولیدات ناخالص داخلی نهایی ، سفارشات کالاهای بادوام ، شاخص خالص تعدیل هزینه مصرف شخصی، فروش خانه های نوساز و شاخص بازبینی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا خواهد بود.

در حالیکه به روزهای پایانی سال و تعطیلات کریسمس نزدیک می شویم، انتظار می رود از نوسانات بازار جهانی ارز کاسته شود و احتمال شروع نوسانات چندان زیاد نخواهد بود. از این رو ارزش دلار آمریکا در آستانه تعطیلات کریسمس در مقابل ارزهای اصلی بازار با حجم کم در روندی خنثی ادامه دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا