تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با توجه به تثبیت قیمت در بالای سطح ۱۲۶۰ به ترتیب به سطوح ۱۲۶۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) و ۱۲۷۶ افزایش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود سطح مقاومت ۱۲۶۲ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) قرار داشت که شکسته شد.

براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت یک خط فیبوناچی با قدرت شکسته شود به سمت خط فیبوناچی پروجکشن بعدی یعنی سطح ۱۲۷۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی) حرکت خواهد کرد که در چارت پایین دیده می شود. فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت آن نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در صورت افزایش قیمت به بالای خط روند افزایشی و شکست سطح مقاومت ۱۲۶۹ حرکت صعودی به سوی سطح ۱۲۷۶ تایید خواهد شد.

لایحه اصلاح قانون مالیات آمریکا دیشب در مجلس نمایندگان با ۲۲۴ رای موافق و ۲۰۱ رای مخالف تصویب نهایی شد و یکی از اهداف این مصوبه، پایین آوردن نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌های بزرگ است که از ۳۵ درصد به ۲۱ درصد کاهش پیدا می‌کند. این خبر از آنجایی که قبلا در بازارها پیش خور شده بود و از مدتها قبل لحاظ شده بود چندان مورد توجه بازار قرار نگرفت و قیمت اونس طلا همچنان در بالای سطح ۱۲۶۰ معامله می شود و در تلاش برای عبور از سطح ۱۲۶۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) است.

به‌ طور معمول پیش از این به عبارتی زمانیکه قیمت اونس طلا به خبر گمانه زنی ها از تصویب طرح مالیاتی آمریکا واکنش منفی نشان داده بود، می‌توانیم استنباط کنیم که انتظارات در رابطه با آن‌ اتفاق از مدتها پیش شکل گرفته است و آن اتفاق هم اکنون بیش از حد در قیمت‌گذاری لحاظ شده است یا به عبارت دیگر اونس طلا این فاکتور را در قیمت‌گذاری خود لحاظ کرده و از قبل به استقبال آن رفته بود و دیگر خبر جدیدی برای بازار نیست.

در ادبیات مالی به چنین وضعیتی Priced in گفته می‌شود و بدین معنی که فاکتورهای مشخصی در قیمت‌گذاری منظور شده‌اند و انتشار اخبار جدیدی در رابطه با آن فاکتورها تغییر خاصی در قیمت‌ها ایجاد نمی‌کند. در هر صورت پیش‌بینی‌ها حاکی است که این قانون جدید مالیاتی ظرف ۱۰ سال آینده، ۱٫۵ تریلیون دلار بدهی‌های آمریکا را افزایش دهد. بدهی آمریکا در حال حاضر ۲۰ تریلیون دلار است.

رای مثبت نهایی مجلس نمایندگان آمریکا به قانون اصلاح مالیاتی، اولین دستاورد جدی در حوزه قانون گذاری برای دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، در ۱۱ ماه گذشته محسوب می‌شود. دونالد ترامپ قبل از این تلاش‌هایی برای لغو قانون بیمه درمانی (اوباماکر) کرده بود که ناموفق بود. انتشار خبری دیگر مبنی بر آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده که کمک‌های آمریکا به کشورهایی را که به قطعنامۀ سازمان ملل در مورد اورشلیم رأی دهند، قطع خواهد کرد نیز به تشدید تنش های ژئوپولیتیک انجامیده است و به تقاضای خرید طلا کمک کرده است.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) که شاخص کلی سنجش میزان کالاها و خدماتی است و در یک دوره زمانی توسط اقتصاد یک کشور تولید می شود ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد. در واقع، این شاخص، شاهین ترازوی اقتصاد یک کشور محسوب می شود و به زبان ساده، در صورت افزایش میزان تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی مطلوب بوده و وضعیت کلی مناسب تلقی می شود و همچنین بالعکس. پیش بینی می شود شاخص نهایی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری همانند رقم قبلی %۳٫۳ رشد داشته باشد.

شاخص دیگر مرتبط با آن که در ایالات متحده آمریکا بانک فدرال توجه بیشتری را بدان معطوف می کند، شاخص قیمتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا یاGDP Deflator  است که میزان تورم را در تمامی فعالیتهای اقتصادی ارزیابی می کند.

این شاخص برای اندازه گیری میزان تفاوت تولید ناخالص داخلی واقعی و اسمی است و از آنجاییکه بر خلاف شاخص CPI سبد مشخصی از کالا و خدمات را در بر نمی گیرد و میزان تورم در مجموعه بزرگتری از اقتصاد را ارایه می کند، می تواند چشم انداز جامعی از وضعیت تورم در کشور را معین نماید. پیش بینی می شود این شاخص نیز در سه ماهه سوم سال جاری از رقم قبلی %۲٫۱ به %۲٫۲ افزایش یابد. برای شاخص مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا نیز پیش بینی می شود از رقم قبلی ۲۲۵۰۰۰ به ۲۳۱۰۰۰ افزایش یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا