تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده کماکان پیش بینی می شود قیمت آن در کوتاه مدت از سطح مقاومت ۹۴٫۰۷۷ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۹۵٫۰۵۴ افزایش یابد.

همانطور که در چارت پایین شاخص جهانی دلار آمریکا به روشنی دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۰۱۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) می باشد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر دیده می شود قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود.

بطوری که هر موقع این شاخص همانند پیش بینی کوتاه مدت روند افزایشی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند و هر موقع این شاخص روند کاهشی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

به باور ما در میان مدت قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در این موج از قدرت و پتانسیل خوبی برای رسیدن به سطح مقاومت ۹۶٫۶۳۵ برخوردار است. لازم به ذکر است در حرکت اصلاحی و نزولی سطح حمایت در نزدیکی ۹۳٫۴۷۳ دیده می شود که تنها شکست و تثبیت کندل روزانه پایین آن منجر به کاهش قیمت به سطح حمایت بعدی ۹۲٫۴۹۶ می شود.

امروز بانک مرکزی ژاپن (BoJ) میزان نرخ بهره بانکی خود را اعلام کرد و در همان عدد %۰٫۱۰- تثبیت کرد که مطابق با انتظارات و رقم قبلی بازار بود. بانک مرکزی ژاپن ذر بیانیه امروز خود اعلام کرد نرخ بازدهی اوراق قرضه دولتی ۱۰ ساله ژاپن را در اطراف صفر درصد ثابت نگاه می دارد.

از نظر کورودا رئیس بانک مرکزی ژاپن این کمیته سیاست گذاری، سیاست های پولی خود را منطبق با حرکت نرخ تورم این کشور به سوی هدف %۲ تنظیم خواهد کرد. بانک مرکزی ژاپن نظارت خود بر میزان سودآوری بانکها را ادامه خواهد داد و سیاست های پولی کمک کرده تا اقتصاد ژاپن بهبود یابد.

کورودا در کنفرانس خبری امروز اشاره کرد در صورتیکه کم و کاستی ها در حرکت به سمت هدف نرخ تورم %۲ وجود داشته باشد بانک مرکزی ژاپن بیشتر محرکهای اقتصادی و سیاست های پولی ارزان را در نظر خواهد گرفت و حتی اگر دولت پایان تورم منفی یا فروکش (Deflation) را اعلام کند، بانک مرکزی ژاپن به سیاست های پولی ارزان خود ادامه خواهد داد. بعد از انتشار نرخ بهره و بیانیه بانک مرکزی ژاپن، ارزش ین در بازارها با کاهش مواجه شد و در میان ارزهای اصلی، ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن تا نرخهای بالای ۱۱۳٫۵۰ افزایش یافته است و خود را بالای سقف ابر ایچیموکو روزانه (۱۱۳٫۴۰) تثبیت کرده است.

در سایر تحولات از منظر تحلیل فاندامنتال لایحه اصلاح قانون مالیات آمریکا دیشب در مجلس نمایندگان با ۲۲۴ رای موافق و ۲۰۱ رای مخالف تصویب نهایی شد و یکی از اهداف این مصوبه، پایین آوردن نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌های بزرگ است که از ۳۵ درصد به ۲۱ درصد کاهش پیدا می‌کند. پیش‌بینی‌ها حاکی است که این قانون جدید مالیاتی ظرف ۱۰ سال آینده، ۱٫۵ تریلیون دلار بدهی‌های آمریکا را افزایش دهد و بدهی آمریکا در حال حاضر ۲۰ تریلیون دلار است.

رای مثبت نهایی مجلس نمایندگان آمریکا به قانون اصلاح مالیاتی، اولین دستاورد جدی در حوزه قانون گذاری برای دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، در ۱۱ ماه گذشته محسوب می‌شود. دونالد ترامپ قبل از این تلاش‌هایی برای لغو قانون بیمه درمانی (اوباماکر) کرده بود که ناموفق بود.

در حالیکه به روزهای پایانی سال و تعطیلات کریسمس نزدیک می شویم، انتظار می رود از نوسانات بازار جهانی ارز کاسته شود و احتمال شروع نوسانات چندان زیاد نخواهد بود. از این رو ارزش دلار آمریکا در آستانه تعطیلات کریسمس در مقابل ارزهای اصلی بازار با حجم کم در روندی خنثی ادامه دارد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) که شاخص کلی سنجش میزان کالاها و خدماتی است و در یک دوره زمانی توسط اقتصاد یک کشور تولید می شود ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد. در واقع، این شاخص، شاهین ترازوی اقتصاد یک کشور محسوب می شود.

به زبان ساده، در صورت افزایش میزان تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی مطلوب بوده و وضعیت کلی مناسب تلقی می شود و همچنین بالعکس. پیش بینی می شود شاخص نهایی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری همانند رقم قبلی به میزان %۳٫۳ رشد داشته باشد.

شاخص دیگر مرتبط با آن که در ایالات متحده آمریکا بانک فدرال توجه بیشتری را بدان معطوف می کند، شاخص قیمتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا یا GDP Deflator است که میزان تورم را در تمامی فعالیتهای اقتصادی ارزیابی می کند. این شاخص برای اندازه گیری میزان تفاوت تولید ناخالص داخلی واقعی و اسمی است.

از آنجاییکه بر خلاف شاخص CPI سبد مشخصی از کالا و خدمات را در بر نمی گیرد و میزان تورم در مجموعه بزرگتری از اقتصاد را ارایه می کند، می تواند چشم انداز جامعی از وضعیت تورم در کشور را معین نماید. پیش بینی می شود این شاخص نیز در سه ماهه سوم سال جاری از رقم قبلی %۲٫۱ به %۲٫۲ افزایش یابد. در همین ساعت برای شاخص مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا نیز پیش بینی می شود از رقم قبلی ۲۲۵۰۰۰ به ۲۳۱۰۰۰ افزایش یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا