تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده براساس تحلیل پیشین پیش بینی می شود قیمت آن در کوتاه مدت از سطح مقاومت ۹۴٫۰۷۷ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۹۵٫۰۵۴ افزایش یابد.

همانطور که در چارت پایین شاخص جهانی دلار آمریکا به روشنی دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۰۱۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) می باشد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار پایین دیده می شود قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود.

بطوری که هر موقع این شاخص همانند پیش بینی کوتاه مدت روند افزایشی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند و هر موقع این شاخص روند کاهشی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

به باور ما در میان مدت قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در این موج از قدرت و پتانسیل خوبی برای رسیدن به سطح مقاومت ۹۶٫۶۳۵ برخوردار است. لازم به ذکر است در حرکت اصلاحی و نزولی سطح حمایت در نزدیکی ۹۳٫۴۷۳ دیده می شود که تنها شکست و تثبیت کندل روزانه پایین آن منجر به برگشت و کاهش قیمت به سطح حمایت بعدی ۹۲٫۴۹۶ می شود.

در حالیکه به روزهای پایانی سال و تعطیلات کریسمس نزدیک می شویم، انتظار می رود از نوسانات بازار جهانی ارز کاسته شود و احتمال شروع نوسانات چندان زیاد نخواهد بود. از این رو ارزش دلار آمریکا در آستانه تعطیلات کریسمس در مقابل ارزهای اصلی بازار با حجم کم در روندی خنثی ادامه دارد.

در سایر تحولات پس از آنکه حزب کارلوس پوژدمون، رهبر جدایی طلبان منطقه کاتالونیای اسپانیا در انتخابات محلی کاتالونیا با کسب ۷۰ کرسی از ۱۳۵ کرسی اعلام پیروزی کرد و اکثریت مطلق را بدست آورد، ارزش یورو با کاهش مواجه شده است.

پیروزی جدایی طلبان در انتخابات محلی کاتولونیا منجر به تشکیل مجدد یک پارلمان با اکثریت جدایی طلب می‌ شود که به معنی ادامه بی ثباتی سال های اخیر و تنش مربوطه است. همچنین هشدار زیگمار کابریل وزیر امور خارجه آلمان به دولت اقلیت در آلمان بیشتر باعث کاهش ارزش یورو در مقابل ارزهای اصلی بازار شده است.

در خبری دیگر نیز کنگره آمریکا برای جلوگیری از تعطیلی دولت این کشور طرح موقت تامین بودجه آن را تایید کرد و کنگره این کشور با این اقدام از تعطیلی دولت تا ۱۹ ژانویه ۲۰۱۸ جلوگیری کرد. این لایحه در مجلس نمایندگان با ۲۳۱ رای موافق در مقابل ۱۸۸ رای مخالف و همچنین در سنا با ۶۶ رای موافق در مقابل ۳۲ مخالف تصویب شد.

قیمت بیت‌کوین نیز در بورس ارز دیجیتال، بیتس‌مپ، بیش از ۱۵ درصد کاهش یافت و به کمتر از ۱۴۰۰۰ دلار رسید و نسبت به رکورد ۱۹۶۶۶ دلاری که ثبت کرده بود ۳۲ درصد سقوط کرد. یک هفته پس از آغاز فروش سهام بیت‌کوین در بورس سیبوئه، سهام آن در غول صنعت سهام، سی‌ام‌ای (CME) نیز ارائه شد و قیمت این ارز دیجیتال به رکورد ۱۹۶۶۶ دلار رسید اما از آن لحظه به بعد، قیمت بیت کوین در سراشیبی قرار گرفته است.

رشد فضایی ۱۹ برابری قیمت بیت‌کوین از ابتدای سال ۲۰۱۷ تا کنون باعث شده است برخی سیاست‌گذاران مالی دنیا در مورد آن هشدار دهند و سرمایه‌گذاران را به احتیاط توصیه کنند. از نظر آنها افزایش قیمت‌های اخیر بین کوین بیشتر بر اساس فرضیات ذهنی افراد بوده و بدلیل جریانات تثبیت سود پایان سال، ریسک افت شدید قیمت بسیار بالاست.

امروز بازار سهام منطقه آسیا – اقیانوسیه (APAC) با افزایش قیمت روبرو شده اند و شاخص سهام استرالیا نیز به بالاترین نرخهای خود در یک دهه گذشته صعود کرده است. در تقویم اقتصادی امروز در سشن آمریکا شاخص پایه هزینه های مصارف شخصی، سفارشات کالاهای بادوام، میزان درآمدها و مصارف شخصی ، فروش خانه های جدید و شاخص بازبینی تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان آمریکا اعلام می شوند. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا