تحلیل ویژه چشم انداز قیمت جهانی اونس طلا در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده

یکی از مسائل بسیار قابل توجه در عرصه بازارهای مالی رابطه معکوس بین قیمت جهانی اونس طلا و دلار آمریکا با یکدیگر است بطوریکه در هیچ بازاری نمی توان منفرد عمل کرد و به اخبار و اطلاعات مربوط به آن بسنده کرد و باید اطلاعات جامعی اگر نگوییم از تمام بازارها، لااقل از تعداد قابل توجهی از آنها را گردآوری و تحلیل کرد تا به نتیجه ای مطلوب رسید.

البته در اینجا ذکر نکته ای خالی از لطف نیست که در مورد رابطه معکوس طلا و دلار  باید این نکته را در نظر گرفت که رابطه بین ارزها صرفا یکی از چندین پارامتر تاثیر گذار است و ای بسا در شرایط خاص این ملاحظات از طرف بازیگران بازار نادیده گرفته شود. تشخیص اینکه در چه شرایطی این روابط محکم و استوار است و در چه شرایطی سست و ناپایدار به عهده تحلیلگران بازارهای مالی و این مهم خود امری دشوار است.

بنابراین در این مقاله قصد ما الزاما پیش بینی دقیق وضعیت قیمت جهانی اونس طلا در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ نیست چرا که چنین عملی چندان عملی به نظر نمی رسد بلکه همانطور از عنوان این نوشتار بر می آید تنها نگاهی خواهد بود به وقایع تکنیکال و هدفهای بعدی قیمت جهانی اونس طلا و به عبارتی به این سوال پاسخ خواهیم داد که در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ قیمت جهانی طلا احتمالا به چه اعداد مهمی دست پیدا خواهد کرد و نقاط حمایت و مقاومت مهم قیمت ها چه نرخهای هستند؟

از نظر تحلیل تکنیکال برای قیمت جهانی اونس طلا قیمت آن در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ سیگنال خرید صادر کرده است و پیش بینی می شود از سطح مقاومت ۱۳۲۵ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۳۸۰ افزایش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی در چارت روزانه به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱ به ۱۰۴۵ – پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) تشکیل شده اند.

از منظر تحلیل تکنیکال سه موج کوچک این موج C را ساخته اند بطوریکه موج اول یعنی موج a در نزدیکی سطح ۱۳۸۰ به پایان رسید و این در حالی است که موج دوم یعنی موج b در حوالی سطح ۱۲۵۲ متوقف شده است و همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت اونس طلا هم اکنون در موج سوم یعنی موج افزایشی c قرار دارد که در این موج می تواند خود را تا سقف موج a یعنی سطح ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) بالا بکشاند.

در واقع می توان چنین نتیجه گیری کرد که کاهش قیمت اونس طلا از سطح ۱۳۵۷ صرفا یک موج برگشتی و پول بک به سوی خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۹۲۰ بوده است و افزایش شارپی و قوی قیمت از سطح ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) به معنای تکمیل شدن این موج برگشتی و پول بک از سطح ۱۳۵۷ است.

در این مدت اگر هر حرکت اصلاحی از نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۲۵ اتفاق بیافتد بسیار کوتاه و مقطعی خواهد بود و به احتمال زیاد به اندازه موج اصلاحی قبلی که از سطح ۱۳۵۷ به ۱۲۳۵ شاهد بودیم شاهد اصلاح قیمت نباشیم. بنابراین در این مدت در صورت ادامه حرکت صعودی، سطح ۱۳۲۵ مانع مهمی برای قیمت جهانی اونس طلا خواهد بود که اگر اونس طلا قادر به عبور از آن باشد، هدف بعدی صعود تا نرخ ۱۳۵۷ و در ادامه ۱۳۸۰ خواهد بود که در چارت روزانه پایین مشاهده می فرمائید.

قیمت جهانی اونس طلا بعد از عبور از سطوح مقاومت مهم و خطوط میانگین متحرک ۲۰۰ و ۱۰۰ روزه گذشته به بالاترین نرخهای ۳ ماهه گذشته افزایش یافته است و با توجه به عواملی چون کاهش ارزش دلار آمریکا در بازارها ، تورم پایین در آمریکا ، تنش های سیاسی بین کره شمالی و آمریکا ، کاهش نگرانی ها در مورد تاثیر افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و همچنین شکست سطح مقاومت روانی ۱۳۰۰ زمینه استمرار حرکت صعودی آن به سوی سطوح ۱۳۱۱ و ۱۳۲۵ فراهم شده است. قیمت جهانی طلا در سال گذشته به میزان %۱۳ رشد یافت و بهترین عملکرد سالیانه خود را از سال ۲۰۱۰ به این سو ثبت کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا