تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز حرکت قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی مابین سطوح ۱۳۱۱ و ۱۳۲۱ ادامه خواهد داشت و خریداران کماکان متمایل به خرید در حرکت های اصلاحی هستند و از این رو، هرگونه حرکت اصلاحی، به معنای فرصتی برای خریداران تلقی می شود.

از نظر تحلیل تکنیکال نیز برای قیمت جهانی اونس طلا قیمت آن در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ سیگنال خرید صادر کرده است و پیش بینی می شود از سطح مقاومت ۱۳۲۵ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۳۸۰ افزایش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی در چارت روزانه به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱ به ۱۰۴۵ – پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) تشکیل شده اند.

از منظر تحلیل تکنیکال سه موج کوچک این موج C را ساخته اند بطوریکه موج اول یعنی موج a در نزدیکی سطح ۱۳۸۰ به پایان رسید و این در حالی است که موج دوم یعنی موج b در حوالی سطح ۱۲۵۲ متوقف شده است و همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت اونس طلا هم اکنون در موج سوم یعنی موج افزایشی c قرار دارد که در این موج می تواند خود را تا سقف موج a یعنی سطح ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) بالا بکشاند.

در واقع می توان چنین نتیجه گیری کرد که کاهش قیمت اونس طلا از سطح ۱۳۵۷ صرفا یک موج برگشتی و پول بک به سوی خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۹۲۰ بوده است و افزایش شارپی و قوی قیمت از سطح ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) به معنای تکمیل شدن این موج برگشتی و پول بک از سطح ۱۳۵۷ است.

در این مدت اگر هر حرکت اصلاحی از نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۲۵ اتفاق بیافتد بسیار کوتاه و مقطعی خواهد بود و به احتمال زیاد به اندازه موج اصلاحی قبلی که قبلا از سطح ۱۳۵۷ به ۱۲۳۵ رخ داد شاهد اصلاح این چنین قیمت نباشیم.

بنابراین در این مدت در صورت ادامه حرکت صعودی، سطح ۱۳۲۵ مانع مهمی برای قیمت جهانی اونس طلا خواهد بود که اگر اونس طلا قادر به عبور از آن باشد، هدف بعدی صعود تا نرخ ۱۳۵۷ و در ادامه ۱۳۸۰ خواهد بود که در چارت روزانه پایین مشاهده می فرمائید.

در بازار آسیا قیمت جهانی طلا بعد از افزایش به بالاترین سطح ۳٫۵ ماهه گذشته (۱۳۲۱) عمدتا به خاطر تقویت دلار آمریکا مقداری به نزدیکی سطح حمایت ۱۳۱۱ اصلاح کرده است. هرچند که حرکت قیمت کماکان در روندی صعودی است، اما پیش بینی می شود، پس از انجام حرکت اصلاحی به نزدیکی سطوح حمایت، شاهد شروع حرکت صعودی جدید باشیم. امروز آمار موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با اندکی کاهش ۸۳۶٫۳۱۵ تن اعلام شد.

در بازار آمریکا امروز شاخص موسسه مدیریت عرضه بخش تولیدی آمریکا (ISM) برای ماه دسامبر اعلام می شود و سطح ۵۰ واحدی شاخص مرز میان رکود و رونق است و انتظار می رود امروز از رقم ۵۸٫۲ به ۵۸٫۱ تغییر یابد. انتشار صورتجلسه امشب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) و بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا نیز اهمیت خاصی دارد و بسته به اینکه در صورتجلسه امشب چه باشد نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری و قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا نیز واکنش نشان خواهد داد. بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است.

بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده است ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری و قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) تا حدود زیادی مشخص کند. در حال حاضر نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا در نزدیکی ۲٫۴۶۸ درصدی می باشد و نسبت به بالاترین سطح ۹ ماهه گذشته (۲٫۵۰۴ درصدی) که در روز ۲۱ دسامبر ۲۰۱۷ به ثبت رسانده بود پایین است.

در سایر تحولات انتشار خبری در بازارها مبنی بر آنکه انگلیس خواستار اضافه شدن خدمات مالی به توافق تجاری با اتحادیه اروپا است که مناطق اقتصادی را پوشش کامل می دهد در طی ۲۴ ساعته گذشته به تقویت پوند در بازار به نزدیکی ۱٫۳۶۰۰ (بالاترین سطح ۳ ماهه گذشته) کمک کرده است. امروز شاخص مدیران خرید بخش ساخت و ساز (PMI) انگلیس برای ماه دسامبر اعلام می شود و انتظار می رود از رقم قبلی ۵۳٫۱ به ۵۲٫۸ تغییر یابد.

ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا بعد از ثبت اوج قیمتی خود در ۴ ماهه گذشته مقداری با کاهش مواجه شده است و این حرکت در نتیجه کسب سود معامله گران از افزایش اخیر یورو بوده است که پیشتر به دلیل انتظارات بازار از کاهش برنامه خرید اوراق قرضه و حذف محرک های اقتصادی بانک مرکزی اروپا (ECB) در سال جاری با افزایش روبرو شده بود. در جفت ارز یورو – دلار آمریکا امروز به دلیل انقضا قرارداد آپشن ۱ میلیارد یوروی در سطح ۱٫۲۰۳۰ تا پایان ساعت انقضاء آن (۱۸:۰۰ به وقت تهران) قیمت آن در حوالی این سطح قرار گرفته است و سطوح حمایت آن در منطقه ۱٫۲۰۰۳ – ۱٫۲۰۰۰ (پایین ترین سطوح ۲ و ۱ ژانویه ۲۰۱۸) قرار دارند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا