تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

در قیمت جهانی اونس طلا معامله گران کماکان متمایل به خرید در حرکت های اصلاحی هستند و همانطور که دیروز گفته شد هرگونه حرکت اصلاحی به پایین سطح ۱۳۱۱ به معنای فرصتی برای خریداران تلقی می شود و قیمت آن با سطوح حمایت مهم ۱۳۰۵ و ۱۳۰۰ روبرو است.

از نظر تحلیل تکنیکال نیز برای قیمت جهانی اونس طلا قیمت آن در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ سیگنال خرید صادر کرده است و پیش بینی می شود از سطح مقاومت ۱۳۲۵ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۳۸۰ افزایش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی در چارت روزانه به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱ به ۱۰۴۵ – پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) تشکیل شده اند.

از منظر تحلیل تکنیکال سه موج کوچک این موج C را ساخته اند بطوریکه موج اول یعنی موج a در نزدیکی سطح ۱۳۸۰ به پایان رسید و این در حالی است که موج دوم یعنی موج b در حوالی سطح ۱۲۵۲ متوقف شده است و همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت اونس طلا هم اکنون در موج سوم یعنی موج افزایشی c قرار دارد که در این موج می تواند خود را تا سقف موج a یعنی سطح ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) بالا بکشاند.

در واقع می توان چنین نتیجه گیری کرد که کاهش قیمت اونس طلا از سطح ۱۳۵۷ صرفا یک موج برگشتی و پول بک به سوی خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۹۲۰ بوده است و افزایش شارپی و قوی قیمت از سطح ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) به معنای تکمیل شدن این موج برگشتی و پول بک از سطح ۱۳۵۷ است.

در این مدت اگر هر حرکت اصلاحی از نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۲۵ اتفاق بیافتد بسیار کوتاه و مقطعی خواهد بود و به احتمال زیاد به اندازه موج اصلاحی قبلی که قبلا از سطح ۱۳۵۷ به ۱۲۳۵ شاهد بودیم شاهد اصلاح قیمت نباشیم. بنابراین در این مدت در صورت ادامه حرکت صعودی، سطح ۱۳۲۵ مانع مهمی برای قیمت جهانی اونس طلا خواهد بود که اگر اونس طلا قادر به عبور از آن باشد، هدف بعدی صعود تا نرخ ۱۳۵۷ و در ادامه ۱۳۸۰ خواهد بود که در چارت روزانه پایین مشاهده می فرمائید.

هر چند قیمت جهانی اونس طلا در واکنش به آمارهای مثبت اقتصادی دیروز آمریکا (شاخص موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای ISM و مخارج ساخت و ساز) تا سطح ۱۳۰۶ اصلاح کرد اما امروز دوباره قیمت آن به بالای سطح ۱۳۱۱ افزایش یافته است. حرکت اصلاحی به سطح ۱۳۰۶ پس آن صورت گرفت که دیشب بانک مرکزی آمریکا صورتجلسه نشست کمیته پولی از نشست ماه دسامبر ۲۰۱۷ را منتشر نمود و در این صورتجلسه به نشانه ای از مکث در افزایش نرخ بهره اشاره ای نشد.

در صورتجلسه بانک فدرال از نظر مقامات کاهش مالیاتی موجب افزایش هزینه های مصرف کنندگان خواهد شد و همچنین بانک فدرال پیش بینی خود از تولیدات ناخالص داخلی برای سال جاری را از %۲٫۱ به %۲٫۵ افزایش داد. در صورتجلسه دیشب بیشتر اعضای بانک مرکزی آمریکا از ادامه افزایش تدریجی نرخ بهره بانک فدرال حمایت کردند. تعدادی از مقامات بانک فدرال نیز از پایین بودن انتظارات تورمی ابراز نگرانی کردند.

از نظر بانک فدرال عدم تسریع در افزایش نرخ تورم به هدف %۲ از دلایل کاهش برای سرعت بخشیدن به افزایش نرخ بهره است و این در حالی است که به تسریع در افزایش تورم ناشی از کاهش مالیات و در نتیجه آن سرعت بخشیدن به افزایش نرخ بهره اشاراتی شد. اکثر مقامات بانک فدرال هنوز انتظار دارند که نرخ تورم به هدف %۲ افزایش یابد. از نظر بسیاری از مقامات بانک فدرال تورم بازار کار به تدریج باعث افزایش نرخ تورم می شود. چند تن از مقامات از خطرات ثبات مالی ابراز نگرانی کردند و تعداد کمی از مقامات پیشنهاد به مطالعه سطح قیمت و میزان تولیدات ناخالص داخلی دادند.

به طور کلی چشم انداز تورمی در کوتاه مدت تغییر کمی کرده است و از دیدگاه  مقامات بانک فدرال مسطح بودن منحنی بازدهی اوراق قرضه غیر عادی نیست. دیشب قیمت جهانی اونس طلا در مقابل سطح حمایت ۱۳۰۵ متوقف ماند و از اینجا می بایست انتظار بازگشت قیمت به نرخ ۱۳۱۶ یا ۱۳۲۱ را داشته باشیم.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۶:۴۵ به وقت تهران شاخص اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) در ماه دسامبر اعلام می شود و پیش بینی می شود از رقم قبلی ۱۹۰۰۰۰ به ۱۹۱۰۰۰ تغییر یابد و برای شاخص مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران پیش بینی می شود از رقم قبلی ۲۴۵۰۰۰ به ۲۴۱۰۰۰ تغییر یابد. البته باید توجه داشت این آمار چندان مورد توجه بازار نیست و عمده تمرکز و واکنش بازار به گزارش فردا شاخص اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) معطوف خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا