تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز مهمترین خبر بازار خصوصاً پس از خبر ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا  (NFP) است و همانطور که قبلا گفته شد قیمت پس از لمس سطح مقاومت ۱۳۲۵ مقداری بازگشته است و هر چند پایداری سطح مقاومت ۱۳۲۵ می تواند اندکی به اصلاح قیمت بیانجامد اما نوسان نماهای روزانه وضعیت قیمت را در صورت شکست سطح مقاومت ۱۳۲۵ در روند افزایشی نشان می دهند.

از نظر تحلیل تکنیکال نیز برای قیمت جهانی اونس طلا قیمت آن در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ سیگنال خرید صادر کرده است و پیش بینی می شود دیر یا زود سطح مقاومت ۱۳۲۵ شکسته شود و تا سطح مقاومت بعدی ۱۳۸۰ افزایش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی در چارت روزانه به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱ به ۱۰۴۵ – پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) تشکیل شده اند.

از منظر تحلیل تکنیکال سه موج کوچک این موج C را ساخته اند بطوریکه موج اول یعنی موج a در نزدیکی سطح ۱۳۸۰ به پایان رسید و این در حالی است که موج دوم یعنی موج b در حوالی سطح ۱۲۵۲ متوقف شده است و همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت اونس طلا هم اکنون در موج سوم یعنی موج افزایشی c قرار دارد که در این موج می تواند خود را تا سقف موج a یعنی سطح ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) بالا بکشاند.

در واقع می توان چنین نتیجه گیری کرد که کاهش قیمت اونس طلا از سطح ۱۳۵۷ صرفا یک موج برگشتی و پول بک به سوی خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۹۲۰ بوده است و افزایش شارپی و قوی قیمت از سطح ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) به معنای تکمیل شدن این موج برگشتی و پول بک از سطح ۱۳۵۷ است.

در این مدت اگر هر حرکت اصلاحی از نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۲۵ اتفاق بیافتد بسیار کوتاه و مقطعی خواهد بود و به احتمال زیاد به اندازه موج اصلاحی قبلی که قبلا از سطح ۱۳۵۷ به ۱۲۳۵ شاهد بودیم شاهد اصلاح قیمت نباشیم. بنابراین در این مدت در صورت ادامه حرکت صعودی، سطح ۱۳۲۵ مانع مهمی برای قیمت جهانی اونس طلا خواهد بود که اگر اونس طلا قادر به عبور از آن باشد، هدف بعدی صعود تا نرخ ۱۳۵۷ و در ادامه ۱۳۸۰ خواهد بود که در چارت روزانه پایین مشاهده می فرمائید.

امروز گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی در ایالات متحده آمریکا (NFP) ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد و مطابق همیشه، اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده  داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار بشمار می رود. معامله گران اولین جمعه هر ماه در انتظار اعلام گزارش اشتغال غیر کشاورزی آمریکا هستند که مربوط به ماه پیش از آن است.

در تعیین وضعیت اشتغال یکسری از مولفه های بازار کار مورد مطالعه قرار می گیرند، نرخ بیکاری، درصد تعداد بیکاران جامعه را نشان می دهد NFP تعداد شاغلانی را که به صورت نیمه وقت و تمام وقت در بخش خصوصی و یا دولتی مشغول بکار هستند و حقوق دریافت می کنند، را معین می کند، ساعات کار هفتگی، نشان دهنده ساعات کار کارکنان در طول هفته و در بخش غیرکشاوزی است و سرانجام، میانگین دستمزد ساعتی نیز دیگر مولفه اشتغال است که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

می توان به جرات گفت گزارش اشتغال در ایالات متحده، یکی از خبرهایی است که قطعاً واکنش بازار را بدنبال دارد، معامله گران اولین جمعه هر ماه در انتظار اعلام گزارشی هستند که مربوط به ماه پیش از آن است. با بررسی آن بسیاری از معامله گران پوزیشنهای معاملاتی خود را تغییر می دهند و بسیاری نیز از فرصت بدست آمده برای سرمایه گذاری بهره مند می شوند و حتی بسیاری از کسانی که در بازار فعالیت دارند، بخش مناسب برای سرمایه گذاری را شناسایی می کنند.

هر چند مهمترین قسمت این گزارش، تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه است، اما روند حرکت حقوق و دستمزدها، نیز یکی از مواردی است که بازار به آن توجه خاصی دارد، زیرا رشد این مولفه، قطعاً فشار تورمی را بدنبال خواهد داشت و به همین دلیل بانک فدرال رزرو آمریکا به این بخش گزارش، حساسیت خاصی نشان می دهد.

به عبارت دیگر، می توان گفت، در صورتیکه میزان حقوق و دستمزدها افزایش داشته باشد، بانک فدرال برای مقابله با تورم، به افزایش نرخ بهره اقدام خواهد کرد. برای شاخص میانگین حقوق و دستمزدها  پیش بینی می شود در ماه دسامبر از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۳ افزایش یابد. انتظار می رود، تعداد اشتغال ماهانه ایالات متحده  (NFP)نسبت به دوره پیشین با کاهش همراه باشد و از ۲۲۸۰۰۰ به ۱۹۰۰۰۰ تغییر یابد و در صورتیکه این همراستا با انتظار بازار یا کمتر از حد پیش بینی ها اعلام شود، احتمال تقویت اونس طلا در صورت شکست سطح مقاومت ۱۳۲۵ وجود دارد. برای شاخص نرخ بیکاری آمریکا در ماه دسامبر نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۴٫۱ اعلام شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا