تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLG8) سیگنال خرید به سطح ۶۲٫۶۲ دلار در هر بشکه صادر شده است و هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی با سطوح حمایت ۶۱٫۵۷ و ۶۱٫۲۰ روبرو خواهد شد و همچنین پیش بینی می شود قیمت آن در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ به سطح مقاومت ۶۴٫۳۵ افزایش یابد و با شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۷۱٫۲۴ صعود کند.

براساس آن چیزی که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا به وضوح مشخص شده است قیمت نفت آمریکا در موج افزایشی قوی C قرار دارد که این سومین موج از چرخه سه موجی احتمالی از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه ۲۰۱۶) به این سو می باشد.

از منظر تحلیل تکنیکال این چرخه توسط یک سری از سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۱۴۷٫۲۷ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) به ۲۶٫۰۵ تحت کنترل قرار گرفته است. در چارت پایین به وضوح مشخص است که موج افزایشی قوی C به بالای خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی یعنی ۵۴٫۶۶ رسیده است.

از این رو شانس افزایش قیمت به سوی سطح ۷۲٫۳۶ زیاد است که البته برای سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ رسیدن قیمت به این هدف کمی دور از ذهن یا اغراق آمیز به نظر می رسد اما با توجه به آنکه قیمت از سطح مقاومت ۶۰٫۰۹ عبور کرده است طبق بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن می توان هدف واقع بینانه را ۶۴٫۳۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی) در نظر گرفت.

در چارت پایین از آنجایی که سطح مقاومت ۶۰٫۰۹ شکسته شده است این به معنای آن است که موج افزایشی قوی C به دلیل داشتن پتانسیل قدرتمند افزایشی در این موج می تواند به سوی سطح ۷۱٫۲۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) دست یابد.

از منظر تحلیل تکنیکال الگوی قیمت نفت آمریکا از سطح ۴۲٫۰۳ (پایین ترین سطح ۱۸ مارس ۲۰۱۵) به این سو بیشتر شبیه به یک الگوی سر و شانه وارونه است که شکسته شدن خط گردن در حوالی سطح ۵۰ این الگو را بیشتر تایید کرده است.

این به معنای وارونه شدن روند نزولی قیمت از سطح ۱۱۲٫۲۴ (بالاترین سطح ۲۸ اوت ۲۰۱۳) می باشد که می تواند تارگت های بالاتری در حوالی سطح ۸۰ را نشانه بگیرد. لازم به ذکر است در این مدت هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به نزدیکی خط گردن از این الگو خواهد بود و نزدیکی سطح ۵۴٫۶۶ را تبدیل به حمایت مهمی برای قیمت نفت آمریکا خواهد کرد.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH8) سیگنال خرید به سطح ۶۸٫۵۱ صادر شده است و هر گونه حرکت اصلاحی با سطح حمایت ۶۷٫۲۹  روبرو خواهد شد و همچنین پیش بینی می شود قیمت آن در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ به ترتیب به سطوح ۷۳٫۰۹ و ۷۷٫۷۵ افزایش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی نشان داده است.

براساس آن چیزی که در پایین دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال در موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه احتمالی سه موجی از سطح ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) قرار گرفته است و تا کنون این چرخه طبق دو سری از سطوح فیبوناچی ریتریسمنت حرکت کرده است.

یکی براساس روند نزولی قیمت از سطح ۱۴۷٫۵۰ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) به ۲۷٫۱۰ و دیگری براساس روند نزولی کوتاه مدت ۱۲۸٫۴۰ (بالاترین سطح مارس ۲۰۱۲) به ۲۷٫۱۰ در چارت پایین به وضوح مشخص است. پتانسیل و مومنتوم افزایشی قوی قیمت در چند ماهه گذشته توانسته قیمت نفت برنت دریای شمال را به بالای سطح ۶۵٫۸۰ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی کوتاه) برساند.

براساس این تجزیه و تحلیل فیبوناچی ریتریسمنت، قیمت نفت برنت دریای شمال می تواند خود را به سطح ۷۷٫۷۵ برساند اما باید توجه داشت قبل از رسیدن به این تارگت می بایست حتما از نزدیک ترین سطح مقاومت خود یعنی ۷۳٫۰۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند بلند مدت) عبور کند. خط روند کاهشی رسم شده در چارت ماهیانه به حد تارگت در حوالی ۹۰ اشاره دارد که ممکن است تا پایان سال میلادی جاری لمس شود.

بررسی ساختار امواج الیوت ویو نشاندهنده تارگت ۷۵٫۶۲ می باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد و این تارگت محدوده بین منطقه ۷۳٫۰۹ و ۷۷٫۷۵ را در سه ماهه اول سال جاری نشان می دهد.

در چارت تایم فریم روزانه نیز خط روند افزایشی و خط افقی نشان می دهد که بعد از رسیدن قیمت به منطقه مقاومت ۶۹٫۶۳ و ۷۱٫۳۷ ممکن است شاهد تشکیل یک حرکت اصلاحی باشیم و این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی بالاترین ۶ مه ۲۰۱۵ و خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی قرار دارند.

با این حال معامله گران نفت برنت چندان به این حرکت اصلاحی توجهی ندارند زیرا موج افزایشی C معمولا از نوسانات افزایشی قدرتمندی برخوردار است و بعید است که این موج با یک حرکت اصلاحی کوتاه که احتمالا از منطقه مقاومت ۶۹٫۶۳ و ۷۱٫۳۷ صورت گیرد، خنثی شود.

لازم به ذکر است در این مدت سطح حمایت قیمت نفت برنت دریای شمال بر روی ۶۳٫۶۷ دیده می شود که اگر با قدرت شکسته شود منجر به کاهش جزئی و محدود به نزدیکی سطح حمایت ۵۹٫۹۹ دلار در هر بشکه می شود. در نمودار بعدی، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن