تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی مس و آلومینیم بازار فلزات لندن

امروز برای قیمت جهانی مس در بازار بورس فلزات لندن هر چند پیش بینی می کنیم قیمت آن به سطوح ۷۱۲۷ و ۷۰۰۹ دلار در هر تن اصلاح کند و هر گونه حرکت اصلاحی با سطوح مقاومت ۷۲۰۸ و ۷۳۱۹ روبرو شود اما در سه ماهه اول سال میلادی ۲۰۱۸ به احتمال زیاد سطح ۸۰۰۰ را بشکند که این حرکت صعودی را شکسته شدن سطح مقاومت ۷۱۳۱ در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین مس دیده می شود این سطح مقاومت ۷۱۳۱ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی (C) یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۲۸۲۵ (پایین ترین سطح سال ۲۰۰۸) قرار داشت که شکسته شد و این موج از پتانسیل کافی برای افزایش قیمت مس به سطح ۸۸۶۹ برخوردار است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین مس به روشنی مشخص است خط روند نزولی رسم شده مس از سطح ۱۰۱۹۰ (بالاترین سطح سال ۲۰۱۱) با قدرت شکسته شده است که این به معنای وارونه شدن روند نزولی قیمت از سطح ۱۰۱۹۰ می باشد.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال هر چند تارگت افزایشی ۸۸۷۰ کمی اغراق آمیز به نظر می رسد اما بهتر است هدف واقع بینانه قیمت مس در کوارتر اول سال جاری را سطح ۸۰۰۰ در نظر گرفت که این تارگت را بررسی الگوی سر و شانه وارونه از ۱۶ ژانویه ۲۰۱۵ به ۲۱ جولای ۲۰۱۷ نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال موج (C) در قالب سه موج شکل گرفته است و بررسی دقیق تر ساختار موج اول یعنی موج A جزئیات بیشتری را در اختیار معامله گران تکنیکال قرار می دهد. همانطور که در چارت روزانه مشخص است طول موج (c) یعنی سومین موج از موج A در حدود ۲٫۱۴ برابر طول موج اول یعنی موج (a) است و این نسبت بین موج C و موج A نیز وجود دارد.

از طرفی دیگر اگر بخواهیم بررسی کنیم موج C هنوز تکمیل نشده است و به احتمال زیاد این موج طولانی تر از موج A باشد.  لازم به ذکر است در حرکت نزولی سطح حمایت قیمت مس بر روی ۷۰۹۲ وجود دارد که اگر به هر دلیلی این سطح شکسته شود منجر به کاهش قیمت به سطوح ۶۹۰۳ و ۶۶۲۸ می شود که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C قرار دارند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت جهانی آلومینیم آلیاژی در بازار بورس فلزات لندن به سطوح ۲۲۲۲ و ۲۱۸۰ کاهش یابد و هر حرکت اصلاحی با سطوح مقاومت ۲۲۴۸ و ۲۲۷۰ روبرو شود و همچنین پیش بینی می کنیم قیمت آن در سه ماهه اول سال میلادی ۲۰۱۸ به سطح مقاومت ۲۳۷۶ نزدیک شود و بعد از تاچ این سطح مقداری اصلاح کند و دوباره با افزایش قیمت روبرو شود.

همانطور که در چارت بعدی دیده می شود این سطح مقاومت ۲۳۷۶ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۷۹ (پایین ترین سطح فوریه ۲۰۰۹) قرار دارد. به طور کلی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی یک مانع مهم محسوب می شود.

با توجه به تکمیل شدن چرخه پنج موجی قیمت که از سطح ۱۴۷۵ (پایین ترین سطح ۲۴ مارس ۲۰۱۶) شروع شده است احتمال اینکه در چارت مربوطه از نزدیکی سطح مقاومت ۲۳۷۶ شاهد اصلاح و برگشت قیمت آلومینیم آلیاژی باشیم زیاد است.

در بررسی تحلیل تکنیکال موج ۵ یعنی پنجمین موج از این چرخه در حال افزایش قیمت آلومینیم آلیاژی به سطح ۲۳۷۶ می باشد. از منظر تحلیل تکنیکال از آنجایی که موج ۳ خیلی امتداد داشته است احتمال اینکه موج ۵ استمرار بیشتری داشته باشد و به بالای سطح مقاومت ۲۳۷۶ برسد کمی بعید به نظر می رسد.

در چارت بعدی کاملا مشخص است که سطح مقاومت پیشین ۲۱۹۷ منجر به اصلاح قیمت در موج ۴ شده بود و این طبیعی است که در نزدیکی سطح مقاومت ۲۳۷۶ شاهد برگشت و اصلاح قیمت در موج بزرگتر (۴) باشیم به دلیل اینکه سطح ۲۳۷۶ مقاومت و رزیستنس قوی به نظر می رسد.

مشخص نیست که چقدر قیمت آلومینیم آلیاژی در موج (۴) می تواند اصلاح داشته باشد اما برگشت قیمت تا سطح ۲۱۹۷ قابل پیش بینی است و بعد از آن باید توجه داشت که روند صعودی قیمت آلومینیم آلیاژی مجدد از سرگرفته خواهد شد و بعد از این عقب نشینی کوتاه به نزدیکی سطح ۲۱۹۷ قیمت این فلز تلاش خود را برای شکست سطح مقاومت ۲۳۷۶ دلار در هر تن در سه ماهه اول سال میلادی ۲۰۱۸ خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی هر تن مس در بازار بورس فلزات لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی هر تن مس در بازار بورس فلزات لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی هر تن آلومینیم آلیاژی در بازار بورس فلزات لندن