تحلیل ویژه چشم انداز قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می شود قیمت آن در سه ماهه اول سال میلادی ۲۰۱۸ در نزدیکی سطح ۹۱٫۱۶۷ مورد حمایت قرار گیرد و بعد از آن به سوی سطح ۹۵٫۱۴۹ (بالاترین سطح ۷ نوامبر ۲۰۱۷) افزایش یابد که این حرکت را قرار گرفتن قیمت در بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۹۱٫۱۶۷ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۷۰٫۶۹۸ (پایین ترین سطح مارس ۲۰۰۸) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ژانویه ۲۰۱۷) تشکیل شده است. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود.

بطوری که هر موقع این شاخص همانند پیش بینی سه ماهه اول سال میلادی جاری روند افزایشی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند و هر موقع این شاخص روند کاهشی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

در چارت پایین برخورد قیمت شاخص دلار آمریکا به سطح ۹۱٫۱۶۷ موجب افزایش قیمت شاخص دلار آمریکا به سطح ۹۵٫۱۴۹ (بالاترین سطح ۷ نوامبر ۲۰۱۷) شده است و این موج اصلاحی در جهت خلاف روند نزولی آغاز شده از سطح ۱۰۳٫۸۲ می باشد. هر چند این حقیقت که موج اصلاحی عمیق بوده است اما هنوز تکمیل نشده است و همانطور که مشخص است در قالب سه موج شکل گرفته است و باید بزودی منتظر موج سوم یعنی موج افزایشی c باشیم که می تواند قیمت شاخص دلار آمریکا را تحت تاثیر خود قرار دهد.

از منظر تحلیل تکنیکال در بررسی نمودار روزانه موج a خود به پنج موج کوچک تقسیم شده است و چنین ساختاری نشان می دهد که سطح ۹۵٫۱۴۹ مجدد تاچ خواهد شد. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها کاهش قیمت شاخص دلار آمریکا به پایین سطح ۹۱٫۰۱۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۸۸٫۲۵۸ می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند افزایشی ۷۲٫۶۹۶ (پایین ترین سطح مه ۲۰۱۱) به ۱۰۳٫۸۲ تشکیل شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا