تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود اگر قیمت آن بتواند به همین صورت خود را در بالای سطح حمایت ۱۳۱۱ نگه دارد به سوی سطوح ۱۳۲۵ و ۱۳۲۸ دست یابد و بعد از رسیدن به این منطقه شاهد حرکت اصلاحی و بازگشتی قیمت باشیم که این حرکت را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده است.

این تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی براساس روند نزولی قیمت از سطح ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) به ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) است که نشان می دهد قیمت اونس طلا خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی را شکسته است و موج برگشتی به این سطح نیز تکمیل شده است. از این رو سطح مقاومت بعدی بر روی ۱۳۲۸ دیده می شود که اگر در این هفته این سطح شکسته شود موجب تقویت به سوی سطح مقاومت ۱۳۴۱ می شود.

با این حال باید توجه داشت که واگرایی کاهشی در اندیکاتور یک ساعته مک دی (MACD) حداقل در کوتاه مدت اشاره به خسته شدن روند افزایشی قیمت دارد و فعلا بعید به نظر می رسد که قیمت اونس طلا در اولین تلاش خود بتواند از سطح مقاومت ۱۳۲۸ با قدرت عبور کند و به خاطر همین محتمل ترین سناریوی موجود آن است که قیمت جهانی اونس طلا بعد از رسیدن به نزدیکی سطوح مقاومت ۱۳۲۵ و ۱۳۲۸ حرکت اصلاحی را تجربه کند. در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۱۱ و تثبیت کندل دو ساعته پایین آن منجر به اصلاح و برگشت قیمت جهانی اونس طلا به ترتیب به سطوح ۱۳۰۵ و ۱۳۰۰ و پس از آن سطح حمایت ۱۲۹۶ می شود.

قیمت جهانی اونس طلا همچنان در نزدیکی بالاترین نرخهای ۳ ماهه گذشته در نوسان است و چهارمین رشد قیمت هفتگی متوالی اش را پشت سر گذاشت. ماه ژانویه معمولا ماه خوبی برای قیمت اونس طلا است زیرا با توجه به در پیش رو بودن تقاضای فیزیکی به دلیل سال نوی چینی ها، می توان انتظار داشت قیمت در همین سطح باقی بماند.

اما با این حال باید توجه داشت که انتظار می رود نرخ بهره در آمریکا در سال جاری میلادی باز هم افزایش پیدا کند و این موضوع فعلا قیمت جهانی اونس طلا را پایین سطوح مقاومت ۱۳۲۵ و ۱۳۲۸ قرار داده است و همانطور که در بخش تکنیکال اشاره کردیم ممکن است در برخورد به این سطوح شاهد حرکت های اصلاحی باشیم.

صندوق های تامینی و مدیران پولی در هفته منتهی به ۲ ژانویه ۲۰۱۸ موقعیت خالص خرید طلا را در معاملات کامکس (Comex) افزایش دادند. در سایر تحولات نوسانات امروز بازار بی تردید تحت تاثیر حرکات بازارهای سهام خواهد بود زیرا در تقویم اقتصادی آمریکا به غیر از سخنرانی چند تن از اعضای بانک فدرال (باستیک و ویلیامز) رویدادهای چندانی زمان بندی نشده است.

روز جمعه آمارهای منتشر شده از بازار اشتغال ایالات متحده آمریکا در ماه گذشته نشان داد که میزان فرصت های شغلی ایجاد شده در بخش غیر کشاورزی این کشور (NFP) کمتر از حد پیش بینی های بازار بوده، اما سرمایه گذاران احتمال می دهند که بانک فدرال رزرو آمریکا همچنان به دنبال چندین نوبت افزایش نرخ بهره در سال جاری میلادی باشد، البته روند افزایش نرخ بهره بانک فدرال آهسته و تدریجی خواهد بود.

این هفته از آمریکا شاخص تورم بهای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اعلام می شوند و اعضای زیادی از مقامات بانک مرکزی آمریکا (ویلیامز، باستیک، روزن گرین، کاشکاری، اوانس، بولارد و دادلی) سخنرانی خواهند داشت. شاخص بهای مصرف کنندگان آمریکا (CPI) تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند.

تمامی مولفه های شاخص CPI کلی و جامع بوده و این شاخص برای اندازه گیری و سنجش  نرخ تورم  بکار می رود و شاخص PPI تعیین کننده قیمت در سطح تولید کننده است، قبل از آنکه کالا به دست مصرف کننده برسد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا