تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLG8) پیش بینی می شود پیش از شروع حرکت صعودی قیمت آن مقداری به نزدیکی سطح حمایت ۶۰٫۸۸ دلار در هر بشکه اصلاح کند که این موضوع را ناتوانی قیمت در شکست سطح مقاومت ۶۱٫۹۴ نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۴۹٫۱۰ قرار دارد و به نظر می رسد قیمت نفت آمریکا در این موج اصلاحی خود در نزدیکی یکی از سطوح ۶۰٫۸۸ یا ۶۰٫۰۲ مورد حمایت قرار گیرد که این حرکت را بررسی کانال افزایشی قیمت نشان داده است.

البته برای اینکه از اصلاح قیمت به سطح ۶۰٫۰۲ اطمینان حاصل پیدا کنیم می بایست حتما قیمت از سطح حمایت ۶۰٫۸۸ عبور کند در غیر این صورت با تکمیل شدن این موج اصلاحی احتمال از سرگیری روند افزایشی قیمت در درون کانال زیاد است.

از منظر تحلیل تکنیکال رالی افزایشی قیمت از سطح ۵۵٫۸۲ (پایین ترین سطح ۷ دسامبر ۲۰۱۷) در پنج موج شکل گرفته است که موج چهارم یعنی موج iv در حال اصلاح قیمت به سوی سطوح ۶۰٫۸۸ و ۶۰٫۰۲ می باشد و بعد از آن باید منتظر افزایش قیمت در موج پنجم یعنی موج v باشیم.

در حرکت صعودی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۶۱٫۹۴ موجب تقویت قیمت آن به سطوح ۶۲٫۶۷ و ۶۳٫۶۶ خواهد شد. از نگاه تحلیل فاندامنتال کاهش تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا که در هفته منتهی به ۵ ژانویه ۲۰۱۸ با ۵ مورد کاهش به ۷۴۲ سکو رسید از جمله دلایل افزایش قیمت نفت محسوب می شود و قیمت نفت هم اکنون در نزدیکی بالاترین رقم های خود در حدود ۳ سال اخیر که هفته گذشته به ثبت رسید قرار دارد.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH8) پیش بینی می شود قیمت آن دومرتبه سطح حمایت ۶۷٫۴۰ را تاچ کند و اگر این سطح حمایت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۶۷٫۰۴ می شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی و ۱۰۷ درصدی از موج افزایشی ۳ قرار دارند. براساس ساختار امواج الیوت، این موج تکمیل شده است و در طی روزهای آینده احتمال اصلاح بیشتر قیمت به سوی سطح ۶۶٫۴۰ یعنی کف موج iv زیاد است و این موج اصلاحی بسیار شبیه به حرکت اصلاحی قبلی از سطح ۶۵٫۸۳ (بالاترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) می باشد.

در چارت پایین مشخص است که خط روند افزایشی رسم شده محدوده ۶۷٫۴۰ را موقتا تبدیل به حمایت قیمت نفت برنت دریای شمال کرده است که مانع از اصلاح بیشتر قیمت شده است اما باید توجه داشت حرکت افزایشی که در برخورد به این خط روند اتفاق افتاده به احتمال زیاد در حوالی سطح مقاومت ۶۷٫۸۲ پایان می یابد و تنها افزایش قیمت به بالای سطح ۶۸٫۱۲ دلار در هر بشکه موجب رشد قیمت و از سرگیری روند افزایشی قیمت نفت برنت دریای شمال خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن