تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود واگرایی کاهشی در اندیکاتور یک ساعته مک دی (MACD) حداقل در کوتاه مدت اشاره به خسته شدن روند افزایشی قیمت داشته باشد و فعلا بعید به نظر می رسد که قیمت اونس طلا در اولین تلاش خود بتواند از سطوح مقاومت ۱۳۲۵ و ۱۳۲۸ با قدرت عبور کند و به خاطر همین محتمل ترین سناریوی موجود آن است که قیمت جهانی اونس طلا با توجه به نزدیک شدن به سطوح مقاومت ۱۳۲۵ و ۱۳۲۸ حرکت اصلاحی و برگشتی را تجربه کند.

از این رو امروز در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۱۱ و تثبیت کندل دو ساعته پایین آن می تواند منجر به اصلاح و برگشت قیمت جهانی اونس طلا به ترتیب به سطوح ۱۳۰۵ و ۱۳۰۰ و پس از آن سطح حمایت ۱۲۹۶ شود که دیروز بدان اشاره شد.

این تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی براساس روند نزولی قیمت از سطح ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) به ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) است که نشان می دهد قیمت اونس طلا هر چند خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی را شکسته است و موج برگشتی به این سطح نیز تکمیل شده است اما سطح مقاومت بعدی بر روی ۱۳۲۸ دیده می شود.

اگر در این هفته به هر دلیلی این سطح با قدرت شکسته شود و کندل روزانه بالای آن بسته شود موجب تقویت به سطح مقاومت ۱۳۴۱ می شود با این حال همانطور که در بالا اشاره شد عدم توانایی قیمت در عبور از سطوح مقاومت ۱۳۲۵ و ۱۳۲۸ می تواند زمینه ساز شروع یک حرکت اصلاحی گردد.

انتظارات بازار برای افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری و بهبود در روابط و مذاکرات کره جنوبی و کره شمالی منجر به اصلاح و برگشت قیمت اونس طلا از سطح مقاومت ۱۳۲۵ شده است. تمرکز بازار به مذاکرات بین کره شمالی و کره جنوبی برای یافتن نشانه های از کاهش تنش در شبه جزیره کره معطوف شده است. مقام‌های کره شمالی و کره جنوبی برای نخستین بار طی بیشتر از دو سال، دور تازه‌ای از مذاکرات رسمی را آغاز کردند.

از سوی دیگر رافائل بوستیک، رئیس بانک فدرال رزرو آتلانتا که یکی از اعضای هیئت سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا و دارای رای حق است گفت که با توجه به رشد ضعیف قیمت ها، در سال ۲۰۱۸ دو نوبت افزایش نرخ بهره بانک فدرال ضروری است.

از آنجایی که اصلاح نظام مالیاتی آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره موجب تقویت ارزش دلار آمریکا خواهد شد در حال حاضر پیش بینی می شود اگر سطح حمایت ۱۳۱۱ شکسته شود قیمت جهانی اونس طلا مقداری حرکت اصلاحی را تجربه کند. اما بازار خیلی زود به انتظار افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا عادت پیدا خواهد کرد و دلار آمریکا رشد ارزش خود را از دست خواهد داد و این مساله موجب افزایش قیمت طلا از نزدیکی سطوح حمایت روزانه خواهد شد.

در سایر تحولات امروز پس از آنکه بانک مرکزی این کشور اعلام کرد اقدام به کاهش مقدار خرید اوراق قرضه دولت این کشور خواهد کرد و برنامه خرید اوراق قرضه دولتی ۱۰ تا ۲۵ سال و ۲۵ تا ۴۰ سال خود در عملیات بازار باز را به میزان ۱۰ میلیارد ین (معادل ۸۸٫۳۹ میلیون دلار) کاهش می دهد، ارزش ین ژاپن در بازارها با افزایش روبرو شد و گمانه زنی ها در خصوص خروج آتی بانک مرکزی ژاپن از سیاست محرک های عظیم را افزایش داده است.

از آنجاییکه امروز خبر خاصی در تقویم اقتصادی دیده نمی شود، بار دیگر توجه اصلی معامله گران به تحولات بازارهای سهام و اخبار منتشره در خصوص میزان درآمد شرکتهای فعال در بازارهای مالی آمریکا خواهد بود. این هفته از آمریکا شاخص تورم بهای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اعلام می شوند و اعضای زیادی از مقامات بانک مرکزی آمریکا (کاشکاری، اوانس، بولارد و دادلی) سخنرانی خواهند داشت.

شاخص بهای مصرف کنندگان آمریکا (CPI) تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند. تمامی مولفه های شاخص CPI کلی و جامع بوده و این شاخص برای اندازه گیری و سنجش  نرخ تورم بکار می رود و شاخص PPI تعیین کننده قیمت در سطح تولید کننده است، قبل از آنکه کالا به دست مصرف کننده برسد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا