تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در نزدیکی سطح ۱۳۰۵ با سطح حمایت روبرو شود و بعد از آن مقداری به سوی سطوح ۱۳۲۰ و ۱۳۲۵ اصلاح کند و سپس برای مدتی فعلا در بین محدوده خنثی ۱۳۰۵ و ۱۳۲۰ گیر خواهد کرد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این تجزیه و تحلیل فیبوناچی ریتریسمنت براساس روند افزایشی ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) به ۱۳۲۵ (بالاترین سطح ۴ ژانویه ۲۰۱۸) بدست آمده است که نشان می دهد قیمت پس از نزدیک شدن به سطح حمایت ۱۳۰۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) امروز دوباره به بالای سطح ۱۳۱۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی) افزایش یافته است.

همانطور که می دانیم فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. از منظر تحلیل تکنیکال درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

بنابراین برای امروز چنانچه قیمت جهانی اونس طلا موفق به شکست نزدیک ترین سطح مقاومت خود یعنی ۱۳۱۶ (پیوت روزانه) شود مقداری تا سطوح ۱۳۲۰ و ۱۳۲۵ اصلاح می کند و بعد از آن دوباره برگشت خواهد کرد و بیشتر پیش بینی می شود در این چند روز فعلا بین منطقه ۱۳۰۵ و ۱۳۲۰ در نوسان باشد که حرکت احتمالی آن با پیکان در چارت پایین مشخص شده است.

در ایالات متحده با توجه به افزایش میزان بازدهی اوراق قرضه خزانه داری به بالاترین نرخهای ۱۰ ماهه گذشته ، تقویت دلار آمریکا و بالا بودن میزان ریسک پذیری در بازار، قیمت جهانی اونس طلا فعلا بین منطقه ۱۳۰۵ و ۱۳۲۰ در نوسان است.

اخبار کنونی بازار حاکی از آن است که ریسک پذیری به بازارهای سهام آمریکا بازگشته و شاخص های سهام در حال تقویت است. شاخص های اصلی بورس وال استریت آمریکا روند افزایشی خود که از روزهای ابتدایی سال ۲۰۱۸ آغاز شده را تداوم بخشید که منجر به نزدیک شدن قیمت جهانی اونس طلا به سطح حمایت ۱۳۰۵ گردید و این در حالی است که امروز شاخص های سهام آسیا و اروپا با کاهش مواجه شدند که همین مساله باعث برگشت دوباره قیمت به بالای سطح ۱۳۱۳ شده است.

حجم دارایی های صندوق جهانی طلا اسپایدر (SPDR) بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در بازار طلا با ۰٫۳۵ درصد کاهش به ۸۳۱٫۹۱ تن رسید که بیشترین کاهش از ۱۸ دسامبر ۲۰۱۸ تا کنون است. از نقطه نظر تکنیکالی، قیمت جهانی اونس طلا در حدود منطقه ۱۳۰۵ از حمایت مهمی برخوردار است.

از آنجاییکه امروز به غیر از شاخص بهای واردات ، موجودی عمده فروشی نهایی و موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا خبر خاصی در تقویم اقتصادی آمریکا دیده نمی شود، بار دیگر توجه اصلی معامله گران به تحولات بازارهای سهام و اخبار منتشره در خصوص میزان درآمد شرکتهای فعال در بازارهای مالی آمریکا خواهد بود.

فردا و پس فردا از آمریکا شاخص تورم بهای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اعلام می شوند و بار دیگر تعدادی از مقامات بانک مرکزی آمریکا (اوانس، بولارد و دادلی) سخنرانی خواهند داشت. دیروز نیل کاشکاری، رئیس بانک فدرال رزرو مینیاپولیس آمریکا گفت، بانک فدرال رزرو باید نرخ بهره را پایین نگه دارد تا افزایش دستمزدها و رشد نرخ تورم سرعت بگیرد.

شاخص بهای مصرف کنندگان آمریکا (CPI) تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند. تمامی مولفه های شاخص CPI  کلی و جامع بوده و این شاخص برای اندازه گیری و سنجش  نرخ تورم  بکار می رود و شاخص PPI تعیین کننده قیمت در سطح تولید کننده است، قبل از آنکه کالا به دست مصرف کننده برسد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا