تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن از سطح مقاومت ۱۳۲۸ عبور کند و به ترتیب تا سطوح مقاومت بعدی ۱۳۳۴ و ۱۳۴۱ سیگنال خرید صادر کند که این حرکت صعودی را قرار گرفتن قیمت در بالای سطح ۱۳۲۵ بیشتر تایید کرده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت ۱۳۲۸ و ۱۳۴۱ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی از روند نزولی ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) به ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) تشکیل شده اند.

قیمت اونس طلا دو بار در شکست سطح مقاومت ۱۳۲۸ ناموفق بود اما برای سومین تلاش خود پیش بینی می شود از این سطح مقاومت عبور کند زیرا به نظر می رسد مومنتوم و پتانسیل افزایشی خوبی را بعد از حرکت اصلاحی اخیر از سطح ۱۳۲۵ (بالاترین سطح ۴ ژانویه ۲۰۱۸) بدست آورده باشد.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۱۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی) سناریوی افزایشی را خنثی خواهد کرد که این مساله منجر به وارونه شدن روند بازار می شود اما تا آن زمان با توجه به شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۲۸ فعلا ادامه ی سیر صعودی قیمت جهانی اونس طلا به ترتیب به سطوح ۱۳۳۴ و ۱۳۴۱ معتبر است.

از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود کاهش ارزش دلار آمریکا به پایین ترین نرخهای خود از ماه سپتامبر ۲۰۱۷ به این سو سبب شده است تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر ارزان تر برسد و در نتیجه تقاضا برای خرید طلا بالا آمده و قیمت اونس طلا را نیز افزایش می دهد.

بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. قیمت جهانی اونس طلا در مسیر ثبت پنجمین هفته افزایشی خود قرار گرفته است که این طولانی تر شدن رشد هفتگی طلا از هفته منتهی به ۱۴ آوریل ۲۰۱۷ به این سو است و در حال حاضر قیمت آن در بالاترین نرخهای خود از ماه سپتامبر ۲۰۱۷ به این سو قرار گرفته است.

شاخص جهانی دلار آمریکا در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی بعد از اعلام کاهش در شاخص قیمت تولیدکنندگان آمریکا (PPI) و افزایش  در آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی به پایین ترین رقم خود از ۲۰ سپتامبر سال گذشته تاکنون کاهش یافته است.

در سایر تحولات که به تقویت بیشتر یورو در مقابل دلار آمریکا کمک کرد دیروز بانک مرکزی اروپا (ECB) در صورتجلسه نشست ماه دسامبر خود این سیگنال را ارسال کرد که ممکن است اوایل امسال برنامه ۲٫۵ تریلیون یورویی (معادل ۳٫۰۱ تریلیون دلاری) محرک اقتصادی خود را کاهش دهد که با انتشار این خبر در بازارها ارزش یورو در برابر دلار با جهش قابل توجهی مواجه بود و بدنبال آن قیمت جهانی طلا نیز با افزایش روبرو شده است و پیش بینی می شود دیر یا زود ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا به بالای سطح ۱٫۲۱ افزایش یابد و قیمت جهانی طلا نیز تا سطوح ۱۳۳۴ و ۱۳۴۱ صعود کند.

دیگر عامل کاهش ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی بازار همانطور که در بالا اشاره کردیم انتشار آمارهایی مبنی بر کاهش شاخص قیمت تولید کنندگان در آمریکا در ماه دسامبر برای اولین بار در طی حدود یک سال و نیم گذشته بوده است و همانطور که می دانیم تورم پایین در سطح تولید کنندگان می تواند موجب شک و تردید بانک مرکزی آمریکا نسبت به افزایش بیشتر نرخ بهره در سال جاری میلادی و رشد بیشتر قیمت جهانی اونس طلا شود.

امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران شاخص بهای مصرف کنندگان آمریکا (CPI) اعلام می شود که تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند. تمامی مولفه های شاخص CPI  کلی و جامع بوده و این شاخص برای اندازه گیری و سنجش  نرخ تورم  بکار می رود. پیش بینی می شود هم شاخص بهای مصرف کنندگان و هم شاخص خالص قیمت مصرف کنندگان آمریکا برای ماه دسامبر در حدود %۰٫۲ رشد داشته باشد و شاخص سالیانه نیز به ترتیب %۲٫۱ و %۱٫۷ رشد داشته باشد.

در همین ساعت نیز شاخص خرده فروشی آمریکا برای ماه دسامبر اعلام می شود که پیش بینی می شود از رقم قبلی %۰٫۸ به %۰٫۴ تغییر یابد و برای شاخص خالص خرده فروشی آمریکا پیش بینی می شود از رقم قبلی %۱٫۰۰ به %۰٫۴ تغییر یابد. بنابراین اگر آمارهای اقتصادی امروز از آمریکا کمتر از حد پیش بینی ها اعلام شوند، احتمال حرکت صعودی اونس طلا بیشتر است و با توجه به شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۲۸ می تواند به افزایش بیشتر قیمت آن به سوی سطوح ۱۳۳۴ و ۱۳۴۱ بیانجامد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا