تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود با توجه به شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۲۸ قیمت آن به سوی سطح ۱۳۱۱ اصلاح کند. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۳۲۸ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از روند نزولی ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) به ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) قرار داشت که شکسته شد و سطح حمایت بعدی بر روی ۱۳۱۱ قرار دارد که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی است.

سقف دو قلوی کوچکی که در حدود سطح ۱۳۴۱ شکل گرفته تقریبا تایید شده است که این نشاندهنده معکوس شدن روند افزایشی قیمت از سطح ۱۲۳۵ می باشد. همچنین در چارت پایین قیمت اونس طلا به پایین خط روند افزایشی رسم شده رسیده است که اشاره به اصلاح قیمت دارد. لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط تثبیت کندل دو ساعته قیمت در سشن آمریکا بالای سطح ۱۳۲۹ موجب افزایش آن به سوی سطح ۱۳۴۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۸۶٫۴ درصدی) می شود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند در تایم فریم مورد نظر ترسیم می شود.

صبح امروز و با شروع بکار بازارهای آسیا، قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین نرخهای ۱ هفته اخیر رسید و افزایش شاخص جهانی دلار آمریکا از کمترین نرخهای ۳ ساله گذشته، قیمت جهانی طلا را به ناگزیر به کاهش تا نرخهای پایین ۱۳۲۹ نموده است. بخش عمده ای از روند حرکت اصلاحی طلا متاثر از نوسانات افزایشی ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی پس از انتشار آمارهای مثبت اقتصادی و سخنرانی چند تن از مقامات بانک فدرال رزرو آمریکا در خصوص افزایش نرخ بهره در سال جاری بوده است.

اظهار نظرات مقامات بانک فدرال و نگرش آنان در خصوص سیاستهای پولی بانک فدرال آمریکا، فعلا به تقویت دلار آمریکا در بازارها کمک کرده است. همانطور که می دانیم قیمت جهانی طلا نسبت به هرگونه گمانه زنی در خصوص رشد نرخ بهره بانک فدرال آمریکا حساس است و چنین افزایشی در میزان نرخ بهره موجب بالا رفتن هزینه فرصت های سرمایه گذاری در بازار طلا و رشد شاخص جهانی دلار در مقابل ارزهای اصلی می گردد و این تاثیرات از عوامل کاهشی قیمت جهانی طلا محسوب می شود.

شروع حرکت اصلاحی و بازگشتی دلار آمریکا از پایین ترین نرخهای ۳ ساله گذشته خود در برابر ارزهای اصلی، یکی از دلایلی است که موجب شد تا سرمایه گذاران به نقد کردن پوزیشن های خرید طلا اقدام نمایند. با این حال باید توجه داشت معامله گران با توجه به سقوط اخیر قیمت بیت کوین در بازار کریپتو، خرید طلا را به عنوان سرمایه گذاری امن در نظر خواهند گرفت. بنابراین از منظر فاندامنتالی، روند حرکت قیمت جهانی اونس طلا همچنان صعودی است اما از دید تکنیکال و با توجه به ساخته شدن سقف دو قلو در حدود ۱۳۴۱ و کاهش قیمت به پایین سطح ۱۳۲۸ احتمال شروع یک حرکت اصلاحی به سوی سطح ۱۳۱۱ وجود دارد.

حال اگر در این روند افزایشی اونس طلا گاهاً با انتشار اخبار مثبت اقتصادی از آمریکا، توقف و اصلاحی به نرخهای پایین صورت گیرد، اما با توجه به ناامیدی بازارها از سقوط قیمت بیت کوین، بعد از این حرکت اصلاحی، حرکت افزایشی قیمت جهانی طلا در میان مدت پایدار خواهد ماند مخصوصا اگر کنگره آمریکا تا فردا نتواند به دلیل عدم تامین مالی از تعطیلی دولت جلوگیری کند. باید توجه داشت که کنگره آمریکا به دلیل سرنوشت طرحی موسوم به «داکا»، با خطر تعطیلی دولت مواجه است.

طرح داکا که در سال ۲۰۱۲ از سوی باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین ترامپ به اجرا درآمد، از اخراج صدها هزار مهاجری که والدینشان آنها را در زمان کودکی به طور غیرقانونی به آمریکا آورده اند، جلوگیری می کند. برخی دمکرات ها گفته اند در صورت تصویب نشدن تمدید دائمی طرح داکا که موعد آن اسفند ماه به سر می رسد، به تداوم تامین مالی دولت رای نخواهند داد.

تعطیلی دولت فدرال آمریکا به این منوال است که تمامی خدمات دولتی قطع می شود و تنها خدمات اولیه ارائه می شود. از این رو تا فردا اگر بودجه ی در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب نشود، دولت این کشور در آستانه تعطیلی قرار می گیرد و ترس از تعطیلی دولت آمریکا می تواند در نرخهای پایین از قیمت جهانی طلا حمایت کند و فرصتهایی برای ورود به پوزیشن خرید طلا در محدوده نرخهای حمایت روزانه ایجاد شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا