تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح مقاومت ۱۳۴۱ افزایش یابد و این موضوع را برگشت قیمت به بالای سطح ۱۳۲۸ و شکسته شدن سطح ۱۳۳۳ (خط گردن از الگوی سقف دو قلو) نشان داده است و چنانچه امروز این سطح مقاومت ۱۳۴۱ با قدرت شکسته شود زمینه را برای افزایش بیشتر به سطح ۱۳۵۷ فراهم می آورد که این بستگی به عدم تصویب بودجه آمریکا در مجلس سنای آمریکا دارد.

نگرانی ها از به تعطیلی کشیده شدن دولت آمریکا موجب شده تا قیمت جهانی طلا دوباره با افزایش به بالای ۱۳۲۸ روبرو شود. مصوبه ممانعت از تعطیلی قریب الوقوع دولت فدرال آمریکا به رغم تصویب در مجلس نمایندگان اما کنگره آمریکا هنوز لایحه بودجه کامل درخواستی دولت را نهایی نکرده است و این امر به تقویت قیمت جهانی طلا انجامیده است و باید امروز منتظر ماند و دید مجلس سنا طرح بودجه موقت را تصویب خواهد کرد یا خیر.

در صورتی که این طرح امروز در مجلس سنا تصویب نشود، دولت آمریکا بالاجبار تعطیل خواهد شد و این مساله موجب افزایش قیمت جهانی طلا می شود. لازم به ذکر است برای حرکت اصلاحی و نزولی می بایست قیمت پایین سطح حمایت ۱۳۲۸ کاهش یابد و شکست کامل آن با تارگت ۱۳۱۱ زمانی تایید می شود که سطح ۱۳۲۳ نیز شکسته شود در غیر این صورت احتمال افزایش دوباره به نزدیکی ۱۳۴۱ و پس از آن در صورت شکست آن تارگت افزایشی بعدی ۱۳۵۷ وجود دارد.

ضرب الاجل نیمه شب جمعه برای تصویب بودجه و احتمال تعطیل دولت فدرال آمریکا نزدیک می شود اما قانونگذاران جمهوریخواه و دموکرات هنوز در مورد سازش در مورد برخی از اولویتهای حزبی و در نتیجه جلوگیری از تعطیل دولت اختلاف دارند.

در مجلس نمایندگان که در آن جمهوری خواهان اکثریت را دارند با ۲۳۰ نماینده به این طرح رای مثبت و ۱۹۷ نفر رای منفی دادند. در حال حاضر این بودجه اضطراری به مجلس سنا فرستاده شده است و باید تا نیمه شب امروز جمعه تصویب شود در غیر این صورت، فعالیت بخش هایی از دولت آمریکا از جمله ارتش متوقف خواهد شد.

یکی از مواردی که تا کنون باعث عدم تصویب بودجه سالیانه آمریکا شده است، اختلاف نظر جمهوریخواهان و دموکرات های کنگره بر سر برنامه موسوم به داکا و وضعیت کودکانی است که به طور غیر قانونی وارد آمریکا شده اند. رئیس جمهور آمریکا گفته است تحت هیچ شرایطی حاضر به ادامه برنامه داکا نخواهد بود.

دموکرات ها شرط تصویب بودجه ۲۰۱۸ را تعیین تکلیف این موضوع اعلام کرده اند. این اقدام به منظور جلوگیری از تعطیلی دولت انجام شده است و فعلا بودجه موقت که نیازهای دولت را تا حدود یک ماه دیگر یعنی تا ۱۶ فوریه تامین می کند به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسیده است و باید تا نیمه شب روز جمعه در مجلس سنا تصویب شود، در صورتی که این طرح در رای گیری نهایی امروز در مجلس سنا تصویب نشود، دولت آمریکا بالاجبار تعطیل خواهد شد.

دولت آمریکا آخرین بار ۵ سال پیش به مدت ۱۶ روز به خاطر عدم توافق جمهوری‏خواهان و دموکرات‏ها بر سر بودجه به تعطیلی کشیده شد. از این رو از شب گذشته نگرانی ها از به تعطیلی کشیده شدن دولت آمریکا از افزایش قیمت جهانی طلا به نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۴۱ حمایت کرده است و باید امروز دید موفق به شکست این سطح مقاومت خواهد شد یا نه.

لازم به ذکر است آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز به ۸۴۰٫۷۶۲ تن افزایش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به جز شاخص های مقدماتی تمایلات مصرف کنندگان و انتظارات تورمی میشیگان، شاخص اقتصادی دیگری منتشر نخواهد شد و رویدادهای سیاسی در آمریکا بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران قرار خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا