تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قبل از شروع روند افزایشی قیمت آن مقداری به نزدیکی پایین ترین سطح ۱۸ ژانویه ۲۰۱۸ سطح ۱۳۲۳ اصلاح کند که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این موج اصلاحی که از سطح ۱۳۴۴ (بالاترین سطح ۱۵ ژانویه ۲۰۱۸) آغاز گردیده هنوز تکمیل نشده است و سه موج کوچک این موج اصلاحی را تشکیل داده اند و تا کنون دو موج اول آن یعنی موج های a و b کامل شده اند.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود حرکت افزایشی قیمت از سطح ۱۳۲۳ صرفا یک موج برگشتی و پول بک (Pullback) به سوی خط روند افزایشی رسم شده بوده است و تا زمانیکه قیمت پایین این خط روند قرار دارد حداقل در کوتاه مدت می توان گفت که سقف قیمت در سطح ۱۳۴۴ ساخته شده است.

از این رو قیمت جهانی اونس طلا هم اکنون در موج نزولی c قرار گرفته است که در این موج می تواند خود را تا حدود ۱۳۲۳ پایین بکشاند. بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۱۳۵۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) به ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) سطح مقاومت قیمت را بر روی ۱۳۴۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۸۶٫۴ درصدی) نشان می دهد که تنها در صورت شکست کامل آن موجب از سرگیری روند افزایشی به سوی سطح ۱۳۵۷ خواهد شد.

امروز در زمان بازگشایی بازار هر چند قیمت جهانی اونس طلا در واکنش به خبر تعطیلی دولت آمریکا توانست از سطح ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۵ با گپ صعودی باز کند اما تمایلات بازار هنوز هم نشان می دهد که قبل از شروع روند افزایشی، احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی قیمت به حدود سطح حمایت ۱۳۲۳ وجود دارد و هم اکنون قیمت در حال رسیدن به پایین ترین سطح ۱۸ ژانویه ۲۰۱۸ است.

از منظر تحلیل بنیادی نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا برای اولین بار از اکتبر ۲۰۱۳ به این سو نتوانستند به توافقی برسند که باعث تامین بودجه موقت دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا شود و دولت فدرال آمریکا رسما از نیمه شب جمعه به وقت آمریکا تعطیل شد. اختلافات سناتورهای این دو حزب مانع از رسیدن به یک توافق شد که نشاندهنده اختلافات جدی سیاسی در این کشور است.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا بعد از کشمکش بسیار تصمیم گرفتند اواسط امروز دوشنبه درباره پایان دادن به تعطیلی دولت فدرال تصمیم‎گیری کنند. تعطیلی دولت فدرال آمریکا امروز دوشنبه وارد سومین روز خود می‌شود حال آنکه سناتورهای آمریکایی پس از تلاش نافرجامی که دیروز یکشنبه برای پایان دادن به این روند انجام دادند، رای‌گیری در این‌ خصوص را به امروز حدود ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران موکول کرده‌اند.

چنانچه رای ‌گیری امروز دوشنبه بعد از ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران به فرجام برسد، بودجه دولت فدرال به طور موقت تا هشتم ماه میلادی آینده (فوریه) تامین خواهد شد و این مساله می تواند مقداری به حرکت اصلاحی قیمت جهانی اونس طلا بیانجامد مگر آنکه از بالا سطح مقاومت ۱۳۴۱ با قدرت شکسته شود و پتانسیل لازم برای حرکت بازار را فراهم آورد.

امروز اخبار چندانی در تقویم اقتصادی روز دیده نمی شود اما در روزهای آتی، توجه بازار به آمارهای اقتصادی معطوف خواهد بود. با توجه به تعطیلی دولت آمریکا بازارها نسبت به شرایط آتی اقتصاد آمریکا و سیکل افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری نامطمئن هستند و با توجه به تغییر برخی از آمار و پیش بینی های اولیه، انتظار می رود در هنگام اعلام آمارهای جدید، نوسانات بازار افزایش یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا