تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH8) پیش بینی می شود قیمت آن به سطح مقاومت ۶۴٫۳۵ دلار در هر بشکه افزایش یابد که این موضوع را تکمیل شدن موج اصلاحی قیمت از سطح ۶۴٫۸۹ (بالاترین سطح ۱۶ ژانویه ۲۰۱۸) نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این موج اصلاحی در قالب سه موج اصلاحی تشکیل شده است و با بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن موج سوم یعنی موج c از نظر طولی برابر با موج اول یعنی موج a بوده است.

از منظر تحلیل تکنیکال این سه موج یک موج بزرگ iv را شکل داده اند که چهارمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۵۵٫۸۲ (بالاترین سطح ۷ دسامبر ۲۰۱۷) می باشد و این موج iv به احتمال زیاد توسط موج v وارونه خواهد شد و از هم اکنون این موج شروع شده است.

برای امروز از نظر تحلیل تکنیکال استراتژیک افزایش قیمت به بالای سطح ۶۳٫۶۶ این تارگت افزایشی ۶۴٫۳۵ را بیشتر تایید خواهد کرد و همانطور که مشخص است این سطح ۶۳٫۶۶ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۷۶٫۴ درصدی از موج iii قرار گرفته است. لازم به ذکر در حرکت نزولی تنها کاهش قیمت به زیر سطح حمایت ۶۲٫۹۴ منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۶۱٫۹۷ می شود.

امواج الیوت این نظریه رفتار روند را در قالب چند الگوی مجزای قابل شناسایی و تکرار شونده بررسی می‌کند. از نظر الیوت موج‌ها دو دسته هستند. موج‌های جنبشی (هم جهت روند) و موج‌های اصلاحی (خلاف جهت روند). موج‌های جنبشی ساختار پنج تایی و موج‌های اصلاحی ساختار سه تایی دارند. به این معنی که حرکت بازار همیشه از پنج موج به هم پیوسته هم جهت روند که آنها را از عدد ۱ تا ۵ شماره‌گذاری می‌کنیم و سه موج به هم پیوسته خلاف جهت روند که از a تا c نام‌گذاری می‌شوند، تشکیل شده است.

فیبوناچی پروجکشن نیز ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRJ8) پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۶۹٫۱۵ را بشکند و تا سطح مقاومت بعدی ۶۹٫۷۸ افزایش یابد که این موضوع را تکمیل شدن موج اصلاحی قیمت نفت برنت دریای شمال از سطح ۷۰٫۳۷ (بالاترین سطح ۱۵ ژانویه ۲۰۱۸) نشان داده است.

اظهارات وزیر انرژی عربستان در خصوص ادامه همکاری ها بین تولید کنندگان نفت برای مدیریت بازار بعد از سال ۲۰۱۸ از دلایل فاندامنتال افزایش قیمت نفت در معاملات امروز محسوب می شود. رشد قوی اقتصاد جهانی و کاهش تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا از عوامل دیگر رشد قیمت نفت بوده است.

روز جمعه نیز شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز آمریکا اعلام کرد شرکت‌های حفاری شمار دکل‌های حفاری نفت را در هفته منتهی به ۱۹ ژانویه ۲۰۱۸ پنج حلقه کاهش یافته و از ۷۵۲ به ۷۴۷ حلقه رسیده است. بیکر هیوز شرکت نفت و گاز آمریکایی و یکی از بزرگترین شرکت‌های خدمات نفتی جهان می‌باشد. این کمپانی در صنایع نفت و گاز فعال است و دکلهای حفاری آمریکا به عنوان شاخصی برای پیش بینی افزایش یا کاهش سطح تولید نفت در این کشور مورد توجه فعالان بازار نفت است.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال در چارت پایین به وضوح مشخص است این موج اصلاحی در قالب موج ۴ یعنی چهارمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۶۱٫۱۳ (پایین ترین سطح ۶ دسامبر ۲۰۱۷) تشکیل شده است و این موج در قالب سه موج کوچک شکل گرفته است. موج سوم یعنی موج نزولی c نتوانسته به پایین سطح حمایت ۶۸٫۴۰ برسد و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریترسمنت از روند افزایشی ۶۲٫۱۰ به ۷۰٫۳۷ تشکیل شده است.

این عدم توانایی قیمت به همراه حرکت اصلاحی و بازگشتی قیمت نفت برنت دریای شمال از سطح ۶۸٫۴۰ به معنای تکمیل شدن موج نزولی ۴ تلقی می شود. لازم به ذکر است برای امروز در حرکت نزولی تنها کاهش قیمت به پایین سطح ۶۸٫۴۰ و تثبیت کندل دو ساعته پایین آن منجر به نقض سناریوی بالا و کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال به ترتیب به سطوح ۶۷٫۸۱ و ۶۷٫۱۸ دلار در هر بشکه خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن