تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن از سطح مقاومت ۱۳۴۱ عبور کند و به سوی سطح ۱۳۵۷ افزایش یابد و همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطح مقاومت ۱۳۴۱ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۸۶٫۴ درصدی از روند نزولی ۱۳۵۷ به ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) قرار دارد.

این دومین بار است که قیمت اونس طلا به این سطح نزدیک می شود و از این رو احتمال شکست آن زیاد است اما برای اطمینان از شکست کامل آن لازم است قیمت به بالای سطح ۱۳۴۴ (بالاترین سطح ۱۵ ژانویه ۲۰۱۸) برسد. لازم به ذکر است در صورت تشکیل حرکت اصلاحی سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۱۳۳۷ و ۱۳۲۸ قرار دارند.

بنابراین برای امروز شکسته شدن قیمت جهانی اونس طلا در بالای نرخ ۱۳۴۱ و افزایش به بالای ۱۳۴۴ می تواند هدف ۱۳۵۷ را برای خریداران نمایان سازد و موج جدیدی از ریسک گریزی موجب تقویت قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح ۱۳۵۷ خواهد گردید.

از نظر تحلیل بنیادی تقاضا برای طلا به عنوان سرمایه امن در شرایطی افزایش یافته که شاخص دلار آمریکا افت محسوسی را تجربه کرده است و افت ارزش دلار آمریکا به پایین ‌ترین سطح ۳ ساله، عامل اصلی افزایش فعلی قیمت طلا در بازارهای جهانی است. آمریکا تعرفه‌های جنجالی برای واردات ماشین لباسشویی و پنل‌های خورشیدی به دستور دونالد ترامپ تصویب کرده است.

این اقدامات، پرتبعات ‌ترین اقدامات تجاری رییس جمهور آمریکا از زمان تصمیم وی برای خروج از توافق شراکت ترانس پسیفیک یا پیمان تجاری اقیانوس آرام و مذاکرات مجدد توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی محسوب می شود که موجب تقویت قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین نرخهای ۴ ماهه گذشته شده است.

بنابراین نگرانی ها از جنگ تجاری بین آمریکا و چین درست در زمانی که صندوق بین المللی پول (IMF) پیش بینی خود را از نرخ رشد اقتصادی جهانی افزایش داده است عاملی است که دلیل اصلی افزایش قیمت جهانی اونس طلا می باشد و به نظر می رسد که همچنان محرک خوبی برای ادامه این روند باشد.

در سایر تحولات ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا در آستانه ی جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) به بالاترین نرخهای ۳ ساله اخیر صعود کرده است. فردا فعالان بازار در انتظار نتیجه نشست بانک مرکزی اروپا هستند تا سرنخ هایی احتمالی از سیاست های پولی آینده این بانک به دست بیاورند.

ائتلاف میان ‌حزبی که پس از کاهش قدرت آنگلا مرکل در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۷ از بین رفته بود، دوباره در حال از سر گرفته شدن است. از آنجایی که مرکل یکی از مهم ‌ترین حامیان اتحادیه اروپا و یورو محسوب می‌شود، ایجاد ائتلاف جدید با حزب سوسیال دموکرات، موجبات تقویت یورو را فراهم کرده است. همچنین گرایش بانکهای مرکزی جهان (اروپا، انگلیس، کانادا) به کاهش محرکهای اقتصادی و سپس سیاست های انقباضی و افزایش نرخ بهره منجر به کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار شده است.

فردا جلسه بانک مرکزی اروپا تشکیل خواهد شد و گمانه زنی ها از رویکرد انقباضی بانک مرکزی اروپا توان یورو را برای صعود به بالای سطح ۱٫۲۳۰۰ افزون کرده بود که همین نیز به تقویت قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۳۴۱ کمک کرده است. از سوی دیگر فضای اقتصادی حاکم بر واشنگتن و ورود آمریکا به جنگ ارزی برای تضعیف دلار این کشور نیز به تقویت بیشتر قیمت اونس طلا کمک کرده است.

نوسانات امروز بازار طلا بی تردید تحت تاثیر حرکات شاخص دلار آمریکا خواهد بود زیرا در تقویم اقتصادی آمریکا به جز شاخص فروش خانه های موجود آمریکا در ماه دسامبر (پیش بینی بازار ۵٫۷۲ میلیون واحد، رقم قبلی ۵٫۸۱ میلیون واحد) رویدادهای چندانی زمان بندی نشده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا