تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به سطح ۱۳۸۱ افزایش یابد و این حرکت صعودی را شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۵۳ در چارت روزانه به وضوح نشان داده است و دوباره همانند این چند روز اخیر سیگنال خرید صادر کرده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود سطح مقاومت ۱۳۵۳ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) قرار داشت که دیروز شکسته شد و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت یک خط فیبوناچی با قدرت شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی یعنی سطح ۱۳۸۱ حرکت خواهد کرد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت آن نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال در چارت روزانه الگوی بزرگ گوه یا کنج (Wedge) که از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) شکل گرفته کم و بیش تایید گردیده است که این موضوع به پتانسیل افزایش بیشتر قیمت جهانی اونس طلا در روزها و هفته های آینده اشاره دارد.

لازم به ذکر است برای امروز سطح حمایت قیمت جهانی اونس طلا در حدود سطح ۱۳۵۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی iii) قرار دارد که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود تنها موجب اصلاح و برگشت کوتاه و آنهم مقطعی قیمت به نزدیکی سطوح حمایت بعدی ۱۳۵۱ و ۱۳۴۶ خواهد شد تا مجدد با حمایت خریداران روبرو شود.

از نظر تحلیل بنیادی همزمان با اظهارات استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا مبنی بر تاثیر کاهش ارزش دلار آمریکا بر اقتصاد این کشور از طریق افزایش صادرات، قیمت جهانی اونس طلا به دنبال سقوط ارزش دلار آمریکا به پایین ‌ترین رکورد خود در سه سال اخیر، به بالاترین قیمت در یک سال و نیم گذشته صعود کرده است.

چند هفته گذشته نیز که در بولتن تحلیلی فصلی در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۲۰۱۸ صحبت از افزایش طلا به نزدیکی سطح ۱۳۵۷ و نرخهای بالای آن می کردیم بسیاری آن را یک دید اغراق گرایانه می دانستند اما گذشت زمان اثبات کرد که اینگونه نیست.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز گذشته در مجمع اقتصادی جهانی در داووس اعلام کرد که دلار ضعیف ‌تر از نظر تجارتی و فرصت‌ها به نفع آمریکاست و این اظهارات در طی ۲۴ ساعته گذشته منجر به افت شدید دلار آمریکا و تقویت قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۲۵۳ شده است و اظهارات وی از سوی بازارها به عنوان فاصله گرفتن آمریکا از سیاست ارزی سنتی خود تعبیر شده است.

این اظهارات موجب شده است تا خطر جنگ ارزی بین قدرت های بزرگ اقتصادی جهان تشدید شود و تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا قیمت آن را افزایش دهد. اظهارات دیروز وزیر خزانه داری آمریکا و تکرار امروز حرفهای دیروز موجب ادامه فشار بر ارزش دلار شده است و این مساله در نهایت به نفع قیمت جهانی اونس طلا و سایر کالاهای راهبردی خواهد بود. از این رو با کاهش بیشتر دلار آمریکا ، قیمت جهانی اونس طلا به قیمت بالاتری صعود پیدا خواهد کرد.

امروز همه توجهات بازار به جلسه امروز بانک مرکزی اروپا (ECB) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران معطوف شده است و همچنین فعالان بازار به مواضع سیاست ‌گذاران اروپایی درباره افزایش ارزش یورو توجه دارند تا چشم انداز روشن تری از سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا بدست آورند. اگر جلسه امروز و سخنرانی ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا در نهایت به نفع ارزش یورو در برابر دلار به سوی سطح ۱٫۲۵ و بالاتر باشد، قیمت جهانی طلا نیز با افزایش بیشتری همراه خواهد شد.

باید توجه داشت قوی ‌تر شدن یورو به بالاترین نرخهای خود از ماه دسامبر ۲۰۱۴ به این سو با ارزان ‌تر کردن طلا برای سرمایه‌گذاران اروپایی، تقاضا برای این فلز ارزشمند را تقویت کرده است. همانطور که مشاهده می شود کاهش ارزش دلار آمریکا تاثیر زیادی بر افزایش چشمگیر قیمت جهانی طلا به بالاترین نرخهای خود از ماه اوت ۲۰۱۶ داشته است.

امروز در بازار آمریکا به جز شاخص مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی (پیش بینی بازار۲۳۶۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۲۰۰۰۰) و فروش خانه های نوساز (پیش بینی بازار ۶۷۶۰۰۰ واحد ، رقم قبلی ۷۳۳۰۰۰ واحد) اخبار چندانی در تقویم اقتصادی روز دیده نمی شود و بار دیگر، عمده توجه معامله گران طلا به نوسانات نزولی شاخص دلار آمریکا و مخصوصا سخنرانی امروز رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران معطوف خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا