تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح ۱۳۶۶ به سوی سطح ۱۳۸۱ افزایش یابد و این حرکت صعودی را شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۵۳ در چارت روزانه نشان داده است و علیرغم حرکت اصلاحی دیروز به سطح ۱۳۴۲ دوباره قیمت به بالای سطح ۱۳۵۳ رسیده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۳۵۳ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) قرار دارد که قیمت در تلاش برای تثبیت خود بالای این سطح مقاومت است و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت یک خط فیبوناچی با قدرت شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی یعنی سطح ۱۳۸۱حرکت خواهد کرد.

همانطور که قبلا گفتیم فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت آن نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت روزانه الگوی بزرگ گوه یا کنج (Wedge) که از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) شکل گرفته کم و بیش تایید گردیده است که این موضوع به پتانسیل افزایش بیشتر قیمت جهانی اونس طلا در روزها و هفته های آینده اشاره دارد.

لازم به ذکر است برای امروز سطح حمایت قیمت جهانی اونس طلا در حدود سطوح ۱۳۴۷ و ۱۳۴۲ قرار دارد که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود تنها موجب اصلاح و برگشت کوتاه قیمت به نزدیکی سطوح حمایت بعدی ۱۳۳۵ و ۱۳۲۵ خواهد شد تا مجدد با حمایت خریداران روبرو شود.

حمایت لفظی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از دلار قوی در معاملات شب گذشته مقداری باعث حرکت اصلاحی قیمت جهانی طلا از بالاترین نرخهای یک سال و نیم گذشته (۱۳۶۶) شده است اما با کاهش مجدد دلار آمریکا در بازارها قیمت جهانی طلا از سطح ۱۳۴۲ دوباره با افزایش به بالای سطح ۱۳۵۳ روبرو شده است.

اظهارات دونالد ترامپ در تضاد با اظهارات اخیر استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا است و مقامات آمریکا طی روزهای گذشته اظهارات متناقضی را در خصوص منافع افت ارزش دلار برای اقتصاد آمریکا بر زبان رانده اند که تاثیرات متفاوتی را بر قیمت جهانی اونس طلا به همراه داشته است. با این حال از آنجایی که شاخص جهانی دلار آمریکا ، در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی در پایین ترین رقم از دسامبر ۲۰۱۴  قرار دارد، سرمایه گذاران را ترغیب به خرید طلا در نزدیکی سطوح حمایت می کند.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص مقدماتی تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته (Q4) منتشر می شود و این شاخص سنجش میزان کالاها و خدماتی است که در یک دوره زمانی توسط اقتصاد یک کشور تولید می شود. در واقع، این شاخص، شاهین ترازوی اقتصاد یک کشور محسوب می شود و به زبان ساده، در صورت افزایش میزان تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی مطلوب بوده و وضعیت کلی مناسب تلقی می شود.

در بازار معاملات طلا، توجه به این شاخص اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در صورت کاهش این شاخص، احتمال اینکه بانک مرکزی آمریکا سیکل رشد نرخ بهره بانکی خود را متوقف کند، بیشتر خواهد شد، در نتیجه این امر به تضعیف ارز (دلار آمریکا) و تقویت قیمت جهانی اونس طلا خواهد انجامید و همچنین بالعکس. پیش بینی می شود این شاخص از رقم قبلی %۳٫۲ به %۳٫۰۰ تغییر یابد.

شاخص دیگر مرتبط با آن که در ایالات متحده آمریکا بانک فدرال توجه بیشتری را بدان معطوف می کند، شاخص قیمتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا یا GDP Deflator است که میزان تورم را در تمامی فعالیتهای اقتصادی ارزیابی می کند. این شاخص برای اندازه گیری میزان تفاوت تولید ناخالص داخلی واقعی و اسمی است و از آنجاییکه بر خلاف شاخص CPI سبد مشخصی از کالا و خدمات را در بر نمی گیرد و میزان تورم در مجموعه بزرگتری از اقتصاد را ارایه می کند، می تواند چشم انداز جامعی از وضعیت تورم در کشور را معین نماید. برای شاخص مقدماتی تعدیل تولیدات ناخالص داخلی آمریکا پیش بینی می شود در سه ماهه چهارم سال گذشته از رقم قبلی %۲٫۱ به %۲٫۳ رشد یابد.

امروز همچنین در تقویم اقتصادی آمریکا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار سفارشات کالاهای بادوام اعلام می شوند. در خصوص کالاهای بادوام باید گفت، این گروه از کالاها مشخصاً ماشین آلات سنگین، صنایع حمل و نقل (خصوصاً هواپیما سازی) و تولیدات کارخانه ای هستند که عمر تقریباْ زیادی (حداقل ۳ سال) داشته باشند.

این شاخص از آنجایی اهمیت دارد که چشم اندازی از بخش تولیدی کشور نشان می دهد و مشخص خواهد کرد که وضعیت کار، تولید و بازدهی در مهمترین بخش صنعتی کشور چگونه است. پیش بینی می شود شاخص سفارشات کالاهای بادوام آمریکا در ماه دسامبر به میزان %۰٫۸ و شاخص خالص سفارشات کالاهای بادوام آمریکا در ماه دسامبر به میزان %۰٫۵ رشد داشته باشند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا