تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن تا زمانیکه پایین سطح مقاومت ۱۳۵۷ قرار دارد، تا حدود سطح ۱۳۳۵ کاهش یابد و این حرکت را شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۴۷ در چارت پایین نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۳۴۷ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند افزایشی ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) به ۱۳۶۶ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) قرار دارد.

همانطور که در چارت پایین مشخص است قیمت اونس طلا به پایین سطح حمایت ۱۳۴۷ کاهش یافته است و احتمال فرود قیمت تا حدود نرخ ۱۳۳۵ قابل تصوّر است و در صورتیکه این سطح حمایت نیز شکسته شود منجر به کاهش بیشتر قیمت به سوی سطح ۱۳۱۶ می شود.

در چارت روزانه نیز طبق تحلیل سطوح فیبوناچی پروجکشن، مقاومت قوی و مستحکم قیمت در حوالی ۱۳۵۳ قرار دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی تشکیل شده است.

این سطح مانع از افزایش بیشتر قیمت شده است که ممکن است باعث تشکیل حرکت اصلاحی فعلی به سوی سطح ۱۳۲۵ شود. لازم به ذکر است برای امروز تنها به شرط افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۳۵۷ موجب صدور سیگنال خرید و تقویت قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح ۱۳۶۶ می شود.

با ادامه ی جریان ریسک پذیری در بازارها و صعود شاخص های سهام آمریکا به رکورد تاریخی، قیمت جهانی طلا مقداری به نرخهای پایین سطح حمایت ۱۳۴۷ اصلاح کرده است و از آنجایی که نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا به ۲٫۶۹۲ درصد افزایش یافته است این موضوع قیمت جهانی اونس طلا را از بالاترین سطح ۱۷ ماهه گذشته یعنی سطح ۱۳۶۶ به نرخهای پایین ۱۳۴۷ کاهش داده است.

بطور کلی، تغییرات این هفته شاخص دلار آمریکا (DXY) عمدتاً تحت تاثیر اخبار بانک مرکزی آمریکا (FOMC) و گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) است. در شرایط فعلی افزایش چشمگیر شاخص سهام آمریکا مانع بزرگی برای ادامه روند صعودی قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۳۶۶ است و از سوی دیگر رکورد شکنی شاخص سهام داوجونز آمریکا مقداری بر قیمت جهانی طلا فشار وارد کرده است.

همانطور که می دانیم قیمت جهانی طلا معمولا رابطه معکوسی با ارزش دلار آمریکا دارد و وزیر دارایی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که کاهش ارزش دلار آمریکا به نفع قدرت رقابت تجاری آمریکا خواهد بود. این مساله موجب شد تا قیمت جهانی اونس طلا افزایش پیدا کند اما بعد از آن اظهارات متناقض مقام های ارشد دولت ترامپ درباره سیاست آمریکا در قبال ارزش دلار آمریکا، موجب سردرگمی بازارهای جهانی شده است.

به عبارتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که وی خواستار افزایش ارزش دلار آمریکا است که این سخنان منجر به کاهش فعلی قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۳۶۶ شده است و این در حالی است که استیون منوچین وزیر دارایی آمریکا پیش از این از کاهش ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر بین المللی دفاع کرده بود.

اخبار متعددی که این هفته در بازار منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت اونس طلا را فراهم آورد. در این میان، بی شک، در روز چهارشنبه اخبار بانک مرکزی آمریکا (FOMC) و در روز جمعه آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی (NFP) توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.

جلسه بانک مرکزی آمریکا و گزارش ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا خبرهایی هستند که این هفته بدون شک بازار را با نوسانات همراه خواهند ساخت. در تقویم اقتصادی امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تنها خبر شاخص خالص تعدیل هزینه مصرف شخصی آمریکا (Core PCE) و مصارف و درآمدهای شخصی آمریکا دیده می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا