تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH8) با توجه به افزایش و جبران کاهش اخیر قیمت از سطح ۶۶٫۶۶ دلار در هر بشکه (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) سیگنال آن کمی مبهم و نامشخص است و باید منتظر نشانه های بیشتر بازار بود تا جهت آن در معاملات بین روز مشخص گردد.

این حرکت افزایشی روز جمعه قیمت نفت خام سبک آمریکا احتمال اینکه چرخه پنج موجی قیمت از سطح ۵۵٫۸۲ (پایین ترین سطح ۷ دسامبر ۲۰۱۷) در سطح ۶۶٫۶۶ به سقف و پیک خود رسیده باشد را با شک و تردید مواجه ساخته است. با این حال طبق بررسی سطوح فیبوناچی ریترسمنت کاهش اخیر قیمت از سطح ۶۶٫۶۶ خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی را دنبال کرده است و این رابطه ی ریاضی بین کاهش قیمت و افزایش آن نشاندهنده آن است که ممکن است روند افزایشی وارونه شده باشد.

یکی از این احتمالات آن است که موج اصلاحی اخیر قیمت نفت خام سبک آمریکا از سطح ۶۶٫۶۶ در قالب یک الگوی صاف یا فلت (Flat) شکل گرفته است که سه حرکت اولیه آن تقریبا با هم برابر هستند. در واقع حرکت فعلی قیمت به احتمال زیاد در حوالی سطح ۶۶٫۶۶ پایان می یابد و بعد از آن احتمال وارونه شدن قیمت در موج سوم وجود دارد.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۶۶٫۶۶ موجب صدور سیگنال خرید و تقویت قیمت نفت آمریکا به سوی سطح ۶۷٫۳۰ یعنی تا خط فیبوناچی پروجکشن ۲۵۰ درصدی از موج افزایشی (C) می شود که در چارت پایین به وضوح مشاهده می فرمائید.  

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRJ8) پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۶۹٫۶۱ را بشکند و تا سطح حمایت بعدی ۶۹٫۰۶ کاهش یابد که این موضوع بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی و ۱۵۰ درصدی از روند افزایشی ۶۲٫۰۱ قرار دارند و این روند افزایشی قیمت نفت دریای شمال در قالب پنج موج شکل گرفته است و موج سوم طولانی تر از موج اول و پنجم بوده است.

بدین ترتیب احتمال اینکه قیمت در موج پنجم یعنی موج افزایشی ۵ امتداد بیشتری داشته باشد کم است و عمق حرکت نزولی اخیر قیمت از سطح ۷۱٫۲۸ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) نشاندهنده وارونه شدن روند افزایشی قیمت است.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال موفق به شکست سطح مقاومت ۷۱٫۳۷ نشده است و شانس اینکه قیمت آن به سوی سطح حمایت ۶۸٫۲۴ اصلاح کند زیاد است که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی C می باشد.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط شکست سطح مقاومت ۷۰٫۷۷ موجب تقویت قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی سطوح مقاومت بعدی ۷۱٫۳۷ و ۷۱٫۴۱ دلار در هر بشکه خواهد شد که این سطوح در چارت تایم فریم یک ساعته و روزانه مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن