تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن تنها در صورتیکه کندل دو ساعته پایین سطح حمایت ۱۳۳۵ بسته شود به سوی سطح ۱۳۱۶ کاهش یابد در غیر این صورت از آنجایی که قیمت به سطح حمایت ۱۳۳۵ برخورد کرده است باید احتیاط کرد و این حرکت را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت نشان داده است.

همانگونه که در چارت پایین مشخص است این سطوح حمایت ۱۳۳۵ و ۱۳۱۶ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از چرخه پنج موجی از سطح ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) به ۱۳۶۶ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) تشکیل شده اند. از نظر تحلیل تکنیکال با توجه به کاهش عمیق قیمت از سطح ۱۳۶۶ می توان چنین برداشت کرد که این چرخه پنج موجی در سطح ۱۳۶۶ به پیک و سقف خود رسیده است.

چارت روزانه نیز بعد از کاهش قیمت به پایین سطح ۱۳۵۳ تارگت ۱۳۲۵ را نشانه گرفته است و این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد. لازم به ذکر است برای امروز در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۴۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی و همچنین مماس با خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۲۳۵) موجب ورود خریداران و تقویت قیمت به سوی سطح مقاومت ۱۳۵۶ می شود. بنابراین امروز باید منتظر ماند و دید قیمت موفق به تثبیت دو ساعته پایین سطح حمایت ۱۳۳۵ خواهد شد یا خیر.

به دلیل انتظار معامله گران برای جلسه فردا شب بانک مرکزی آمریکا و تقویت ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی و رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا، قیمت جهانی طلا تحت فشارهای نزولی به پایین ترین نرخهای ۱ هفته گذشته خود قرار گرفته است و این در حالی است که از ابتدای ماه جاری میلادی تاکنون قیمت جهانی طلا ۲٫۵ درصد رشد داشته است که این بیشتر به خاطر کاهش ارزش دلار آمریکا بوده است.

با این حال فردا شب معامله گران در انتظار نشست سیاست گذاری بانک فدرال رزرو آمریکا و سرنخ هایی از زمان افزایش نرخ بهره در سال جاری هستند. پیش بینی می شود بانک مرکزی آمریکا در نشست دو روزه خود که از امروز آغاز می شود و فردا شب نیز بیانیه آن منتشر می شود، نرخ بهره را بدون تغییر ثابت نگه دارد. اما توجه سرمایه گذاران بر ارزیابی بانک مرکزی آمریکا از وضعیت اقتصادی و نرخ تورم متمرکز خواهد بود تا سر نخ هایی از چشم انداز آینده سیاست پولی این بانک به دست آورند.

همانطور که می دانیم قیمت جهانی طلا در بازارهای جهانی نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش طلا می کند. آمار ذخایر طلا صندوق جهانی سرمایه گذاری اسپایدر (SPDR) نیز با %۰٫۲- کاهش ۸۴۶٫۶۶۵ تن اعلام شد. براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نکته حائز اهمیت همبستگی منفی قیمت جهانی طلا با نرخ بهره یا بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا است که از آخرین جلسه بانک مرکزی آمریکا این همبستگی منفی از بین رفته است اما به باور ما این پدیده موقتی است و بزودی رابطه معکوس طلا با نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری به بازار برخواهد گشت. بیانیه فردا شب بانک مرکزی آمریکا و گزارش ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در روز جمعه کاتالیزوری خوبی برای برقراری مجدد این همبستگی منفی خواهد بود.

باید توجه داشت افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا نیروی کاهشی برای قیمت طلا دارد و اثر کاهشی قیمت طلا در اثر افزایش نرخ بهره بانک فدرال بر طلا، بسیار محتمل است و دلیل آن این است که افزایش نرخ بهره بانک فدرال آمریکا تقویت دلار آمریکا را در مقابل ارزهای اصلی بازار در پی خواهد داشت و تقویت دلار آمریکا به طور سنتی با قیمت کالاها از جمله طلا و نفت رابطه معکوس دارد یعنی اگر دلار تقویت شود باید قیمت طلا کاهش یابد و همچنین بالعکس. در تقویم اقتصادی امروز تنها شاخص ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا برای ماه ژانویه (پیش بینی بازار ۱۲۳٫۱ ، رقم قبلی ۱۲۲٫۱) ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا