تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود در صورتیکه سطح حمایت ۱۳۳۵ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح ۱۳۲۳ (پایین ترین سطح ۱۸ ژانویه ۲۰۱۸) شود که این حرکت را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت نشان داده است در غیر این صورت و در حرکت صعودی تنها به شرط شکست سطح مقاومت ۱۳۴۷ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن موجب افزایش قیمت به سطح ۱۳۵۷ می شود.

همانطور که در چارت پایین قیمت جهانی اونس طلا دیده می شود این سطح حمایت ۱۳۳۵ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از چرخه پنج موجی قیمت از سطح ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) به ۱۳۶۶ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) تشکیل شده است.

از آنجایی که قیمت به پایین خط روند افزایشی رسم شده کاهش یافته است می توان چنین برداشت کرد که این چرخه به پیک و سقف خود در سطح ۱۳۶۶ رسیده است و این حرکت اصلاحی که در برخورد به سطح حمایت ۱۳۳۵ اتفاق افتاده است صرفا یک موج برگشتی و پول بک به سوی خط روند افزایشی رسم شده است که بعد از لمس آن حرکت قیمت کاملا معکوس و وارونه شده است و این به معنای استمرار کاهش قیمت است.

در چارت روزانه نیز بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن بعد از کاهش قیمت به زیر سطح ۱۳۵۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی) هدف و تارگت ۱۳۲۵ را نشان می دهد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد.

دیشب بانک مرکزی آمریکا در متن بیانیه همراه نرخ بهره خود ضمن تثبیت نرخ بهره در عدد %۱٫۵ با لحن نسبتا تند و قوی اعلام کرد که اقتصاد آمریکا افزایش تدریجی بیشتر در نرخ بهره را تضمین می کند و برخلاف بیانیه قبلی که گفته شده بود نرخ تورم در کوتاه مدت در پایین %۲ باقی می ماند در بیانیه امشب هیچ اشاره ای به آن نشد و در عوض در بیانیه امشب اعلام شد انتظار می رود که نرخ تورم براساس یک دوره ۱۲ ماهه در سال جاری با افزایش روبرو شود.

در بیانیه شب گذشته اشاره شد که اقدامات مبتنی بر جبران تورم در ماههای اخیر رشد داشته است اما پایین باقی مانده است. نرخ تورم کل و خالص آمریکا به حرکت خود در پایین سطح %۲٫۰۰ ادامه می دهد و تصمیم بانک فدرال برای تثبیت نرخ بهره در عدد %۱٫۵ به اتفاق آرا بوده است و همچنین بانک فدرال در بیانیه خود تکرار کرد که ریسک آینده اقتصادی تقریبا متعادل گشته است. این کمیته امیدوار است شرایط اقتصادی آمریکا به گونه ای باشد که افزایش تدریجی بیشتر در نرخ بهره بانک فدرال را تضمین کند که در متن بیانیه امشب کلمه ” بیشتر” در مقایسه با بیانیه قبلی اضافه شده است.

در واکنش به خبر بیانیه بانک فدرال ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی بازار مقداری با افزایش روبرو شد و نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا برای اولین بار از ماه آوریل ۲۰۱۴ به بالای %۲٫۷۵ افزایش یافت و همین مساله همچنان قیمت جهانی طلا را پایین سطح مقاومت ۱۳۴۷ قرار داده است. به اعتقاد اکثر فعالان بازار احتمالا در ماه مارس سال جاری شاهد ۰٫۲۵ افزایش نرخ بهره و دو مرتبه دیگر یعنی در ماههای ژوئن یا سپتامبر و بعد از آن ماه دسامبر افزایش نرخ بهره بانک فدرال را شاهد خواهیم بود.

به همین دلیل اونس طلا بعد از موجی کوتاه بازار مجددا سر در گریبان بین منطقه ۱۳۳۵ و ۱۳۴۷ فرو برد و به انتظار NFP (شاخص لیست حقوق بگیران غیر کشاورزی) در معاملات فردا نشسته است. این شاخص بی هیچ تردیدی مهم ترین شاخص اقتصادی آمریکا است و نشاندهنده وضعیت سلامت بازار کار این جامعه می باشد و تاثیر مهیبی بر تمامی بازارها ازجمله بازار جهانی طلا دارد.

ماه دسامبر سال گذشته تعداد مشاغل اضافه شده بخش غیر کشاورزی آمریکا ۱۴۸۰۰۰ بود و برای ماه ژانویه انتظار اقتصاددانان ۱۸۴۰۰۰ است. بازار کار هر جامعه به نوعی نشاندهنده سلامت اقتصاد آن می باشد و این مسئله برای کشورهایی مثل آمریکا که اقتصادی بر پایه مصرف کننده دارند دو چندان است و اگر خبر فردا بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شود باعث تقویت دلار آمریکا (کاهش طلا) در بازارها می شود و همچنین بالعکس. در تقویم اقتصادی امروز آمریکا تعداد مدعیان اولیه بیکاری هفته، شاخص تولیدی (ISM) و هزینه های ساخت و ساز مهمترین خبرهای روز هستند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا