تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود در صورت شکست سطوح حمایت ۱۳۲۵ و ۱۳۲۳ به سطح ۱۳۱۶ کاهش یابد و این در حالی است که در حرکت افزایشی تنها افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۳۳۷ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن موجب اصلاح و برگشت قیمت به نزدیکی سطح ۱۳۴۷ می شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود اولین سطح حمایت اونس طلا بر روی پایین ترین نرخ ۱۸ ژانویه ۲۰۱۸ قرار گرفته است که فعلا مانع از ریزش قیمت به سطح ۱۳۱۶ شده است و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از چرخه پنج موجی از سطح ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) به ۱۳۶۶ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) تشکیل شده است.

از نظر تحلیل تکنیکال الگوی سر و شانه در چارت پایین تایید شده است که این اشاره به تارگت نزولی به اطراف سطح ۱۲۹۵ دارد. همانطور که مشخص است در چارت روزانه قیمت اونس طلا نتوانسته خود را بالای خط روند الگوی گوه یا کنج (wedge) با قدرت تثبیت کند و به همین خاطر در حال بازگشت به سوی خط روند پایینی الگوی فوق است.

لازم به ذکر است سطح مقاومتی امروز بر روی نرخ ۱۳۳۷ تشکیل شده است و به شرط تثبیت کندل دو ساعته بالای آن موجب اصلاح به نزدیکی سطح مقاومت بعدی ۱۳۴۷ خواهد شد. برای امروز بهتر است منتظر ماند تا یکی از سطوح ۱۳۲۳ یا ۱۳۳۷ با قدرت شکسته شود تا جهت بازار مشخص گردد.

پس از انتشار آمارهای قوی از بازار اشتغال آمریکا در اواخر معاملات هفته گذشته که احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره در آمریکا را بالا برد، امروز قیمت جهانی طلا با کاهش مواجه شد و قیمت جهانی نقره نیز به کمترین نرخهای یک ماهه گذشته رسیده است. هفته گذشته اونس طلا بیشترین ریزش هفتگی از هفته منتهی به ۸ دسامبر ۲۰۱۷ را تجربه کرد. آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) در ماه ژانویه ۲۰۰۰۰۰ اعلام شد و بالاتر از حد پیش بینی بازار ۱۸۴۰۰۰ بود و رقم قبلی با تعدیل مثبت از ۱۴۸۰۰۰ به ۱۶۰۰۰۰ تغییر یافت.

آمار نرخ بیکاری آمریکا نیز همانند پیش بینی %۴٫۱ اعلام شد و شاخص میانگین حقوق و دستمزدهای آمریکا (درآمدزایی) در ماه ژانویه %۰٫۳ و سالیانه %۲٫۹ اعلام شدند که رقم ماهیانه قبلی درآمدزایی با تعدیل مثبت از %۰٫۳ به %۰٫۴ و رقم سالیانه قبلی با تعدیل مثبت از %۲٫۵ به %۲٫۷ افزایش یافت. رشد اشتغال آمریکا بالاترین میزان افزایش سالانه در طی بیش از ۸ سال و نیم گذشته را تجربه کرد و این در حالی است که متوسط دستمزد ساعتی نیز بالاترین افزایش دستمزد از ژوئن ۲۰۰۹ تاکنون را ثبت کرد.

همانطور که می دانیم قیمت طلا در بازارهای جهانی نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش طلا می کند زیرا رشد نرخ بهره علاوه بر بالا بردن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا، موجب کاهش جذابیت طلا برای سرمایه گذاران می شود.

امروز بازار سهام آسیا در معاملات روزانه بیشترین کاهش خود را در بیش از یک ساله گذشته تجربه کردند و شاخص های سهام اروپا نیز با کاهش مواجه شده اند که می توان به ریزش بزرگ بازار سهام آمریکا در معاملات جمعه شب مرتبط دانست. نگرانی فعالان بازار از رشد تورم منجر به سقوط شدید قیمت اوراق قرضه و افزایش چشمگیر بازدهی آن در بازار بدهی ها شده است و ریزش شارپی شاخص های عمده سهام آمریکا را از رکورد تاریخی بدنبال داشته است. هم اکنون گمانه زنی ها از اقدام بانکهای مرکزی جهان در افزایش نرخ بهره بانکی و تشدید سیاست های پولی انقباضی بیشتر شده است.

شاخص سهام MSCI آسیا- اقیانوسیه در خارج از ژاپن با ثبت %۱٫۷- بیشترین کاهش روزانه را از اواخر سال ۲۰۱۶ به این سو به خود اختصاص داد و معاملات آتی سهام S&P500 آمریکا (E-Mini) به میزان %۰٫۳- کاهش یافت که این میزان نوسان برای ساعت آسیا غیرمعمول است و بیشتر به معنای ادامه ی حرکت نزولی شاخص های سهام آمریکا در سشن ایالات متحده است. معاملات آتی سهام داوجونز آمریکا نیز حاکی از %۰٫۶- کاهش در زمان بازگشایی است. شرایط ریسک گریزی ادامه داشته و بر رفتار معاملاتی تاثیرگذار است.

در بازار بدهی ها نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا نیز به %۲٫۸۷ رسیده است که بالاترین میزان در طی ۴ ساله اخیر است و اختلاف بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا – ژاپن به بیشترین حد خود از اواخر سال میلادی ۲۰۰۷ به این سو رسیده است. بازارهای سهام بین الملل امروز در نرخهای پایین شروع بکار کردند و شاخص معاملات آتی سهام در آمریکا نیز حکایت از کاهش قیمتها در هنگام باز شدن بازار را می دهند.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا آمار تولید در بخش خدمات (ISM non-manufacturing) اعلام خواهد شد و در طول هفته چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا (بولارد، دادلی ، ویلیامز و هارکر) سخنرانی خواهند داشت و در سایر تحولات ادامه مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی آلمان مورد توجه معامله گران یورو خواهد بود. یک هفته از آغاز مذاکرات احزاب متحد دموکرات و سوسیال مسیحی با حزب سوسیال دموکرات آلمان می گذرد و این احزاب تلاش می کنند آخرین موانع را برای تشکیل ائتلاف بزرگ تازه از سر راه خود بردارند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا