تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن مجدد سطح مقاومت ۱۳۵۳ را تاچ کند که این موضوع را تثبیت قیمت در بالای سطح حمایت ۱۳۲۵ نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت و حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی C قرار دارند.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال خط روند رسم شده در الگوی گوه یا کنج (wedge) نیز سطح مقاومت قیمت اونس طلا را در حوالی سطح ۱۳۵۳ نشان می دهد و اگر این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود نه تنها باعث افزایش قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح ۱۳۸۱ می شود بلکه با تایید گوه این الگو را به یک الگوی افزایشی ادامه دهنده تبدیل خواهد کرد.

با این حال هنوز در شکست قدرتمند سطح مقاومت ۱۳۵۳ شک و تردیدهای وجود دارد زیرا از زمان روند افزایشی آغاز شده از سطح ۱۲۳۵ هنوز شاهد حرکت اصلاحی قابل توجهی نبوده ایم. حرکت افزایشی کنونی قیمت از سطح ۱۳۲۷ (پایین ترین سطح ۲ فوریه ۲۰۱۸) بیشتر شبیه به یک بخش حرکت اصلاحی از سطح ۱۳۶۶ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) تلقی می شود.

سونامی، طوفان، سقوط شاید بتوان گفت که تنها این واژگان می توانند توصیفی از اتفاقات روز گذشته باشد که بازارهای مالی جهان به خصوص بازار سهام آمریکا را به شدت تحت تاثیر قرار داد. در شرایط بروز عدم اطمینان در بازار، ماهیت طلا به عنوان سرمایه ی مطمئن – همانند ین ژاپن و فرانک سوئیس سرمایه گذاران را به خرید آن ترغیب می کند.

گزارش های نشان می دهد که بازار بورس سهام نیویورک آمریکا، وال استریت در معاملات شب گذشته در افتی بی سابقه شاهد سقوط ارزش شاخص صنعتی داو جونز، شاخص اصلی سهام این کشور به میزان یک هزار و ۱۷۵ واحد بود.‌ شاخص های اس اند پی ۵۰۰ و داوجونز بیشترین کاهش ارزش خود را از ۲۰۱۱ تاکنون داشته اند. سقوط شاخص‌های اصلی بازار در پی چندین ماه رشد در بازار و بالا گرفتن نگرانی‌ها درباره افزایش زیاده از حد قیمت سهام روی داده است.

گزارش بیکاری آمریکا که توسط وزارت کار آمریکا روز جمعه هفته گذشته منتشر شد نشان می داد که میزان اشتغال در ماه ژانویه سال میلادی جاری بیش از حد انتظار رشد کرده و هم زمان نیز سطح دستمزدها و درآمدزایی با افزایش روبرو شده است. به همین دلایل نگرانی هایی در خصوص احتمال افزایش تورم و افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا مطرح گردید که این مساله فروش های سنگین در بازار سهام آمریکا را در پی داشته است. نگرانی‌ها نسبت به سخت شدن بازار اشتغال در آمریکا و تاثیر آن بر تورم و سود سهام باعث شد تا سهامداران وال استریت اقدام به تشکیل صف فروش کنند.

یکی از اصلی ترین دلایل این مسئله این بود که در نتیجه رشد بازار اشتغال آمریکا و بالا رفتن سطح دستمزدها و حقوق ها انتظارات نسبت به بالا رفتن نرخ تورم در آمریکا تقویت شده که این مسئله می تواند بانک مرکزی آمریکا را به سمت و سوی اتخاذ سیاست هایی انقباضی برای بالا بردن بیشتر و سریع تر نرخ بهره سوق دهد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز یک شاخص اقتصادی بازار آزاد است که توسط وال استریت ژورنال منتشر و تهیه می شود. این شاخص فهرستی از ۳۰ سهام برتر در بورس سهام نیویورک است.

کاخ سفید در واکنش به سقوط بی سابقه شاخص سهام داوجونز در بازار بورس آمریکا در معاملات روز دوشنبه ضمن ابراز نگرانی از سقوط شدید شاخص سهام آمریکا با صدور یک بیانیه بر تمرکز رئیس جمهور آمریکا بر بنیانهای بلندمدت اقتصادی در این کشور تأکید کرد.

بامداد امروز با آغاز به کار بازار‌های بورس سهام آسیا، ارزش شاخص سهام در این بازارها نیز با کاهش قیمت شروع به کار کردند و در شرایط ریسک گریزی ارزش دارایی های امن و مطمئن نظیر ین ژاپن ، فرانک سوئیس و طلا با افزایش روبرو می شوند. هم اکنون، میزان ریسک گریزی (Risk Aversion) در بالاترین سطوح خود قرار دارد و در نتیجه، طلا به دلیل ایفای نقش سنتی “دارایی مطمئن” افزایش می یابد.

از آنجاییکه امروز خبر خاصی در تقویم اقتصادی آمریکا دیده نمی شود، بار دیگر توجه اصلی معامله گران به تحولات بازارهای سهام آمریکا و اخبار منتشره در این خصوص خواهد بود. انتظار داریم با ادامه شرایط ریسک گریزی در بازار، طلا به حرکت صعودی خود به سوی سطوح مقاومت ۱۳۴۷ و ۱۳۵۳ ادامه دهد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا