تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود تا زمانیکه قیمت پایین سطح مقاومت ۱۳۳۵ قرار گرفته است قیمت آن سطح حمایت ۱۳۱۶ را تاچ کند و این حرکت را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و الگوی سر و شانه در چارت زیر نشان داده است.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است این سطح حمایت ۱۳۱۶ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۲۳۶ به ۱۳۶۶ تشکیل شده است که دیروز قیمت جهانی طلا تا نزدیکی این سطح حمایت کاهش یافت اما به آن نرسید و هم اکنون شاهد حرکت اصلاحی قیمت هستیم که این حرکت صرفا یک پول بک و برگشت کوتاه قیمت به سمت خط گردن از الگوی سر و شانه می باشد.

این الگو تارگت قیمت اونس طلا را در حدود سطح ۱۲۸۶ نشانه گرفته است و احتمال کاهش قیمت به زیر سطح حمایت ۱۳۱۶ زیاد است. بررسی امواج الیوت ویو نشان می دهد که حرکت اصلاحی اخیر از سطح ۱۳۶۶ در قالب سه موج صورت گرفته است که موج کنونی یعنی موج c می تواند قیمت اونس طلا را به زیر سطح ۱۳۱۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) بکشاند و برای امروز هر حرکت اصلاحی و افزایشی محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۳۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) خواهد بود.

هر چند در این چند ساعته گذشته سرمایه گذاران از فرصت کاهش قیمت جهانی طلا به پایین ترین نرخهای ۳ هفته اخیر (۱۳۲۰) برای خرید استفاده کرده اند و قیمت آن  کمی افزایش یافته اما اخبار کنونی بازار حاکی از آن است که ریسک پذیری به بازارهای مالی بازگشته و شاخص های سهام در حال تقویت است و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی قیمت جهانی طلا با سطح مقاومت ۱۳۳۵ مواجه خواهد شد.

امروز همچنین اعلام شد که موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با %۱٫۴۴- کاهش از رقم ۸۴۱٫۳۵ تن به ۸۲۹٫۲۷ تن کاهش یافته است که بیشترین کاهش ذخایر طلا این صندوق از ماه دسامبر سال میلادی ۲۰۱۶ به این سو می باشد. براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

از آنجایی که بازار سهام آمریکا از کف خود به نرخهای بالا اصلاح کرده و بازارهای سهام دیگر کشورها نیز در حال اصلاح هستند تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح مقاومت ۱۳۳۵ قرار گرفته است احتمال فشارهای نزولی بر قیمت جهانی طلا وجود دارد و این موضوع را می توان از عملکرد نه چندان قوی طلا در زمان ریزش های شارپی چند روز گذشته بازار سهام آمریکا متوجه شد.

با توجه به اینکه از شب گذشته میزان ریسک پذیری سرمایه گذاران افزایش یافته است و نوسانات بازار رو به کاهش است و شاخص ویکس (VIX) به سطح مقداری کاهش یافته است، در حرکت نزولی امتداد کاهش اونس طلا راه برای فرود بیشتر تا نرخ ۱۳۱۶ هموار خواهد کرد.

بدین جهت، انتظار می رود، با بازگشت شرایط ریسک پذیری به بازارها در واکنش به هر گونه توافق جدید در خصوص سقف بدهی های آمریکا جهت ممانعت از تعطیل شدن دولت آمریکا، قیمت جهانی اونس طلا تحت فشارهای نزولی قرار گیرد. امروز اخبار و رویداد اقتصادی خاصی در سشن آمریکا اعلام نمی شود و معامله گران در انتظار شروع بازار سهام آمریکا خواهند ماند و فعالان بازار به وضعیت نوسانات شاخص سهام آمریکا متمرکز خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا