تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به سطح ۱۳۰۱ کاهش یابد و این حرکت نزولی را شکسته شدن کامل سطح حمایت ۱۳۱۶ نشان داده است. همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۲۳۶ به ۱۳۶۶ وجود داشت که با قدرت شکسته شد و با شکست آن الگوی سر و شانه را تایید کرده است که نشاندهنده کاهش قیمت اونس طلا به سوی سطح ۱۲۸۶ می باشد.

بررسی امواج الیوت ویو نیز نشان می دهد که حرکت اصلاحی قیمت اونس طلا از سطح ۱۳۶۶ در قالب سه موج شکل گرفته است که موج سوم یعنی موج c به زیر سطح ۱۳۱۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) رسیده است و از این رو شانس فرود بیشتر قیمت اونس طلا به سوی سطح ۱۲۹۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی) زیاد است.

بنابراین از منظر تحلیل تکنیکال الگوی گوه ، الگوی امواج الیوت و تحلیل سطوح فیبوناچی پروجکشن همگی اشاره به کاهش قیمت اونس طلا به حدود سطح ۱۲۹۱ دارند که این سطح در چارت روزانه محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی می باشد. لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی کوتاه و محدود به نزدیکی سطوح مقاومت ۱۳۲۰ و ۱۳۲۵ خواهد بود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

قیمت جهانی اونس طلا پس از افزایش ارزش شاخص جهانی دلار آمریکا به بالای سطح ۸۹٫۸۶ (خط میانگین متحرک ۲۰ روزه گذشته) و نشانه گرفتن تارگت افزایشی ۹۱٫۰۰ در بازار معاملات ارزی و همچنین قوت گرفتن انتظارات از سیکل های بیشتر نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری به کمترین نرخهای یک ماهه گذشته کاهش یافته است و از سوی دیگر امروز دوباره مشخص شد که موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) کمتر شده است و به ۸۲۶٫۹۰۴ تن کاهش یافته است.

همانطور که گفتیم براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد و با هر بار افزایش قیمت جهانی اونس طلا معامله گران مبادرت به فروش طلا در نزدیکی سطوح مقاومت روزانه می کنند.

در طی ۲۴ ساعته گذشته شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) بیشترین رشد روزانه خود را در بیش از سه ماهه گذشته به نمایش گذاشت که نتیجه ساده آن فرود بیشتر قیمت جهانی اونس طلا خواهد بود. همانطور که می دانیم اونس طلا به دلار آمریکا در بازار جهانی قیمت گذاری می شود و افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. از سوی دیگر اظهارات اخیر چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا (ویلیامز و کاپلن) نیز مشخص کننده حداقل سه نوبت افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری است و به روشنی نشان می دهد که بانک مرکزی آمریکا در صدد افزایش نرخ بهره برآمده است.

از این رو می بینیم که برای امروز تلاطم خرید طلا از جنب و جوش افتاده است و قیمت در سراشیبی سقوط قرار گرفته است. خروج بخشی از سرمایه از شرکت SPDR GLD Trust (که یکی از بزرگترین صندوق های سرمایه گذاری خرید طلا است) قیمت را ناگزیر به سقوط تا نرخهای پایین ۱۳۱۶ کرده است.

باید توجه داشت یکی از عوامل اصلی تعیین قیمت جهانی اونس طلا، نوسانات فروش طلا توسط صندوق های سرمایه گذاری (ETF) و افزایش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار است. همچنین افزایش تقاضا برای خرید سهام بعد از ریزش های چند روز گذشته بازارهای سهام بین الملل، فشار زیادی بر قیمت جهانی اونس طلا وارد ساخته است و با هجوم فروشندگان، سطوح حمایت پیشین شکسته شده و قیمت به نرخهای پایین یک ماهه گذشته سقوط کرده است.

بطور سنتی، هنگامی که سرمایه گذاران متمایل به خرید سهام می شوند و بازارهای این بخش رونق می گیرد، ارزش دارایی های مطمئن سرمایه گذاری از جمله اوراق قرضه و طلا کاهش می یابد و معامله گران در سودای سود بیشتر، به بخشهای پر ریسک معاملاتی توجه می کنند. بنابراین سقوط قیمت جهانی اونس طلا به زیر سطح حمایت ۱۳۱۶ حرکت نزولی را احیاء کرده است و اکنون تمرکز قیمت سقوط تا رسیدن به سطح ۱۳۰۱ و در ادامه تا نرخ ۱۲۹۱ است که در بخش تکنیکال بالا بدان اشاره کردیم.

در تقویم اقتصادی امروز آمریکا به جز آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی (پیش بینی بازار ۲۳۶۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۳۰۰۰۰) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران خبر قابل توجهی ندارد و معامله گران و فروشندگان طلا عمدتاً به نوسانات بازارهای سهام آمریکا ، افزایش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار و اخبار مرتبط با مراحل افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری توجه خواهند داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا