تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن مجدد پایین ترین سطح روز گذشته یعنی سطح ۱۳۰۶ را تاچ کند که این موضوع را ادامه ی حرکت اصلاحی و نزولی از سطح ۱۳۶۶ در چارت تایم فریم یک ساعته پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این موج اصلاحی در قالب موج c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۶۶ قرار گرفته است و روز گذشته هر چند تا نزدیکی سطح ۱۳۰۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی) پایین آمد اما به این سطح نرسید و حرکت برگشتی اخیر از سطح ۱۳۰۶ صرفا یک حرکت پول بک به سمت خط گردن از الگوی سر و شانه است که امروز به احتمال زیاد در نزدیکی یکی از سطوح مقاومت ۱۳۲۵ یا ۱۳۳۰ متوقف خواهد شد و دوباره قیمت آن با کاهش مواجه خواهد شد.

از این رو شانس فرود قیمت به سوی سطح ۱۲۹۶ با توجه به بررسی الگوی سر و شانه هنوز وجود دارد. الگوی گوه و بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن به تارگت ۱۲۹۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی) اشاره دارند که این موضوع را شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۲۵ در چارت روزانه نشان داده است. پیش بینی می شود تا زمانی که قیمت جهانی اونس طلا در پایین سطوح مقاومت ۱۳۲۵ و ۱۳۳۰ قرار دارد، حرکت کاهشی فعلا با تارگت های مشخص شده امتداد داشته باشد.

واکنش قیمت جهانی اونس طلا به خبر دیشب تعطیلی موقت دولت آمریکا به خاطر عدم تصویب قانون بودجه کوتاه بود و تنها توانست برای مدت کوتاه بالای سطح مقاومت ۱۳۲۰ دوام بیاورد ولی سپس با نزدیک شدن به سطح مقاومت ۱۳۲۵ و افزایش فروشندگان به زیر سطح ۱۳۲۰ برگشته و به نظر می رسد دوباره به سوی سطح ۱۳۰۶ کاهش یابد.

قیمت جهانی اونس طلا از ابتدای هفته جای تاکنون بیش از یک درصد سقوط کرده است و در مسیر دومین کاهش هفتگی متوالی به دلیل تقویت شاخص ارزش دلار آمریکا قرار دارد. همانطور که دیروز گفتیم پس از افزایش ارزش شاخص جهانی دلار آمریکا به بالای خط میانگین متحرک ۲۰ روزه گذشته و نشانه گرفتن تارگت افزایشی ۹۱٫۰۰ در بازار معاملات ارزی پیش بین می شود قیمت جهانی اونس طلا دوباره به سوی پایین ترین سطح دیروز یعنی همان سطح ۱۳۰۶ کاهش یابد.

از سوی دیگر امروز دوباره مشخص شد که موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) کمتر شده است و به ۸۲۶٫۳۱۴ تن کاهش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد و با هر بار افزایش قیمت جهانی اونس طلا معامله گران مبادرت به فروش طلا در نزدیکی سطوح مقاومت روزانه ۱۳۲۵ و ۱۳۳۰ می کنند. ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر از ابتدای هفته تا کنون %۱٫۷- کاهش داشته که بیشترین کاهش از هفته منتهی به ۳۰ جولای ۲۰۱۷ تا کنون بوده است.

با افزایش شاخص دلار آمریکا به دلیل انتظارات برای افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا باید در انتظار فرود بیشتر قیمت جهانی اونس طلا به سوی نرخهای ۱۳۰۶ و پایین تر باشیم. همانطور که می دانیم اونس طلا به دلار آمریکا در بازار جهانی قیمت گذاری می شود و افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

از این رو می بینیم که برای امروز نیز همانند دیروز تلاطم خرید طلا از جنب و جوش افتاده است و قیمت در سراشیبی سقوط قرار گرفته است. خروج بخشی از سرمایه از شرکت SPDR GLD Trust (که یکی از بزرگترین صندوق های سرمایه گذاری خرید طلا است) قیمت را ناگزیر به تثبیت پایین سطح مقاومت ۱۳۲۵ کرده است.

باید توجه داشت یکی از عوامل اصلی تعیین حرکات نزولی قیمت جهانی اونس طلا، نوسانات فروش طلا توسط صندوق های سرمایه گذاری (ETF) و افزایش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار است. امروز به دلیل عدم انتشار اخبار مهم در تقویم اقتصادی آمریکا، سرمایه گذاران به تغییرات قیمت در سایر دارایی های مالی توجه خواهند نمود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا