تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH8) پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۵۹٫۹۶ دلار در هر بشکه را بشکند و تا سطوح حمایت بعدی ۵۹٫۶۱ و ۵۹٫۱۸ ریزش داشته باشد که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و امواج الیوت ویو نشان داده اند.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح حمایت ۵۹٫۹۶ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۵۵٫۸۲ به ۶۶٫۶۶ قرار دارد و بررسی امواج الیوت ویو نیز نشان می دهد که قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج نزولی c در نوسان است که تا سطح ۶۰٫۳۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۰۰ درصدی) پایین آمده است و از این رو برای امروز شانس فرود بیشتر قیمت آن به سوی سطح ۵۹٫۶۱ و سپس ۵۸٫۱۸ زیاد است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا سیگنال فروش در موج نزولی (۴) صادر کرده است و پیش بینی می شود قیمت آن در این موج خود را تا کف موج کوچک ۴ یعنی تا حدود سطح ۵۶٫۶۵ پایین بکشاند و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۶۱٫۰۳ خواهد بود.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRJ8) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن به سطح ۶۳٫۴۲ کاهش یابد که این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت بعدی نشان داده است.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت نفت برنت دریای شمال در موج نزولی (c) در نوسان است که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۷۱٫۲۸ (پایین ترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) می باشد. از آنجایی که قیمت آن به زیر خط فیبوناچی پروجکشن ۲۰۰ درصدی رسیده است شانس فرود بیشتر قیمت آن به سوی سطوح ۶۲٫۹۹ و ۶۲٫۳۰ یعنی به ترتیب خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی و ۲۶۱٫۸ درصدی زیاد است.

در بررسی چارت روزانه نیز سیگنال فروش در موج نزولی (۴) صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت نفت برنت دریای شمال در این موج خود را تا حدود کف موج ۴ یعنی تا سطح ۶۱٫۱۵ پایین بکشاند و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی کوتاه و محدود به نزدیکی سطوح مقاومت ۶۴٫۸۲ و ۶۵٫۲۵ دلار در هر بشکه خواهد بود.

از نظر تحلیل بنیادی میزان تولید آمریکا در هفته گذشته به رقم بی‌سابقه ۱۰٫۲۵ میلیون بشکه در روز رسیده است و با این سطح از تولید، میزان تولید نفت آمریکا از میزان تولید عربستان نیز فراتر می‌رود. سازمان اوپک و دیگر تولیدکنندگان از جمله روسیه از ماه ژانویه ۲۰۱۷ برای کاهش میزان ذخایر جهانی نفت اقدام به کاهش تولید کرده‌اند، اما افزایش تولید آمریکا، کاهش تولیدهای انجام‌شده را بی ‌اثر کرده است.

این کاهش قیمت‌ نفت خام سبک آمریکا و برنت دریای شمال در حالی است که ارزش قیمت های سهام در بازارهای جهانی به‌دلیل نگرانی سرمایه گذاران از افزایش نرخ تورم ناشی از رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه افت کرده است و منجر به ریزش دو شاخص عمده قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن