تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به این حرکت اصلاحی خود در نزدیکی یکی از سطوح مقاومت ۱۳۲۵ یا ۱۳۳۰ خاتمه دهد و بعد از آن دوباره به سوی سطح ۱۳۰۶ (پایین ترین سطح ۸ فوریه ۲۰۱۸) کاهش یابد و سیگنال فروش صادر کند.

از منظر تحلیل تکنیکال این حرکت اصلاحی صرفا یک پول بک (pullback) کوتاه به سمت خط گردن از الگوی سر و شانه است و به باور ما روند نزولی که از سطح ۱۳۶۶ شروع شده هنوز پایدار است و الگوی سر و شانه تارگت نزولی در حدود سطح ۱۲۸۵ را نشانه گرفته است که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند افزایشی ۱۲۳۶ به ۱۳۶۶ می باشد.

همانطور که قبلا گفته شد بررسی الگوی گوه و تحلیل فیبوناچی پروجکشن در نمودار روزانه بعد از شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۲۵ تارگت نزولی ۱۲۹۱ را نشانه گرفته است که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی می باشد.

بنابراین از آنجایی که قیمت جهانی اونس طلا همچنان با دیوارهای مقاومت ۱۳۲۵ و ۱۳۳۰ مواجه است فرصتهای فروش در پیش روی معامله گران قرار گرفته است. لازم به ذکر است هر گونه حرکت اصلاحی بیشتر به بالای سطح ۱۳۳۰ نیز کوتاه و محدود به سطح مقاومت بعدی ۱۳۳۵ خواهد بود.

هر چند قیمت جهانی طلا هفته جدید را با حرکتی نسبتاً صعودی بدلیل کاهش ارزش دلا آمریکا آغاز کرد و شاخصهای منطقه ای سهام در آسیا و اروپا پس از یک هفته سقوط قیمت در بازارهای جهانی سهام، امروز در نرخهای بالا معامله شدند و معاملات آتی بازار سهام آمریکا نیز اشاره به افزایش قیمت در هنگام باز شدن بازار دارند اما از موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) دوباره کم شده است و به ۸۲۰٫۷۰۷ تن کاهش یافته است.

همانطور که قبلا گفتیم معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد و با هر بار افزایش قیمت جهانی اونس طلا معامله گران مبادرت به فروش طلا در نزدیکی سطوح مقاومت روزانه ۱۳۲۵ و ۱۳۳۰ می کنند و خروج بخشی از سرمایه از شرکت SPDR GLD Trust که یکی از بزرگترین صندوق های سرمایه گذاری خرید طلا است قیمت را ناگزیر به تثبیت پایین سطوح مقاومت ۱۳۲۵ و ۱۳۳۰ کرده است.

باید توجه داشت یکی از عوامل اصلی تعیین حرکات نزولی قیمت جهانی اونس طلا، نوسانات فروش طلا توسط صندوق های سرمایه گذاری (ETF) و افزایش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار است. امروز به دلیل عدم انتشار اخبار مهم در تقویم اقتصادی آمریکا، سرمایه گذاران به تغییرات قیمت در سایر دارایی های مالی توجه خواهند نمود. در معاملات هفته جاری سرمایه گذاران در انتظار آمارهای نرخ تورم آمریکا هستند تا سرنخ هایی از زمان افزایش بیشتر نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا به دست بیاورند.

آمارهای قیمت مصرف کنندگان (CPI) در آمریکا که این هفته روز چهارشنبه منتشر خواهد شد، احتمالا سیگنال روشنی در خصوص روند نرخ تورم در این کشور و تعداد نوبت های افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا به دست خواهد داد. نباید فراموش کرد که نگرانی ها از افزایش نرخ تورم در طی معاملات هفته گذشته موجب آشفتگی در بازارهای بورس جهان مخصوصا بازار بورس سهام آمریکا شده بود و باعث ریزش %۵٫۲- شاخص سهام استاندارد اند پورز پانصد آمریکا (S&P500) گردید که بیشترین کاهش هفتگی این شاخص از ماه ژانویه ۲۰۱۶ به این سو بود.

در مجموع می توان گفت حرکت اصلاحی اخیر قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۳۰۶ صرفا یک اقدام جهت خرید جبرانی پس از شرط‌ بندی هفته گذشته بر کاهش قیمت برای بستن و خارج شدن از قرارداد مربوطه (short covering) می باشد تا فرار سرمایه ها به سمت دارایی های مطمئن و امن… و ممکن است امروز یا فردا این حرکت اصلاحی در نزدیکی یکی از سطوح مقاومت ۱۳۲۵ یا ۱۳۳۰ پایان یابد و دوباره به سوی سطح ۱۳۰۶ با کاهش مواجه شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا