تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح ۱۳۳۷ به سوی سطوح ۱۳۴۳ و ۱۳۵۲ افزایش یابد و این حرکت را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده است. فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد.

عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند.

نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت ۱۳۴۳ و ۱۳۵۲ به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از روند نزولی ۱۳۶۶ به ۱۳۰۶ تشکیل شده اند و هر چند طبقه بندی رالی افزایشی قیمت از سطح ۱۳۰۶ (پایین ترین سطح ۸ فوریه ۲۰۱۸) دشوار است اما بررسی امواج الیوت ویو نشان می دهد که این رالی افزایشی قیمت ممکن است تا سقف موج b یعنی تا حدود سطوح ۱۳۴۳ و ۱۳۵۲ امتداد داشته باشد که برای امروز شرط آن شکست سطح ۱۳۳۷ می باشد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت اونس طلا کم و بیش توانسته به بالای خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۳۶۶ برسد و این شکست به معنای پتانسیل رشد قیمت است که برای تایید آن باید از سطح ۱۳۳۷ عبور کند. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها شکست و تثبیت کندل دو ساعته پایین سطح حمایت ۱۳۲۹ شکست خط روند نزولی را نقض خواهد کرد و باعث کاهش قیمت به ترتیب به سوی سطوح ۱۳۲۰ و ۱۳۱۵ می شود.

امروز معامله گران طلا منتظر انتشار آمارهای نرخ تورم آمریکا هستند تا روند افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری مشخص شود و در آستانه انتشار این خبر قیمت جهانی طلا امروز به دلیل تضعیف ارزش دلار آمریکا برای سومین روز متوالی افزایش داشت و در حال حاضر به بالاترین نرخهای یک هفته گذشته رسیده است.

امروز در سشن آسیا شاخص سهام نیکی ژاپن به پایین ترین نرخهای ۴ ماهه گذشته کاهش یافته است و بدنبال آن ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به کمترین سطوح ۱۵ ماهه گذشته سقوط کرد. کاهش بازار بورس سهام ژاپن از جمله دلایلی است که تقاضا برای خرید ین ژاپن به عنوان ارز کم ریسک با مازاد حساب جاری را افزایش داده است که فرود دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به پایین سطح ۱۰۷٫۳۲ (کمترین نرخ سال گذشته) به تقویت قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۳۳۰ نیز کمک کرده است. امروز همچنین اعلام شد آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۸۲۳٫۶۵۸ تن افزایش یافته است.

شاخص مهمی که امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود شاخص قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) است که میزان تورم در سبد مصرف کننده نهایی آمریکا را مشخص می کند. این شاخص یکی از  مهمترین شاخصهای تعیین کننده میزان تورم آمریکا بشمار می رود که برای تعیین نرخ بهره بانک فدرال بسیار کلیدی و مهم است. شاخص بهای مصرف کننده، تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند. تمامی مولفه های شاخص CPI  کلی و جامع بوده و این شاخص برای اندازه گیری و سنجش ” نرخ تورم ” بکار می رود.

برای این شاخص پیش بینی می شود در ماه ژانویه از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۳ و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از رقم قبلی %۲٫۱ به %۱٫۹ افزایش یابد. نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص ” پایه” یا “اصلی” است که به آن Core CPI گفته می شود. در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود که انتظار می رود در ماه ژانویه از رقم قبلی %۰٫۳ به %۰٫۲ و در مدت مشابه نسبت به سال گذشته از رقم قبلی %۱٫۸ به %۱٫۷ تغییر یابد.

برای روشن شدن موضوع، به رابطه تورم و نرخ بهره اشاره می کنیم و بدین منظور با مثالی ساده وارد بحث می شویم. تصور کنید که شخصی از شما ۱۰۰ دلار قرض می گیرد و تعهد می کند که سال آینده، اصل پول و سود آن را به شما بازگرداند. حال سوال اینجاست که شما چه میزان سود طلب می کنید و چگونه آن را محاسبه می نمایید؟

عمده پاسخ به این سوال، به میزان تورم باز خواهد گشت. زیرا طبیعتاً شما می دانید که ۱۰۰ دلار فعلی، قدرت خرید مشابهی در سال آینده نخواهد داشت، به عبارت دیگر، با ۱۰۰ دلار فعلی نمی توان سال آینده نیز همین مقدار کالا و یا خدمات تهیه کرد. اکنون این سوال مطرح است که چگونه باید تشخیص داد که در سال آینده، میزان تورم چقدر است و این سود چگونه باید محاسبه شود.

اینجاست که شاخص های تورمی PPI و CPI نقش مهمی را بازی خواهند کرد و با رجوع به آنها می توان از قدرت خریدی که در ۱۲ ماه آینده وجود خواهد داشت، مطلع شد. یکی از استدلاهای بانکهای مرکزی نیز برای افزایش نرخ بهره بانکی رجوع به این شاخصها است و معمولاً برای اطلاع واقعی تر از میزان رشد تورم، این شاخص ها را در دوره های سالانه مورد بررسی قرار می دهند، زیرا در دوره های ماهانه، به دلیل تغییر قیمت در حوزه انرژی و مواد غذایی، نوسانات بیشتری دیده می شود.

لازم به ذکر است همزمان با شاخص قیمت مصرف کنندگان امروز شاخص خرده فروشی آمریکا نیز در ساعت ۱۷٫۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و پیش بینی می شود در ماه ژانویه از رقم قبلی %۰٫۴ به %۰٫۲ و شاخص خالص خرده فروشی آن از رقم قبلی %۰٫۴ به %۰٫۵ تغییر یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا