تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن با توجه به شکست سطح مقاومت ۱۳۵۷ به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۳۷۱ افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند که این حرکت صعودی را قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی C تایید کرده است.

همانطور که در چارت پایین قیمت جهانی طلا دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۱۳۰۶ قرار دارند. در چارت روزانه نیز قیمت جهانی طلا در تلاش برای تثبیت بالای سطح ۱۳۵۳ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج افزایشی (C) تشکیل شده است.

چنانچه امروز قیمت به این همین صورت در بالای سطح ۱۳۵۳ تثبیت شود نه تنها برای امروز یا هفته آینده موجب افزایش قیمت به سطح ۱۳۸۱ می شود بلکه با تایید الگوی گوه یا کنج افزایشی (bullish wedge) در میان مدت و بلند مدت می تواند تارگت قوی ۱۵۵۰ را مشخص سازد. لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به سطوح حمایت ۱۳۵۳ و ۱۳۴۸ خواهد بود.

دلیلی برای تغییر تحلیل روز گذشته وجود ندارد و قیمت جهانی طلا به عنوان پوشش ریسکی در برابر تورم پس از اعلام شاخصهای تورمی (PPI & CPI) و شاخص خرده فروشی آمریکا با افزایش روبرو شده است و کاهش ارزش دلار آمریکا بعد از بازیابی روند صعودی بازار بورس سهام آمریکا سبب شده تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر ارزان تر برسد و در نتیجه تقاضا بالا آمده و قیمت اونس طلا را نیز به شدت افزایش داده است بطوریکه هم اکنون قیمت آن در بالای سطح ۱۳۵۷ قرار گرفته است و در این هفته با ثبت %۳٫۰۰ رشد، بهترین عملکرد هفتگی را در طی ۲ ساله گذشته (هفته منتهی به ۲۹ آوریل ۲۰۱۶) تا کنون تجربه کرده است.

همانطور که قبلا اشاره کردیم با وجود رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا، قیمت جهانی طلا به شدت رو به افزایش است که دلیلی اصلی آن را می توان به سقوط دلار در بازارها به کمترین نرخهای ۳ ساله گذشته جستجو کرد. این مسئله شاید مهمترین خبری است که از جهات بسیاری قابل تامل است و چندان دور از انتظار نیست که این روند افزایشی اونس طلا در کوتاه مدت و میان مدت ادامه داشته باشد.

تنها مسئله مهمی که افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه و رشد نرخ بهره می تواند بر اقتصاد آمریکا تاثیر منفی بگذارد افزایش هزینه استقراض در آمریکا و کند تر شدن فعالیت های اقتصادی در این کشور است و با توجه به افزایش مخارج و کاهش درآمدهای دولتی آمریکا ناشی از کاهش مالیات ها، دولت این کشور با کسری حساب جاری و بودجه بزرگی مواجه خواهد شد که این مساله چندان برای دلار خوشایند نیست و از این رو افزایش قیمت اونس طلا در آینده قابل دید امری محتمل است و محرک اصلی افزایش طلا به دلیل کاهش ارزش دلار آمریکا است و نه مسئله ریسک گریزی.

بنابراین اگر بخواهیم به یک جمع بندی کلی از اتفاقات اخیر برسیم باید بگوییم با کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار مخصوصا در مقابل ین ژاپن ادامه روند صعودی اونس طلا قوی ترین سناریوی ممکن است و فتح ۱۳۶۶ (بالاترین سطح سال میلادی ۲۰۱۸) و حتی شکست این سطح چندان دور از انتظار نمی نماید.

هر چند امروز در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص مجوز ساختمان سازی و شروع خانه سازی و تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان آمریکا اعلام می شوند اما باید توجه داشت که این شاخص ها جزء شاخصهای درجه اول محسوب نمی شوند و به نظر می رسد عوامل فاندامنتالی بسیار پر قدرت ظاهر شده اند و در چنین شرایطی باید دنباله رو بازار بود و دلیلی برای تغییر روند اونس طلا از صعودی به نزولی وجود ندارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا