تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن تنها در صورت شکست سطح حمایت ۱۳۲۵ به سوی سطح حمایت بعدی ۱۳۱۶ کاهش یابد و این حرکت نزولی را شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۳۵ در چارت پایین نشان داده است در غیر این صورت با توجه به برخورد قیمت به سطح حمایت ۱۳۲۵ باید احتیاط کرد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود سطح حمایت ۱۳۳۵ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند افزایشی ۱۳۲۵ به ۱۳۶۶ قرار داشت که با قدرت شکسته شد و سطح حمایت بعدی بر روی ۱۳۱۶ دیده می شود که برای امروز تنها در صورت شکست حمایت ۱۳۲۵ احتمال فرود قیمت تا سطح ۱۳۱۶ را بوجود خواهد آورد.

از منظر تحلیل تکنیکال کاهش کنونی اخیر قیمت جهانی اونس طلا بخشی از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۶۶ می باشد و بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان می دهد که این چرخه حداقل می تواند خود را تا سطح ۱۳۲۵ برساند و این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج سوم یعنی موج c قرار دارد. در بیشترین قدرت کاهش، قیمت جهانی اونس طلا در این موج می تواند تا سطح ۱۳۰۲ ریزش داشته باشد.

در چارت روزانه نیز این چرخه در برخورد به سطح مقاومت ۱۳۵۳ که بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج افزایشی (C) قرار گرفته شکل گرفته است و تا زمانیکه قیمت پایین سطح مقاومت ۱۳۵۳ تثبیت شده است احتمال فرود قیمت به سوی سطح ۱۲۹۱ وجود دارد که شرط آن شکست و تثبیت کندل روزانه پایین سطح حمایت ۱۳۲۵ می باشد. بنابراین برای امروز بهتر است منتظر بمانیم تا ببینیم قیمت اونس طلا موفق به شکست سطح حمایت ۱۳۲۵ می شود یا خیر.

دلیلی برای تغییر تحلیل دیروز وجود ندارد و همانطور که گفته شد با افزایش ارزش دلار آمریکا در بازارها از پایین ترین سطوح ۳ ساله گذشته، قیمت جهانی اونس طلا فعلا با کاهش مواجه شده است و مداخله شفاهی اخیر بانک مرکزی ژاپن برای تعدیل قیمت ین ژاپن و از طرف دیگر نبودن چینی ها تا ۲۲ فوریه در بازار به عنوان بزرگترین خریداران طلا در بازار آسیا از جمله دلایل کاهش قیمت جهانی اونس طلا به کمترین نرخهای ۱ هفته گذتشه است.

از این رو برای امروز قیمت اونس طلا در تلاش برای شکست سطح حمایت ۱۳۲۵ است و از نظر تحلیل بنیادی امروز سرمایه گذاران در انتظار انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) هستند که ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران سرنخ های جدیدی از چشم انداز نرخ بهره بانک فدرال بدست آورند. آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر نیز به رقم ۸۲۷٫۷۸۹ تن رسیده است.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به غیر از شاخص فروش خانه های موجود آمریکا ، انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا و در طول هفته سخنرانی چند تن از مقامات بانک مرکزی آمریکا (باستیک، دادلی ، مستر و ویلیامز) اخبار خاص دیگری منتشر نخواهد شد. بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اهمیت خاصی برای فعالان بازار طلا دارد و بسته به اینکه جزئیات صورتجلسه امشب بانک مرکزی آمریکا چه باشد قیمت جهانی اونس طلا نیز واکنش نشان خواهد داد.

متن صورتجلسه نشست قبلی کمیته سیاستگذاری بازار آزاد بانک فدرال آمریکا (FOMC) امشب منتشر خواهد شد و سرمایه گذاران در انتظار یافتن نشانه ها و تایید این گمانه هستند که بانک فدرال سرانجام چند مرحله سیکل افزایش نرخ بهره در سال جاری را انجام خواهد داد. ۳ مرحله  یا ۴ مرحله؟ معاملات آتی نرخ بهره بانکی آمریکا و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند نشان می دهند که به احتمال ۸۳٫۱ درصد بانک فدرال در جلسه ۲۱ مارس سال جاری به میزان ۲۵ واحد نرخ بهره بانکی فعلی (%۱٫۵ – %۱٫۲۵) را افزایش دهد.

این موضوع، در شرایطی که  شاخص دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی مخصوصا در مقابل ین ژاپن رو به افزایش گذاشته است و به نزدیکی سطح مقاومت مهم ۱۰۸٫۰۰ رسیده است، می تواند برای امروز در صورت شکست سطح حمایت ۱۳۲۵ برای فروشندگان طلا مثبت تلقی شود مگر آنکه قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۳۳۵ برسد و سناریوی نزولی را خنثی کند.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند بعد از سقوط بازار بورس سهام آمریکا که در اواخر ماه ژانویه شاهد بودیم در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟

روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه امشب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) تا حدود زیادی مشخص کند. اگر در صورتجلسه امشب مشخص شود که بانک مرکزی آمریکا به روند افزایش نرخ بهره خود (۳ مرحله یا مخصوصا ۴ مرحله) ادامه خواهد داد در این صورت، شاهد تقویت بیشتر دلار آمریکا و ادامه ی فشارهای نزولی بر قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح حمایت ۱۳۱۶خواهیم بود که شرط آن همانطور که در بالا گفته شد شکست کامل سطح حمایت ۱۳۲۵ می باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا