تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLJ8) پیش بینی می شود قیمت آن با توجه به شکست سطح حمایت ۶۱٫۰۲ دلار در هر بشکه به سوی سطوح ۶۰٫۴۹ و ۵۹٫۹۵ کاهش یابد و همانطور که دیروز گفته شد این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت نشان داده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

براساس آن چیزی که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح حمایت ۶۱٫۰۲ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند افزایشی ۵۸٫۲۳ به ۶۲٫۷۴ تشکیل شده بود که شکسته شده است و این روند افزایشی در قالب سه موج شکل گرفته است. همانطور که در چارت پایین مشخص است موج دوم یعنی موج b در حوالی سطح ۵۹٫۹۵ پایان یافته است که برای امروز پیش بینی می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا کاهش یابد و دوباره به این سطح نزدیک شود که دیروز بدان اشاره کردیم.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت دیگر از روند نزولی ۶۶٫۶۶ به ۵۸٫۰۷ نشان می دهد که کاهش کنونی قیمت نفت خام سبک آمریکا به خاطر برخورد قیمت آن به سطح مقاومت ۶۲٫۳۶ بوده است که نتوانسته خود را بالای آن تثبیت کند و این سطح بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی واقع شده است و با شکست سطح حمایت ۶۱٫۳۵ در تلاش برای کاهش به سوی سطح ۶۰٫۱۰ می باشد.

برای امروز به باور ما سطح حمایت ۶۰٫۷۷ (پایین ترین سطح ۱۶ فوریه ۲۰۱۸) چندان حمایت قوی برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا نیست و به احتمال زیاد به ترتیب به سوی سطوح ۶۰٫۴۹ و ۵۹٫۹۵ کاهش داشته باشد. لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی محدود به نزدیکی سطوح مقاومت ۶۱٫۶۸ و ۶۱٫۸۵ خواهد بود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRJ8) پیش بینی می شود قیمت آن به ترتیب به سوی سطوح ۶۴٫۴۱ و ۶۳٫۹۲ کاهش داشته باشد و این حرکت را همانطور که دیروز گفته شد بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی c قرار دارند که این موج سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۶۱٫۷۶ محسوب می شود. همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال دو بار تلاش کرد تا از سطح مقاومت ۶۵٫۷۱ عبور کند اما ناموفق بود و این سقف دو قلوی کوچکی که در چارت تایم فریم یک ساعته ساخته شده است به تارگت نزولی ۶۳٫۹۲ اشاره دارد.

بررسی امواج الیوت ویو نیز نشان می دهد احتمال اینکه قیمت نفت برنت دریای شمال دوباره به کف موج b یعنی به حدود سطح ۶۳٫۱۲ نزدیک شود و تا این سطح کاهش یابد، وجود دارد. لازم به ذکر است در چارت روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال در موج (۵) در حرکت است که پنجمین موج از موج بزرگ تر C می باشد که این موج از سطح ۴۴٫۳۵ (پایین ترین سطح ۲۱ زوئن ۲۰۱۷) آغاز گردیده است.

باید توجه داشت این موج از پتانسیل و قدرت زیادی برای رساندن قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی سطح ۷۱٫۲۸ برخوردار است اما برای تحقق این سناریو لازم است ابتدا از سطح مقاومت ۶۵٫۳۴ با قدرت عبور کند و به خاطر همین عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای این سطح، پیش از شروع مجدد روند صعودی احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی و نزولی به سوی سطوح ۶۴٫۴۱ و ۶۳٫۹۲ دلار در هر بشکه وجود دارد که در چارت پایین حرکت احتمالی بعدی قیمت نفت برنت دریای شمال با پیکان مشخص شده است.

بامداد امروز موسسه نفت آمریکا (API) که بزرگترین انجمن تجاری نفت و گاز طبیعی آمریکایی می‌باشد، در آخرین گزارش هفتگی خود اعلام کرد که موجودی ذخایر آن در هفته منتهی به ۱۶ فوریه ۲۰۱۸ به میزان ۹۰۷- هزار بشکه کاهش داشته است و این در حالی است که قبلا پیش بینی می شد از رقم قبلی ۳٫۹۴۷+ میلیون بشکه به میزان ۱٫۳۰۰ + میلیون بشکه افزایش یابد.

امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۱٫۸۴۱+ میلیون بشکه به میزان ۱٫۷۹۵+ میلیون بشکه افزایش داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن