امشب : اونس طلا در انتظار متن بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال آمریکا (FOMC

بالاخره چهارشنبه آمد . عزیزانی که این سلسله مقالات را دنبال می کنند ، ملاحظه کرده اند که از ابتدای هفته ترجیع بند ما ذکر اهمیت متن بیانیه جلسه امشب بانک مرکزی آمریکا بوده است و از ابتدای هفته خاطر نشان ساخته ایم که به دلیل انتظار بازار برای این جلسه مهم در روزهای پیش از آن انتظار موج بلندی را نداریم و بازار برای شکستن خطوط مهم به انتظار بیانیه بانک مرکزی آمریکا می نشیند .

 امشب ساعت ۲۲:۳۰  به وقت تهران این نشست پایان می یابد و نرخ بهره نهایی و بیانیه رسمی بانک مرکزی امریکا منتشر می شود . هم اکنون در حدود یکی هفته است که اونس طلا در نوار بسیار باریکی در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر ازین فلز دیده می شود و این مسئله احتمال شکست (Break out) یکی از سطوح ۱۳۴۷ و ۱۳۱۶ را قوی تر می کند . البته امشب آقای برنانکی ( ریس بانک مرکزی آمریکا) کنفرانس خبری نخواهد داشت و بیشتر توجهات فقط به بیانیه منتشره معطوف خواهد بود.

یک هفته زمان بسیار زیادی برای این محدوده محسوب می شود و امشب انتظار فرار و شکست (Break out) از این نوار را داریم . علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت پس از موج قدرتمند هفته گذشته انتظار بازار برای انتشار بیانیه امشب و گزارش اشتغال ماهیانه آمریکا در روز جمعه نیز موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است .

 وضعیت برای اونس نقره نیز تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم که این مسئله موج احتمالی امشب را قویتر خواهد کرد . در هر صورت برای امشب انتشار بیانیه جلسه بانک مرکزی ایالات متحده و روز جمعه میزان مشاغل اضافه شده به بخش غیر کشاورزی (NFP) مهمترین خبرهای این هفته می باشند که سرنوشت اونس طلا و نقره و سایر بازار های مالی را در دست دارند .

این جلسه سرانجام تکلیف این موضوع را روشن خواهد کرد که آیا رشد اقتصادی آمریکا به اندازه ی بهبود یافته است که بانک مرکزی در ماه سپتامبر کمکهای مالی ( اختصاص ۸۵ میلیارد دلار برای خرید اوراق قرضه در ماه) خود را قطع کند ؟ یا همچنان اجرای محرکهای اقتصادی (QE) و تزریق پول برای حمایت از رشد اقتصادی اولویت اصلی آنان است ؟

در واقع یکی از مهمترین عواملی که امشب بازار به دقت به آن توجه می کند، سرنوشت برنامه آتی محرک های اقتصادی بانک فدرال است که در نهایت تعیین کننده خرید یا فروش اونس طلا خواهد بود. اگر مشخص شود که بانک فدرال بدنبال ادامه اجرای محرکهای اقتصادی تا زمان حصول اطمینان از بهبود اوضاع ( مخصوصا بازار اشتغال) است، آنگاه باید به انتظار واکنش سریع اونس طلا و حرکت صعودی آن باشیم.

در چنین شرایطی، وضعیت بازار کالاها، خصوصاً فلزات گرانبهای، راهنمای خوبی از تمایلات بازار نسبت به تصمیم بانک فدرال خواهند بود و انتظار می رود این حرکت تا هدف ۱۳۶۰ دلار/اونس ادامه یابد. اما اگر مشخص شود که بانک فدرال بدنبال قطع زودهنگام کمکهای مالی است حرکت نزولی اونس طلا با شکست سطح ۱۳۱۶ ادامه می یابد که آن وقت می تواند هدف ۱۲۹۰ را مشخص سازد.

از نظر تحلیل تکنیکال همانطور که در نمودار زیر می بینید قیمت حرکت خنثی خود را در درون الگوی مثلث تکمیل کرده است و با توجه به اینکه ضلع بالایی این الگو شکسته شده است می تواند با شکست سطح ۱۳۴۷ تا سطح ۱۳۶۰ افزایش یابد که این هدف بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که سطح حمایت بر روی نرخ ۱۳۲۳ قرار دارد که تنها به شرط نفوذ قیمت به زیر این سطح موجب نقض الگوی مثلث می شود و چنانچه به زیر سطح حمایت ۱۳۱۶ کاهش یابد می تواند به شکست اونس طلا منتهی شود و روند نزولی با هدف ۱۲۹۰ ایجاد گردد.

در حرکت صعودی نیز همانطور که اشاره شد شکست سطح ۱۳۴۷ می تواند موتور حرکت اونس طلا را به سمت بالا هدایت کند و  زمینه افزایش قیمت در موج c یا موج ۳ تا سطح ۱۳۶۰ را فراهم آورد .   که در نمودار زیر مشخص است

بنابراین برای امشب ، بازار بعد از چندین روز انتظار و سکوت آماده انفجار است و بالاخره به سمتی خواهد رفت ، بنابراین استفاده از سیستمهای Break Out  برای امروز جواب گو خواهند بود.  برای امشب منتظر شکست یکی از سطوح ۱۳۴۷ و ۱۳۱۶ می مانیم تا جهت قیمت مشخص گردد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا