تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود در صورتیکه قیمت به همین صورت در پایین سطح ۱۳۲۵ تثبیت شود بتواند از سطح حمایت ۱۳۱۶ عبور کند و تا سطوح حمایت بعدی ۱۳۰۸ و ۱۳۰۲ کاهش یابد و این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین مشخص است کاهش عمیق روز گذشته قیمت اونس طلا تاییدی در جهت استمرار موج نزولی c است که این موج از سطح ۱۳۶۱ آغاز گردیده است و پیش بینی می شود در این موج بتواند تا سطوح ۱۳۰۸ و ۱۳۰۲ کاهش یابد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی دیده می شود. الگوی سقف دو قلوی که در اطراف سطح ۱۳۶۲ ساخته شده است با کاهش قیمت به سوی سطح ۱۳۰۲ بیشتر تایید می گردد.

در چارت روزانه نیز همانطور که مشاهده می شود براساس تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت قیمت اونس طلا در حال کاهش به سوی سطح ۱۳۰۸ می باشد که این موضوع را شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۳۰ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۱۲۲ به ۱۳۶۶) نشان داده است.

لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی صرفا به عنوان یک موج برگشتی و پول بک (pullback) کوتاه خواهد بود و محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۲۵ پیش بینی می شود. بنابراین برای امروز تا زمانیکه قیمت پایین این سطح تثبیت شده است احتمال فرود قیمت جهانی اونس طلا به ترتیب به سطوح ۱۳۰۸ و ۱۳۰۲ از طریق شکست سطح حمایت ۱۳۱۶ وجود دارد.

سخنان دیروز جرومی پاول رئیس جدید بانک فدرال رزرو آمریکا در برابر کمیته خدمات مالی کنگره مبنی بر اینکه بانک مرکزی این کشور ممکن است نرخ بهره را بیش از آنچه قبلا تصور می شد افزایش دهد موجب افزایش شاخص دلار آمریکا به بالاترین سطح خود از ۹ فوریه ۲۰۱۸ شده است و قیمت جهانی طلا نیز با کاهش به پایین سطح ۱۳۲۵ مواجه شد و برای امروز در تلاش برای شکست سطح حمایت ۱۳۱۶ است.

پس از سخنان جرومی پاول احتمال چهار نوبت افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری به جای ۳ نوبت قوت بیشتری گرفته است. با توجه به تقویت شاخص دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی بازار و رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا این مساله منجر به کاهش قیمت جهانی طلا به سوی سطوح ۱۳۰۸ و ۱۳۰۲ خواهد شد که شرط آن شکست کامل سطح حمایت ۱۳۱۶ می باشد.

تقویت ارزش دلار آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا تقاضا برای سرمایه گذاری در بازارهای امن نظیر طلا و دیگر فلزات گرانبها را کاهش می دهد و از مجموع سخنان روز گذشته جرومی پاول این اینگونه استنباط می شود که بانک مرکزی آمریکا طرح گسترده ای برای افزایش حداقل سه نوبت نرخ بهره در سال جاری دارد.

این درحالی است که از رفتار دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار اینگونه می توان دریافت که چهار مورد افزایش نرخ بهره در سال جاری در بازار لحاظ شده است. بنابراین اگر اینگونه سخنان توسط دیگر مقامات بانک فدرال رزرو تکرار شود باید انتظار تقویت دلار آمریکا و تضعیف اونس طلا لااقل در کوتاه مدت را داشت و در واقع این همان بهانه فاندامنتالی می تواند باشد که بازار به دنبال اوست.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران شاخص مقدماتی تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) که شاخص کلی سنجش میزان کالاها و خدماتی است که در یک دوره زمانی توسط اقتصاد یک کشور تولید می شود اعلام می شود. در واقع، این شاخص، شاهین ترازوی اقتصاد یک کشور محسوب می شود و به زبان ساده، در صورت افزایش میزان تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته (پیش بینی بازار %۲٫۵ ، رقم قبلی %۲٫۶) رشد اقتصادی مطلوب بوده و وضعیت کلی مناسب تلقی می شود.

شاخصهای مدیران خرید شیگاگو و فروش خانه های معوقه نیز پس از این خبر اعلام می شوند. در بازار معاملات ، توجه به این شاخص تولیدات ناخالص داخلی اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در صورت افزایش این شاخص، احتمال اینکه بانک مرکزی آمریکا سیکل رشد نرخ بهره بانکی خود را ادامه دهد، بیشتر خواهد شد، در نتیجه این امر به تقویت ارز (دلار) و کاهش قیمت جهانی طلا خواهد انجامید و همچنین بالعکس.

شاخص دیگر مرتبط با آن که در ایالات متحده آمریکا بانک فدرال توجه بیشتری را بدان معطوف می کند، شاخص قیمتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا یا GDP Deflator است که میزان تورم را در تمامی فعالیتهای اقتصادی ارزیابی می کند و پیش بینی می شود در سه ماهه چهارم سال گذشته همانند رقم قبلی %۲٫۴ اعلام شود.

این شاخص برای اندازه گیری میزان تفاوت تولید ناخالص داخلی واقعی و اسمی است و از آنجاییکه بر خلاف شاخص CPI سبد مشخصی از کالا و خدمات را در بر نمی گیرد و میزان تورم در مجموعه بزرگتری از اقتصاد را ارایه می کند، می تواند چشم انداز جامعی از وضعیت تورم در کشور را معین نماید.

در صورت افزایش این شاخص که نمادی از رشد تورم می باشد، باز هم نشانه ای از احتمال تصمیم بانک فدرال برای ادامه ی سیکل رشد نرخ بهره بانکی خواهد بود که می تواند انتظارات نرخ بهره ای بانک فدرال برای افزایش نرخ بهره در سال جاری را از سه نوبت به چهار نوبت افزایش دهد.

بطوریکه در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، در حدود %۸۷٫۴ احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۲۱ مارس ۲۰۱۸ به میزان %۰٫۲۵ دیگر افزایش یابد و از محدوده %۱٫۲۵ – %۱٫۵۰ به محدوده %۱٫۵۰ – %۱٫۷۵ رشد یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا