تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال خرید صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن به سطوح ۱۳۲۵ و ۱۳۳۲ افزایش داشته است که این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست سطح حمایت ۱۳۰۲ در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین اونس طلا دیده می شود این سطح حمایت ۱۳۰۲ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج نزولی c قرار گرفته است که این موج از سطح ۱۳۶۱ شکل گرفته و به باور ما این موج در سطح ۱۳۰۲ تکمیل شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال موج برگشتی و افزایشی قیمت که در برخورد به این سطح حمایت ۱۳۰۲ اتفاق افتاده است یک موج پول بک (pullback) به سوی خط روند افزایشی رسم شده محسوب می شود که پیش بینی می شود امروز قیمت جهانی اونس طلا را تا نزدیکی این سطوح مقاومت ۱۳۲۵ و ۱۳۳۲ برساند.

در چارت روزانه نیز به نظر می رسد قیمت جهانی اونس طلا مدتی را بین سطوح حمایت ۱۳۰۸ و مقاومت ۱۳۳۰ سپری کند که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۱۲۲ به ۱۳۶۶ تشکیل شده اند.

از منظر تحلیل بنیادی با انتشار خبری مبنی بر آنکه دولت آمریکا تعرفه های سنگین برای واردات فولاد و آلومینیم وضع خواهد کرد، ارزش دلار آمریکا در بازارها به شدت با کاهش مواجه شده است و قیمت جهانی اونس طلا افزایش قابل توجهی از نزدیکی سطح حمایت ۱۳۰۲ پیدا کرده است. نگرانی ها از وقوع یک جنگ تجاری قریب الوقوع بعد از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر وضع تعرفه های سنگین بر واردات فولاد و آلومنیوم به آمریکا خریداران طلا را وارد بازار کرده است.

باید توجه داشت که تعرفه های تجاری وضع شده از سوی آمریکا و اقدامات تلافی جویانه احتمالی  سایر کشورها در مجموع تاثیر منفی بر ارزش دلار آمریکا خواهد داشت و تا حدی موجب تقویت جهانی اونس طلا لااقل در کوتاه مدت و معاملات امروز خواهد شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نشستی با مدیران شرکت های فولاد و آلومینیوم آمریکا در کاخ سفید اعلام کرد که از هفته آینده تعرفه واردات فولاد به ۲۵ درصد و آلومینیوم به ۱۰ درصد تغییر خواهد کرد. در پی اعلام این خبر مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیم، شاخص سهام بورس داوجونز آمریکا به شدت سقوط کرد و در معاملات امروز شاخص های سهام آسیا و اروپا نیز با کاهش قیمت مواجه شدند و معاملات آتی نیز از کاهش شاخص های سهام آمریکا در هنگام باز شدن بازار خبر می دهند.

از این رو می بینیم که با بیشتر شدن شرایط ریسک گریزی (سقوط دارایی های پرریسک نظیر سهام) قیمت اوراق قرضه آمریکا و اونس طلا رو به افزایش است. در پی انتشار این خبر کشورهای برزیل، کانادا و مکزیک در صدد انتقام جویی برآمدند، استرالیا بدنبال معافیت است ، ژاپن خواستار توضیح و روشن سازی شد، کره جنوبی اعلام کرد به مذاکرات تجاری ادامه خواهد داد، اما چین هنوز هیچ نظر رسمی در خصوص این اقدام آمریکا اعلام نکرده است. این اقدام تا کنون موجب اقدامات تلافی جویانه شرکای تجاری مهم آمریکا شده است و وزارت خارجه چین نیز می گوید اگر دیگر کشورهای جهان همانند اقدام اخیر آمریکا عمل کنند، این رفتار تجارت جهانی را به خطر می اندازد.

در سایر تحولات نیز پس از آنکه کورودا رئیس بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد اگر نرخ تورم در سال مالی ۲۰۱۹ به هدف مطلوب %۲٫۰۰ دست یابد از سیاست های انبساطی و پولی ارزان خارج خواهد شد، نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله ژاپن از %۰٫۰۴۰ به %۰٫۰۸۰ رشد یافت و ارزش ین ژاپن در مقابل ارزهای اصلی بازار صعود کرد که این سقوط دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن نیز یک محرّک افزایشی دیگر برای قیمت جهانی اونس طلا محسوب می شود.

از سوی دیگر چین هشدار داد که امضای لایحه آمریکا برای ترویج روابط با تایوان می تواند باعث جنگ شود. در پی انتقاد رسانه‌های چین از اقدام آمریکا به تصویب طرحی به منظور ارتقای روابط با تایوان، چین به تایوان نیز درباره پیامد‌های اتکا به کشور‌های خارجی هشدار داد.

خبر تعرفه های جدید دولت آمریکا بر واردات فولاد و آلومنیوم که نگرانی از بروز یک جنگ تجاری را افزایش داده است از شب گذشته منجر به تضعیف دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی بازار شده است که یادآور عملکرد منفی شاخص دلار آمریکا در بازار پس از وضع تعرفه واردات فولاد توسط پرزیدنت بوش در مارس ۲۰۰۲ است و همین مساله از شب گذشته تا بدین جای کار قیمت جهانی طلا را از سطح حمایت ۱۳۰۲ تا نرخهای ۱۳۲۰ بالا آورده است و برای امروز همانطور که در بخش تکنیکال بدان اشاره شد هدف های ۱۳۲۵ و ۱۳۳۲ را نشانه گرفته است.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به غیر از شاخص بازبینی تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان آمریکا، خبر قابل توجهی دیده نمی شود و تمرکز بازار به تصمیم جدید تعرفه ای ترامپ و احتمال جنگ تجاری معطوف شده است که از شب گذشته باعث تقویت دارایی های مطمئن نظیر طلا ، ین ژاپن و اوراق قرضه شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا