تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود با توجه به عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۳۴۱ قیمت آن پیش از شروع روند صعودی مقداری به نزدیکی سطح حمایت ۱۳۲۶ اصلاح کند و این موضوع را کاهش قیمت به پایین سطح ۱۳۳۴ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین قیمت جهانی طلا دیده می شود این سطح مقاومت ۱۳۴۱ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۱۳۶۶ به ۱۳۰۲ تشکیل شده است و این سطح فعلا مانع افزایش قیمت جهانی طلا شده است و به همین خاطر برای امروز می تواند باعث برگشت و اصلاح قیمت به سوی خط روند نزولی رسم شده شود.

از منظر تحلیل تکنیکال طبقه بندی رالی افزایشی قیمت از سطح ۱۳۰۲ دشوار است زیرا این حرکت می تواند صرفا یک موج اصلاحی در جهت خلاف روند نزولی از سطح ۱۳۶۶ باشد یا اینکه استمرار روند افزایشی قبلی از سطح ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) در نظر گرفته شود.

با این حال برای امروز تا زمانیکه قیمت جهانی طلا پایین سطح مقاومت ۱۳۴۱ قرار دارد احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی به نزدیکی سطح ۱۳۲۶ وجود دارد مگر آنکه از بالا سطح مقاومت ۱۳۴۱ با قدرت شکسته شود که تنها در این شرایط موجب صدور سیگنال خرید و تقویت قیمت به سوی سطح مقاومت ۱۳۵۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی) خواهد شد.

از منظر تحلیل بنیادی پس از اعلام استعفای گری کوهن مشاور اقتصادی ترامپ ارزش دلار آمریکا در بازارها کاهش یافت و قیمت جهانی طلا به بالاترین نرخهای ۱ هفته گذشته صعود کرد. استعفای غیرمنتظره کوهن پس از اعلام طرح ترامپ برای وضع تعرفه های سنگین بر فولاد و آلومینیوم وارداتی به آمریکا اعلام شد. موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز ۸۳۳٫۹۸۴ تن اعلام شد.

سرمایه گذاران نگران آن هستند که استعفای گری کوهن، یکی از مشاوران ارشد اقتصادی ترامپ و از حامیان تجارت آزاد، به معنای نهایی شدن طرح وضع تعرفه های وارداتی تلقی شود. همانطور که قبلا گفته شد هفته گذشته ترامپ گفته بود قصد دارد تعرفه ای ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و تعرفه ای ۱۰ درصدی بر واردات محصولات آلومینومی به آمریکا اعمال کند و این تعرفه ها قرار است اواخر این هفته یا هفته آینده رسما اعلام شود.

آشفتگی در بازار دارایی های پرریسک و نگرانی ها در مورد تبعات سخنان ترامپ در خصوص وضع تعرفه ها به افزایش قیمت جهانی اونس طلا کمک خواهد کرد. از منظر تحلیل تکنیکال هر چند پس از ناکامی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۳۴۱ برای امروز اکنون احتمال بازگشت و شروع حرکت اصلاحی تا نزدیکی سطح حمایت ۱۳۲۶ وجود دارد اما باید توجه داشت هنوز هم تمایل برای خرید طلا در نزدیکی سطوح حمایت روزانه وجود دارد و بنابراین، حرکت اصلاحی و نزولی چندان پایدار نخواهد بود.

فردا بازار در انتظار اعلام جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) و پس فردا اخبار مهم اقتصادی آمریکا از جمله تعداد اشتغال ماهانه بخش غیر کشاورزی (NFP) است. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا ساعت ۱۶:۴۵ به وقت تهران تنها شاخص اشتغال بخش خصوصیی آمریکا برای ماه فوریه اعلام خواهد شد و پیش بینی می شود از رقم قبلی ۲۳۴۰۰۰ به ۱۹۵۰۰۰ تغییر یابد.

در حالیکه همگرایی بین گزارش اشتغال بخش خصوصی (ADP) و گزارش NFP از نظر تاریخی نسبتاً نامشخص است، اما به هر حال، از جهت روانی، اعلام افزایش یا کاهش در شاخص اشتغال بخش خصوصی (ADP) در پیش بینی های بازار برای آمار اشتغال ماهانه بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) که روز جمعه منتشر خواهد شد تاثیر گذار است.

در مجموع باید گفت تصمیم دونالد ترامپ برای اعمال تعرفه های سنگین بر واردات فولاد و آلومینیوم که سبب نگرانی بازار از بروز یک جنگ تجاری میان آمریکا و شرکای تجاری این کشور شده است می تواند به تقویت دارایی های مطمئن و امن نظیر طلا بیانجامد و اگر آمریکا رسما تعرفه‌های تجاری را اعمال کند و دیگر کشورها نیز راه آمریکا را برای تلافی تکرار کنند، تاثیر منفی بر ارزش دلار آمریکا خواهد داشت و احتمالا این مساله برای امروز بعد از تشکیل یک حرکت اصلاحی کوتاه باعث تقویت قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح مقاومت ۱۳۴۱ خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا