تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با توجه به اینکه به پایین سطح حمایت ۱۳۲۶ رسیده است تا نزدیکی سطح حمایت بعدی ۱۳۱۷ کاهش یابد و این سطح حمایت ۱۳۲۶ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۳۶۶ به ۱۳۰۲ تشکیل شده بود که دیروز شکسته شد.

در چارت پایین سطح حمایت بعدی بر روی ۱۳۱۷ دیده می شود که اگر این سطح نیز با قدرت شکسته شود موجب کاهش بیشتر به سطح حمایت بعدی ۱۳۱۱ می شود. برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی افزایشی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۳۴ خواهد بود که این سطح مماس با خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۳۰۲ می باشد.

از منظر تحلیل تکنیکال با وجود برگشت قوی قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۳۰۲ الگوی بین ۲۵ ژانویه و ۱۶ فوریه هنوز شبیه به یک الگوی سقف دو قلو (Double Top) است و این به معنای کاهش دوباره قیمت به سوی سطح ۱۳۰۲ می باشد.

لازم به ذکر است امروز خریداران تنها در صورت شکست سطح مقاومت ۱۳۳۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن وارد بازار با حد تارگت ۱۳۴۱ و ۱۳۵۱ (خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی) خواهند شد در غیر این صورت احتمال کاهش قیمت به سطح ۱۳۱۷ وجود دارد.

قیمت جهانی طلا از شب گذشته پس از آن که کاخ سفید آمریکا اعلام کرد احتمال دارد مکزیک، کانادا و برخی دیگر کشورها از شمول طرح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم به این کشور معاف شوند قدرت ماندن در بالای سطح مقاومت ۱۳۳۴ را نداشت و تا حدود سطح ۱۳۲۲ نزول کرد و تاثیر افزایش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به بالای سطح ۱۰۶ را می توان بر بازارها مشاهده کرد که بارزترین آن در کاهش قیمت جهانی طلا به پایین سطح ۱۳۲۶ دیده می شود.

از طرفی دیگر سرمایه گذاران در انتظار جلسه امروز بانک مرکزی اروپا (ECB) و گزارش فردا آمار اشتغال ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) هستند. مطابق روزهای پنجشنبه آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۲۰۰۰۰  رقم قبلی ۲۱۰۰۰۰) نیز امروز اعلام می شود. انتشار خبر کاخ سفید تا حدی موجب تقویت جریان ریسک پذیری در بازارهای سهام گردیده است. و با توجه به این وضعیت در بازار سهام، حرکت نزولی اونس طلا چندان تعجب برانگیز نخواهد بود.

همچنین شب گذشته انتشار گزارش اقتصادی بانک فدرال (کتاب بژ) در خصوص رشد پایدار بازار کار آمریکا و افزایش سطح دستمزدها در بسیاری از مناطق  که روند افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا را تقویت کرده است به کاهش قیمت جهانی اونس طلا انجامید. از آنجاییکه قیمت جهانی طلا در زیر سطح ۱۳۳۴ تثبیت شده و تا نرخ ۱۳۲۲ نیز سقوط کرده است، انتظار می رود حرکت نزولی بار دیگر ادامه یابد و تا سطوح ۱۳۱۷ و ۱۳۱۱ کاهش یابد.

اتخاذ سیاست حمایت از صنایع و تولیدات داخلی دونالد ترامپ (که به Protectionism معروف است) همچنان یکی از عوامل تاثیر گذار بر شاخص جهانی دلار آمریکا و قیمت جهانی طلا است که از شب گذشته انتشار همین خبر که کانادا و مکزیک در صورت انعقاد توافق جدید و منصفانه در زمینه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا)، از پرداخت تعرفه های در نظر گرفته شده برای واردات فولاد و آلومینیوم مستثنی می شوند فعلا باعث تقویت ارزش دلار آمریکا و کاهش قیمت جهانی طلا شده است و همانطور که می بینیم هر چقدر موضع دولت ترامپ در مورد تعرفه فلزات فولاد و آلومینیم ملایم تر شود این مساله حداقل در کوتاه مدت به نفع دلار و به ضرر طلا خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا