تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود در صورتیکه امروز خبر آمار اشتغال آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شود قیمت آن به ترتیب تا سطوح ۱۳۱۱ و ۱۳۰۷ کاهش یابد و این حرکت نزولی را از نظر تحلیل تکنیکال شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۱۷ در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۳۱۷ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۱۳۶۶ به ۱۳۰۲ قرار داشت که شکسته شد و سطح حمایت بعدی بر روی ۱۳۱۱ دیده می شود که اگر امروز این سطح حمایت هم شکسته شود منجر به فرود بیشتر قیمت به سوی سطح حمایت بعدی ۱۳۰۷ می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال الگوی بین ۲۵ ژانویه و ۱۶ فوریه بیشتر شبیه به یک الگوی سقف دو قلو (double top) می باشد که به محض کاهش قیمت به پایین سطح ۱۳۰۲ این الگو بیشتر تایید می گردد و این در میان مدت می تواند حرکت نزولی تا حدود سطح ۱۲۴۰ را بدنبال داشته باشد. چارت روزانه نیز اشاره به تارگت نزولی ۱۳۰۸ دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند افزایشی ۱۱۲۲ به ۱۳۶۶ می باشد.

لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی کوتاه و محدود به نزدیکی سطوح مقاومت ۱۳۲۳ و ۱۳۲۶ خواهد بود. با این حال تا خبر ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران بهتر است منتظر ماند تا واکنش بازار به این خبر مشخص شود. گزارش امروز اشتغال آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران می تواند جهت حرکت آتی بازار را معین کند.

بدنبال ایجاد روابط نزدیک بین آمریکا و کره شمالی جریان ریسک پذیری تقویت شده است و ارزش ین ژاپن و طلا با کاهش مواجه شده است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درخواست رهبر کره شمالی برای دیدار مستقیم را پذیرفت. با این حال امروز بیشتر توجه و تمرکز بازار به گزارش اشتغال ماهیانه بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) برای ماه فوریه معطوف شده است.

مشاور امنیت ملی کره جنوبی اعلام کرد که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دعوت کرده است که دیداری با یکدیگر داشته باشند و آقای ترامپ نیز این دعوت را پذیرفته است. هنوز زمان و مکان دقیق این دیدار احتمالی اعلام نشده است اما به نقل از منابع آگاه این دیدار احتمالا در ماه مه خواهد بود.

خلع سلاح هسته‌ای پیش شرط دولت دونالد ترامپ برای مذاکره با مقامات کره شمالی بوده است و رهبر کره شمالی با عقب نشینی از مواضع اولیه خود این پیش شرط را پذیرفته است. انتشار خبر دیدار ترامپ و رهبر کره شمالی در حالی است که روابط ایالات متحده آمریکا و کره شمالی در یک سال گذشته بسیار پرتنش بوده است‌.

کاهش تنش میان آمریکا و کره شمالی موجب شده است سرمایه گذاران بار دیگر به بازار دارایی های پر ریسک نظیر سهام بازگردند و با کاهش تقاضای ین ژاپن و طلا، قیمت این دارایی های امن و مطمئن در بازارهای جهانی کاهش یافت.

امروز همچنین بانک مرکزی ژاپن سیاست های پولی خود را ثابت نگه داشت و در بیانیه خود اعلام کرد نرخ بهره کوتاه مدت را در همان عدد %۰٫۱- تثبیت می کند و هدف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خود را بدون تغییر در همان اطراف سطح صفر درصد حفظ می کند. بانک مرکزی ژاپن تغییری در ارزیابی خود اعمال نکرد و گفت اقتصاد ژاپن به میزان متوسط در حال گسترش است اما چشم انداز سرمایه گذاری در بازار مسکن این کشور را کاهش داد.

کورودا رئیس بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد با توجه به شرایط اقتصادی و مالی و قیمت سیاست های پولی مناسب را اتخاذ خواهیم کرد و حتی در صورت رسیدن به هدف تورمی ۲ درصد در طی سال مالی ۲۰۱۹ این به معنای خروج سریع از سیاست های پولی انبساطی نیست و بانک مرکزی گفته است که عدم اطمینان در مورد پیش بینی هدف تورم بالا است. بازارهای مالی جهانی بی ثبات بوده اند اما اصول و بنیادهای اقتصادی پایدار هستند و تاثیر اقتصادی ژاپن از نوسانات اخیر محدود است و به نظارت خود بر بازارهای مالی ادامه خواهیم داد.

در بیانیه امروز بانک مرکزی ژاپن مشخص شد که ترکیب آرای اعضای بانک مرکزی در مورد کنترل منحنی بازدهی اوراق قرضه ۸ – ۱ بوده است و تنها کاتاوکا با این تصمیم مخالفت کرد. از نظر کاتاوکا بانک مرکزی ژاپن باید اوراق قرضه خریداری کند و در واکنش به این سخنان نرخ بازدهی اوراق قرضه ده ساله و بیشتر از آن با کاهش مواجه شدند. کاتاوکا همچنین گفت اگر عوامل داخلی مانع از دستیابی به هدف تورمی شود بانک مرکزی ژاپن باید موضوع سیاست های تسهیل پولی و ارزان را روشن کند‌ و از نظر ایشان شانس افزایش تورم به هدف ۲ درصد پایین است.

با انتشار این خبر ارزش ین ژاپن (JPY) نیز در مقابل ارزهای اصلی بازار با کاهش مواجه شد و با تقویت دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به نزدیکی سطح ۱۰۷٫۰۰ شاهد کاهش قیمت جهانی طلا به سوی سطح ۱۳۱۷ هستیم. معمولا قیمت جهانی اونس طلا با تغییرات قیمت جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن (USDJPY) رابطه معکوسی دارد.

امروز بیشتر توجه و تمرکز بازار به گزارش اشتغال ماهیانه بخش غیر کشاورزی آمریکا برای ماه فوریه در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران معطوف شده است. در این گزارش شاخص های مرتبط با بازار کار اعلام می شوند که مهمترین آنها نرخ بیکاری یا به عبارتی درصد تعداد بیکاران و تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه (به استثنای مشاغلی که در حوزه کشاروزی ایجاد شده است) می باشد که این شاخص تعداد کارکنانی را که چه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در بخشهای خصوصی و دولتی آمریکا مشغول بکار شده و حقوق دریافت کرده اند را معین می کند. این گزارش وضعیت اشتغال را که یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی است نشان می دهد.

علاوه بر این دو مولفه بسیار مهم که همواره مورد توجه بازار بوده اند و واکنش های متعددی را به همراه داشته اند، میانگین کار هفتگی و میانگین درآمد ساعتی نیز از دیگر شاخصهای وضعیت اشتغال است که همگی در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می شوند. این ماه برای آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا بازار انتظار عددی در حدود ۲۰۰۰۰۰ را دارد که در حد رقم قبلی می باشد.

برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود از رقم قبلی %۴٫۱ به %۴٫۰۰ کاهش یابد و برای آمار میانگین سطح دستمزدها انتظار می رود برای ماه فوریه همانند رقم قبلی به میزان %۰٫۳ افزایش یابد. از آنجاییکه اعلام تعداد اشتغال در آمریکا موجب تغییر در تمایلات سرمایه گذاران در خصوص چشم انداز اقتصادی آمریکا و نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا خواهد شد، فعالان بازار طلا به دقت به آن توجه خواهند داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا