تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن مدتی بین سطوح ۱۳۱۷ و ۱۳۲۶ در روندی خنثی و رنج در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت بازار مشخص شود. همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۳۶۶ به ۱۳۰۲ قرار دارند.

در حرکت صعودی شکست کامل سطح مقاومت ۱۳۲۶ (به شرط تثبیت کندل دو ساعته) موجب تقویت کوتاه به سوی سطوح ۱۳۳۰ و ۱۳۳۴ می شود و در حرکت نزولی شکست سطح حمایت ۱۳۱۷ منجر به کاهش به سوی سطوح ۱۳۱۱ و ۱۳۰۷ خواهد شد. تمایلات بازار کاهش قیمت را نشان می دهد و این حرکت را سقف دو قلو و بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت زیر دیده می شود این الگوی سقف دو قلو در اطراف سطح ۱۳۶۶ شکل گرفته است و هر چند هنوز تایید نشده است اما نشان می دهد که دیر یا زود قیمت جهانی طلا به پایین سطح ۱۳۰۲ (پایین ترین سطح ۱ مارس ۲۰۱۸) کاهش می یابد. بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۱۳۶۶ به ۱۳۰۲ سطح حمایت قیمت را بر روی ۱۳۱۱ نشان می دهد که بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی دیده می شود.

هر چند در برخورد به این سطح شاهد حرکت اصلاحی قیمت اونس طلا بودیم اما پیش بینی می شود این حرکت اصلاحی امروز در حوالی سطح مقاومت ۱۳۲۶ پایان یابد. بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمت در چارت روزانه نیز نشان می دهد قیمت جهانی طلا در پایین سطح مقاومت ۱۳۳۰ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۱۲۲ به ۱۳۶۶) تثبیت شده است.

از این رو تا زمانیکه قیمت پایین این سطح مقاومت در نوسان است شانس کاهش قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح ۱۳۰۸ وجود دارد و این در حالی است که در حرکت صعودی تنها شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۳۲۶ موجب تقویت کوتاه قیمت به ترتیب به سوی سطوح ۱۳۳۰ و ۱۳۳۴ می شود که در چارت تایم فریم یک ساعته و روزانه مشخص شده است.

از نظر تحلیل بنیادی امروز قیمت جهانی اونس طلا در روندی کاملاً خنثی بین سطوح ۱۳۱۷ و ۱۳۲۶ قرار دارد و تا زمان اعلام قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) هم اکنون جهت خاصی برای حرکت آن متصور نیست. انتشار امروز آمارهای تورم آمریکا می تواند تا حدّی مشخص نماید که آیا بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در نشست آتی خود در ۲۱ مارس چشم انداز تورم و نرخ بهره را مورد بررسی و تجدید نظر قرار خواهد داد یا نه.

از این رو سرمایه گذاران امروز در انتظار انتشار آمارهای قیمت مصرف‌ کنندگان در آمریکا هستند تا چشم‌ انداز بهتری از میزان تورم در آمریکا و موضع بانک مرکزی این کشور در مورد افزایش نرخ بهره داشته باشند. پیش بینی می شود شاخص اصلی سالانه قیمت مصرف کنندگان آمریکا در ماه فوریه به میزان ۱٫۸ درصد رشد یابد یعنی نسبت به ماه ژانویه تغییری نداشته باشد.

برای امروز چنانچه نرخ تورم آمریکا بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شود می تواند موجب تقویت احتمال ۴ نوبت افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا به ‌جای ۳ نوبت در سال جاری شود و هرچه نرخ بهره در آمریکا بالاتر برود این مساله موجب تقویت ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی بازار و کاهش قیمت جهانی طلا خواهد شد.

باید توجه داشت شاخص بهای مصرف کننده، تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند. تمامی مولفه های شاخص CPI کلی و جامع بوده و این شاخص برای اندازه گیری و سنجش ” نرخ تورم ” بکار می رود.

برای این شاخص پیش بینی می شود امروز ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران در ماه فوریه از رقم قبلی %۰٫۵ به %۰٫۲ و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از رقم قبلی %۲٫۱ به %۲٫۲ تغییر یابد. نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص ” پایه” یا “اصلی” است که به آن Core CPI  گفته می شود.

در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود که انتظار می رود در ماه فوریه از رقم قبلی %۰٫۳ به %۰٫۲ و در مدت مشابه نسبت به سال گذشته همانند رقم قبلی به میزان %۱٫۸ رشد داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا