تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن تا زمانیکه بالای سطح حمایت ۱۳۲۳ تثبیت شده است در صورتیکه امروز بتواند از سطح مقاومت ۱۳۳۰ عبور کند به سوی سطح ۱۳۳۴ دست یابد و این در حالی است که در حرکت نزولی شکست سطح حمایت ۱۳۲۳ و تثبیت کندل دو ساعته پایین آن منجر به کاهش به سوی سطوح ۱۳۱۷ و ۱۳۱۲ می شود.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود سطح مقاومت ۱۳۲۶ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۳۶۶ به ۱۳۰۲ قرار  دارد و در حال حاضر مانع از تقویت بیشتر قیمت به بالای ۱۳۳۰ شده است. در چارت پایین سطح مقاومت بعدی بر روی ۱۳۳۴ دیده می شود که تنها در صورت شکست آن باعث تقویت به سطح ۱۳۴۱ می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال بررسی شمارش امواج الیوت ویو نشان می دهد که قیمت جهانی اونس طلا در موج c قرار گرفته است که این موج افزایشی از سطح ۱۳۱۲ شروع شده است و همانطور که در بالا اشاره شد در این موج در صورتیکه بتواند از سطح مقاومت ۱۳۳۰ عبور کند می تواند به ترتیب به سطوح ۱۳۳۶ و ۱۳۵۰ دست یابد و هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی تشکیل شده اند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل بنیادی قیمت جهانی طلا پس از اخراج ناگهانی رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا توسط دونالد ترامپ و نگرانی ها از سیاست های حمایت گرایانه که تهدیدی برای جریان ریسک پذیری جهانی محسوب می شود با افزایش به بالای سطح ۱۳۲۳ روبرو شده است و شاخص جهانی دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار کاهش یافته است.

ترامپ به خاطر اختلاف نظرها بر سر سیاست ها در زمینه کره شمالی و روسیه وزیر امور خارجه خود را برکنار کرد و مایک پمپئو رئیس سیا را جایگزین وی کرد. شاخص قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) در ماه فوریه نیز همانند پیش بینی ها %۰٫۲ و نسبت به مدت مشابه سال قبل %۱٫۸ افزایش یافت که همانند پیش بینی بازار بود و این خبر در کنار اخراج رکس تیلرسون عامل فشار بر شاخص دلار آمریکا (DXY) شده است و از قیمت جهانی اونس طلا حمایت کرده است. به باور ما نگرانی ها درباره اتخاذ سیاست های حمایت گرایانه دولت آمریکا موجب تقویت قیمت جهانی اونس طلا خواهد شد.

باید توجه داشت مایک پمپئو حامی سیاست تجاری دونالد ترامپ است و ممکن است به پیشبرد طرح وی در خصوص وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی از شرکای تجاری آمریکا کمک کند و این احتمال وجود دارد که سرمایه گذاران توجه و تمرکز خود را از مساله دارایی های پرریسک (سهام) به دارایی بدون ریسک یا به عبارتی دارایی های امن نظیر طلا ، ین ژاپن و اوراق قرضه معطوف نمایند.

در تقویم اقتصادی امروز در سشن آمریکا، اخبار متعددی از جمله شاخص قیمت تولیدکنندگان ، شاخص موجودی ذخایر انبارهای کالاهای بازرگانی و آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت خام اداره اطلاعات انرژی آمریکا دیده می شود اما مهمتر از همه شاخص خرده فروشی آمریکا دیده می شود که انتظار می رود در ماه فوریه از رقم قبلی %۰٫۳- به %۰٫۳ و شاخص خالص خرده فروشی آمریکا از رقم قبلی %۰٫۰ به %۰٫۳ افزایش یابد. این مسئله برای کشورهایی مثل آمریکا که اقتصادی بر پایه مصرف کننده دارند دو چندان است.

برای شاخص قیمت تولیدکنندگان آمریکا (PPI) در ماه فوریه نیز پیش بینی می شود از رقم قبلی %۰٫۴ به %۰٫۱ و سالیانه از %۲٫۷ به %۲٫۸ تغییر یابد. برای شاخص خالص قیمت تولیدکنندگان آمریکا نیز پیش بینی می شود ماهیانه از %۰٫۴ به %۰٫۲ و سالیانه از %۲٫۲ به %۲٫۵ تغییر یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا